Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οξύνεται ο πόλεμος για το εμφιαλωμένο νερό

«Πόλεμος μέχρις εσχάτων» έχει ξεσπάσει για την αγορά του εμφιαλωμένου νερού με ανατροπές ισορροπιών, νέους παίκτες και τις ελληνικές εταιρίες να αντιπαρατίθενται με τις πολυεθνικές. Οι συμμαχίες, οι διεκδικητές.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Οξύνεται ο πόλεμος για το εμφιαλωμένο νερό
Aνατροπές και νέες ισορροπίες στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού αναμένεται να φέρει η είσοδος και νέων «παικτών» στον κλάδο, εντείνοντας ακόμη περισσότερο τον πόλεμο που έχει ξεσπάσει τα τελευταία χρόνια μεταξύ ελληνικών και ξένων εταιρειών.

Η συνεργασία της ΕΥΑΘ με την Ε. Μαλαματίνας ΑΕΒΕ, η δραστηριοποίηση του ομίλου Axon Holdings στην εν λόγω αγορά μέσω σύστασης θυγατρικής εταιρείας και η επέκταση σε συγγενή δραστηριότητα της Βιοσώλ, η οποία υπέγραψε σύμφωνο αμοιβαίας κατανόησης με τη Sychem Α.Ε. για την εξαγορά του συνόλου των μετοχών της, σκιαγραφούν το τοπίο που διαμορφώνεται πλέον στον κλάδο. Έναν κλάδο ο οποίος αναπτύσσεται με ρυθμό 7% περίπου σε ετήσια βάση, με τη «ζεστή» αγορά (σούπερ μάρκετ, καταστήματα ψιλικών κ.λπ.) να σημειώνει διψήφια ποσοστά ανόδου, καθώς μόνο το 2007 στην Ελλάδα καταναλώθηκαν περισσότερα από 1,3 δισεκατομμύριο λίτρα εμφιαλωμένου νερού και ανοίχτηκαν περισσότερα από 700 εκατομμύρια μπουκάλια.

Μέχρι σήμερα οι Χήτος ΑΒΕΕ, Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων (Βίκος), Coca Cola 3Ε, Nestle, PepsiCo, Αθηναϊκή Ζυθοποιία αλλά και Σουρωτή κυριαρχούσαν στη «ζεστή» αγορά, ελέγχοντας συνολικό μερίδιο που βάσει όγκου ξεπερνά το 83,4% της αγοράς και βάσει αξίας το 92,3%.

Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, οι ισορροπίες θα ανατραπούν, αφού και οι τρεις νέοι «παίκτες» θα διεκδικήσουν μερίδιο προκειμένου να αποκτήσουν τον δικό τους ζωτικό χώρο.

Οι νέοι του χώρου

Η... επίθεση της ΕΥΑΘ στην αγορά, σε συνεργασία με τη Μαλαματίνας ΑΕΒΕ, δημιουργεί νέα δεδομένα και ενισχύει τον ανταγωνισμό που έτσι και αλλιώς έχει οξυνθεί τα τελευταία χρόνια.

Η συμφωνία των δύο επιχειρήσεων περιλαμβάνει τη σύσταση κοινής εταιρείας με στόχο τη δημιουργία παραγωγικής μονάδας έως το 2009 για την εμφιάλωση επιτραπέζιου νερού.

Υπενθυμίζεται ότι η Μαλαματίνας έχει εισέλθει εδώ και ενάμιση χρόνο στον τομέα εμφιάλωσης του μεταλλικού νερού Δουμπιά, μετά την απόκτηση των δικαιωμάτων αξιοποίησης και εκμετάλλευσης του φυσικού μεταλλικού νερού Δουμπιά στη Χαλκιδική.

Έλληνες εναντίον πολυεθνικών

Από την άλλη πλευρά, η διοίκηση του ομίλου Axon Holdings έχει ήδη εκδηλώσει την πρόθεσή της να επεκταθεί στη συγκεκριμένη αγορά, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει αποκτήσει σημαντικό πακέτο μετοχών σε πολυμετοχική εταιρεία της Βορείου Ελλάδος.

Στο πλαίσιο αυτό η Axon Holdings θα συστήσει θυγατρική εταιρεία, η οποία σταδιακά θα αποκτά συμμετοχές επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του νερού, με στόχο τελικά να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Εκτός από την ΕΥΑΘ - Μαλαματίνας και την Axon Holdings, άνοιγμα στον ευρύτερο κλάδο πραγματοποιεί και η Βιοσώλ, η οποία υπέγραψε σύμφωνο αμοιβαίας κατανόησης με τη Sychem Α.Ε., που δραστηριοποιείται στον τομέα των συστημάτων επεξεργασίας νερού και των εφαρμογών εξοικονόμησης ενέργειας, για την εξαγορά του συνόλου των μετοχών της.

Το νερό, λοιπόν, αναδεικνύεται σε μήλον της Έριδος για τις εταιρείες του κλάδου, πολυεθνικές αλλά και αμιγώς ελληνικές, που δραστηριοποιούνται στη χώρα.

Στη μάχη αυτή οι δύο μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις -Χήτος και Ηπειρωτική- έχουν κηρύξει πόλεμο στις πολυεθνικές του κλάδου και έχουν αποσπάσει περισσότερο από το 37% της πίτας της αγοράς. Οι πολυεθνικές όπως η Coca Cola 3Ε, η Νestle, η ΡepsiCo και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχουν... βγάλει όλα τα όπλα τους, στα οποία περιλαμβάνεται και η μεγάλη γκάμα προϊόντων που έχουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Ωστόσο, σημαντική είναι και η αύξηση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στο μερίδιο των private label νερών, τα οποία βάσει όγκου σήμερα ελέγχουν, εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, το 16,6% της αγοράς, ενώ με βάση την αξία τους το μερίδιό τους ανέρχεται στο 7,7%. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v