Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Την προηγουμένη Παρασκευή εκδόθηκε και ανακοινώθηκε επισήμως χθες ΚΥΑ βάσει της οποίας εφεξής το Πυροσβεστικό Σώμα θα έχει την αρμοδιότητα διενέργειας ελέγχων και επιβολής προστίμων για όσα οικόπεδα καταγγέλλεται ότι παραμένουν ακαθάριστα από χόρτα και λοιπή νεκρή καύσιμη ύλη.
Πρόκειται για ακόμη μία ανατροπή της ύστατης ώρας, καθώς έως τώρα αυτή την αρμοδιότητα είχαν οι κατά τόπους δημοτικές αρχές, η διορία καθαρισμού των οικοπέδων λήγει στις 15 του μηνός, μετά από παράταση και η αντιπυρική περίοδος έχει ήδη αρχίσει από την 1η Μαΐου.
Με άλλα λόγια, λίγες ημέρες πριν τη λήξη της παράτασης που δόθηκε για τους καθαρισμούς οικοπέδων και ενώ η αντιπυρική περίοδος ήδη «τρέχει» επί ένα μήνα και πλέον, οι «αρμόδιοι» για τον έλεγχο των καταγγελιών για ακαθάριστα οικόπεδα αλλάζουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οργάνωση αυτής της νέας δραστηριότητάς τους.
Όλα αυτά, δε, ενώ μόλις πέρυσι έχει εξελιχθεί, κατά παρεμφερή τρόπο, και το φιάσκο με τον περίφημο «Κανονισμό Πυροπροστασίας», ο οποίος ανακλήθηκε κακήν κακώς την ύστατη ώρα, για να υποκατασταθεί από την πλατφόρμα https://akatharista.apps.gov.gr στην οποία δηλώνονται αφενός οι καθαρισμοί των οικοπέδων από τους ιδιοκτήτες τους, αφετέρου, οι καταγγελίες περί ακαθάριστων οικοπέδων.
Αυτό που μένει πλέον στους δήμους, βάσει της σχετικής ΚΥΑ (στο συνοδευτικό υλικό), είναι η διενέργεια δειγματοληπτικών ελέγχων σε μόλις 5% της επικράτειάς τους, ώστε να διαπιστωθεί η τυχόν ύπαρξη ακαθάριστων οικοπέδων, στη βάση προϋποθέσεων και ειδικών κριτηρίων.
Με άλλα λόγια, μετά την παραπάνω μετάθεση ευθύνης της διενέργειας ελέγχων και της επιβολής προστίμων επί καταγγελιών στο Πυροσβεστικό Σώμα, προκύπτουν εύλογα ερωτήματα σχετικά με τον βαθμό εμπιστοσύνης που έχει η κεντρική κυβέρνηση στους δήμους σχετικά με τη διενέργεια αυτών των ελέγχων και του καταλογισμού των προστίμων, τα οποία σημειωτέον ανέρχονται στα 1.000 ευρώ ανά ιδιοκτησία.
Εάν, δε, όντως υφίσταται έλλειμμα εμπιστοσύνης στους ΟΤΑ για τη διερεύνηση αυτών των καταγγελιών και την ομαλή διεκπεραίωση των περαιτέρω, τότε πώς υφίσταται εμπιστοσύνη για τη διενέργεια των δειγματοληπτικών ελέγχων διενέργειας καθαρισμών στο… 5% των εκτάσεων της επικράτειάς τους; Είναι απορίας άξιο δε το γεγονός ότι για το υπόλοιπο... 95%, ο έλεγχος ουσιαστικά μετατίθεται στην Πυροσβεστική και μάλιστα μόνο μετά από σχετική καταγγελία στην παραπάνω ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Δίχως αμφιβολία, όλα αυτά δείχνουν μία προχειρότητα και δυστυχώς μία επιπολαιότητα στην αντιμετώπιση ενός ιδιαίτερα σημαντικού ζητήματος, όπως είναι αυτό της πρόληψης των δασικών πυρκαγιών που υφίσταται η χώρα μας, κάθε χρόνο.
Αντί όλες αυτές οι διαδικασίες να είναι ξεκάθαρες και αποκρυσταλλωμένες, ώστε ουδείς να τρέφει αμφιβολίες ως προς τις υποχρεώσεις του και αντίστοιχα η Πολιτεία να είναι άρτια οργανωμένη για την εκτέλεση των δικών της καθηκόντων, με μαθηματική ακρίβεια, αυτές αλλάζουν κάθε χρόνο και μάλιστα την ύστατη ώρα.
Πέρυσι ήταν αυτό το απίστευτο μπάχαλο με τον Κανονισμό Πυροπροστασίας, ο οποίος κρίθηκε ανεφάρμοστος και ανακλήθηκε την ύστατη ώρα υπό το φως των αντιδράσεων που είχαν ξεσηκωθεί, καθώς προέβλεπε έργα εκ μέρους των ιδιοκτητών οικοπέδων που ήταν είτε ανέφικτα λόγω κόστους είτε αδύνατον να ολοκληρωθούν εντός των προθεσμιών, ενώ εφέτος αλλάζουν φορείς κομβικής σημασίας για τη διενέργεια ελέγχων και την επιβολή προστίμων, στο… και πέντε, μεσούσης της αντιπυρικής περιόδου.
Τι βαθμό εμπιστοσύνης μπορεί να τρέφει το κοινό σε μία διοίκηση η οποία επιδεικνύει τέτοιου είδους έργο;
* Η ΚΥΑ για τους καθαρισμούς οικοπέδων δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη «Συνοδευτικό Υλικό».
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.