Στην εποχή της ταχύτητας αρκετές είναι οι επιχειρήσεις που μένουν πίσω. Ενώ πρέπει να καινοτομούν, δεν δοκιμάζουν και δεν αποτολμούν νέα βήματα. Το πρόβλημά τους είναι ότι αρκετοί από τους ανθρώπους τους δεν είναι έτοιμοι για αλλαγές που επιτρέπουν την παραμονή στην κορυφή του παιχνιδιού.
‘Όμως, μια εταιρεία, υποτίθεται ότι είναι μια ολότητα, μια ομάδα, ένα γκολ. Κάθε μέλος της ομάδας, πρέπει να γνωρίζει τι πρέπει να κάνει. Γιατί αυτό έχει σημασία και πώς τελικά συνδέεται με την ευρύτερη εικόνα.
Στο πλαίσιο αυτό, η ηγεσία δεν είναι ένας απλός τίτλος. Είναι η γέφυρα μεταξύ ανθρώπου και σκοπού. Δουλειά του ηγέτη είναι να διασφαλίσει ότι η ομάδα θα παραμένει μια ενιαία ολότητα και θα συνεχίσει να προωθεί καινοτομίες που φέρνουν ανάπτυξη.
Η μεγάλη πρόκληση των καιρών μας είναι αυτή της αλλαγής νοοτροπίας. Οι νέες ιδέες είναι εύκολες. Το να πιστεύεις σε αυτές και να τις μετατρέπεις σε στόχο είναι πιο δύσκολο.
To 2010 μια μικρή επιχείρηση με έδρα την Καλιφόρνια ξεκίνησε την επιχειρηματική δραστηριότητά της. Δεν είχαν μεγάλο κεφάλαιο, αλλά οι τέσσερις εργαζόμενοι μοιράζονταν έναν ενιαίο στόχο, να ξεπεράσουν την Kodak. Ακόμη και με την πιο αισιόδοξη προσέγγιση, αυτό δεν έμοιαζε ιδιαίτερα πιθανή προοπτική.
Πρόκειται για ένα σενάριο που κάνει την πάλη του Δαβίδ εναντίον του Γολιάθ να μοιάζει δίκαιος αγώνας. Αλλά 18 μήνες αργότερα η επιχείρηση των τεσσάρων ατόμων, που είχε γίνει πλέον επιχείρηση με 13 εργαζόμενους, πωλήθηκε στο Facebook για 1 δισ. δολάρια.
Ήταν μια πώληση που δημοσιεύθηκε ως πρωτοσέλιδο σε διεθνές επίπεδο. To Instagram ήταν ο νέος ψηφιακός θρίαμβος. Βρισκόταν σε απόλυτο συντονισμό με μια γενιά ανθρώπων που καταγράφουν τα πάντα στα iPhones τους, ενώ η υπηρεσία τους, που μετατρέπει ακόμα και τις πιο ερασιτεχνικές φωτογραφίες σε δουλειά που έχει βγει από επαγγελματικό στούντιο, ήταν, θα έλεγε κανείς, στιγμιαία επιτυχία.
Ας μεταφερθούμε λίγο παλαιότερα ακόμα. Το 2003 μια μικρή επιχείρηση ανάπτυξης παιχνιδιών για κινητά από τη Φινλανδία εμφανίστηκε στο χάρτη. Έχοντας επηρεαστεί από τη Hasbro, τον αμερικανικό κολοσσό των interactive παιχνιδιών, θέλησαν να δημιουργήσουν ένα μικρό, διασκεδαστικό και υπερβολικά φθηνό παιχνίδι.
Με δραστηριότητα στη χώρα, όπου η Nokia είχε κυριαρχήσει στον ψηφιακό κλάδο, φαινόταν φυσιολογικό να χρησιμοποιήσουν τα smartphones ως πλατφόρμα. Έξι χρόνια αργότερα η Rovio Entertainment παρουσίασε το παιχνίδι Angry Birds. Στις 9 Μαΐου 2012, η επιχείρηση ανακοίνωσε τη δισεκατομμυριοστή μεταφόρτωση του παιχνιδιού.
To Instagram και τα Angry Birds δεν είναι μοναδικές περιπτώσεις. Μπορούμε να επισημάνουμε παρόμοιες ιστορίες και αλλού, όπως Netflix, Blockbuster και Skype, αλλά και σε ολόκληρο τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών.
Μικρές επιχειρήσεις startup, παρά τις αντιξοότητες, κατορθώνουν να επιτύχουν απέναντι στα καθιερωμένα συγκροτήματα επιχειρήσεων, που διαθέτουν όλη την τεχνογνωσία που μπορούν να εξαγοράσουν.
Όλες αυτές οι επιχειρήσεις startup ξεκίνησαν μόνο με μια ιδέα. Πόσο δύσκολο είναι αυτό; Έχοντας συνεργαστεί με μερικές από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, έχω συνειδητοποιήσει ότι η ιδέα είναι το εύκολο μέρος, το δύσκολο είναι να πείσετε την επιχείρησή σας να πιστέψει σε αυτή.
Εάν είχατε μπει στα κεντρικά γραφεία του Facebook κάποια στιγμή το 2010, θα είχατε αντικρίσει μια επιγραφή στον τοίχο: «Ολοκληρωμένο είναι καλύτερα από τέλειο». Δεν έχω καμιά αμφιβολία ότι, εάν μπαίνατε στα γραφεία οποιασδήποτε εταιρίας μεταξύ των Fortune 100 δε θα αντικρίζατε τίποτα τέτοιο.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr
FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΣε αυτές τις επιχειρήσεις τα τμήματα νομικής υποστήριξης, κανονιστικής συμμόρφωσης ή ανθρώπινου δυναμικού θα επέμεναν να αφαιρεθεί τυχόν επιγραφή με τέτοιο περιεχόμενο. Και όμως, σε περίπτωση που περίμενε το Facebook για ένα έτος προκειμένου να τελειοποιήσει το μοντέλο του, η επιχείρηση θα μπορούσε να βρίσκεται στη θέση που είναι το MySpace σήμερα.
Η φράση «Ολοκληρωμένο είναι καλύτερα από τέλειο» δεν αφορά την εξεύρεση ιδεών, αλλά σχετίζεται περισσότερο με την πίστη σε αυτές. Ακόμη, αφορά το να έχετε μια προσέγγιση που σας αναγκάζει να υπηρετήσετε την ιδέα πριν να είναι υπερβολικά αργά.
Το απώτατο παιδικό όνειρο μου εκπληρώθηκε, όταν ήμουν οκτώ χρονών. Τότε είναι που επισκέφτηκα το ερευνητικό εργαστήριο που σχεδιάζει τα LEGO. Το να βρίσκομαι στο χώρο όπου σχεδιάζονται τα νέα παιχνίδια πριν κυκλοφορήσουν στην αγορά, αυτό ήταν η δική μου φαντασίωση τύπου Willy Wonka. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη συνάντησή μου με τον επικεφαλής σχεδιαστή, όπου μου παρουσίασε το πρόσφατα σχεδιασμένο τρένο της LEGO. Με δυσκολία συγκρατήθηκα, αφού ήταν... ίσως ό,τι πιο άψογο είχα δει ποτέ.
Μόλις που ψέλλισα: «Πότε μπορώ να το αγοράσω;». Είπε, «σε τρία χρόνια περίπου». Αυτή η φράση με μπέρδεψε. Θέλησα να ξέρω πώς μπορούσε να κάνει προβολή σε τόσο μακρινή απόσταση. Η απάντησή ίου ήταν απλή. Είπε, «επειδή είμαστε η LEGO». Μερικά χρόνια αργότερα η LEGO γνώρισε τη μεγαλύτερη πτώση της στις πωλήσεις. Ήταν ο ίδιος χρόνος που κυκλοφόρησαν στην αγορά τα ηλεκτρονικά παιχνίδια από πρώτο χέρι. Η LEGO θα χρειαζόταν άλλα 20 χρόνια, νια να μειώσει τον κύκλο έρευνας και ανάπτυξης σε λιγότερο από ένα έτος.
Ένα άλλο ρητό του Facebook λέει: «Να κινήστε γρήγορα και να καινοτομείτε». Μπορείτε να σκεφτείτε οποιαδήποτε άλλη εταιρία από τις Fortune 100 που να είναι έτοιμη όχι μόνο να πει, αλλά και να υποστηρίξει έμπρακτα κάτι τέτοιο; Google, Apple, Amazon και ίσως Samsung. Εντοπίζετε κάποιο κοινό στοιχείο; Είναι όλες καινοτόμες επιχειρήσεις τεχνολογίας με νέα προσέγγιση σε θέματα ηγεσίας.
* Ο Μάρτιν Λίντστρομ είναι ο ιδρυτής και πρόεδρος της Lindstrom Company, ομίλου μετασχηματισμού brand και κουλτούρας, που δραστηριοποιείται σε πέντε ηπείρους και περισσότερες από 30 χώρες.