ΧΡΕΟΣ: Εκτός από τα στραβά, πρέπει να λέμε και τα σωστά. Επιτέλους μια ελληνική κυβέρνηση, μέσω του Κυριάκου Πιερρακάκη, ακολουθεί τη χρήσιμη παροιμία «τα παιδιά του Ζεβεδαίου πριν πεινάσουν μαγειρεύουν».
Η απόφαση να συγκροτηθεί ένα πλάνο πρόωρης αποπληρωμής χρέους, ύψους σχεδόν 32 δισ. ευρώ έως το 2031, δηλαδή μια δεκαετία πριν την κανονική του λήξη, αυτή ακριβώς τη λογική αποτυπώνει.
Τον ένα από τους λόγους τον είπε ανοιχτά ο Πιερρακάκης: «Με την πλήρη αποπληρωμή των δανείων του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, με την πρόωρη αποπληρωμή του πρώτου ακριβού μνημονίου, με τέτοιου τύπου ενέργειες, πλέον απονευρώνουμε, απομειώνουμε έναν κίνδυνο ο οποίος υπήρχε. Και ποιος ήταν αυτός; Από το 2032 και μετά να πιεστεί η χώρα ως προς την αποπληρωμή του χρέους, λόγω αυξημένου κόστους εξυπηρέτησης».
Για τον δεύτερο λόγο ήταν πιο φειδωλός. Θα πάψουμε, είπε, το 2029, να είμαστε η πιο χρεωμένη χώρα της Ευρώπης, αναφερόμενος εμμέσως πλην σαφώς στην Ιταλία, με βάση την «τροχιά εξέλιξης» του χρέους των δύο κρατών.
Σημειώστε ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις διαφόρων διεθνών οργανισμών, το χρέος της Ιταλίας θα έχει σκαρφαλώσει στο 142% του ΑΕΠ ως το 2029 και της Γαλλίας στο 125%, χωρίς να λογαριάζονται όμως έξτρα επιβαρύνσεις από την αύξηση των αμυντικών δαπανών, που ζητάει ο Τραμπ και προωθεί η Ευρώπη.
ΧΡΕΟΣ ΙΙ: Υπάρχει και τρίτος λόγος. Όπως είπε ο ίδιος, «το να μειώνει κανείς το χρέος του σημαίνει περισσότερη ελευθερία για τον τόπο». Ορθή διαπίστωση.
Γενικώς αποφεύγουμε να το πολυσυζητάμε το θέμα, αλλά η ύπαρξη μεγάλου χρέους, από ένα σημείο και μετά (ιδίως όταν δανειστές σου είναι άλλα κράτη της ΕΕ και το ΔΝΤ), οδηγεί σε συνεχιζόμενη απώλεια εθνικής κυριαρχίας. Επισήμως σε οικονομικά θέματα, ανεπισήμως και σε άλλα σημαντικά.
Επιπλέον -και πρέπει να το σημειώσουμε αυτό- η τακτική της ελληνικής κυβέρνησης δείχνει να στηρίζεται και σε μια πολύ προσεκτική οπτική απέναντι στις μελλοντικές εξελίξεις.
Παρά το κλίμα που δημιουργείται σε διάφορα διεθνή και τοπικά ΜΜΕ περί επικείμενης ενίσχυσης της ευρωπαϊκής οικονομίας, των αγορών της κ.λπ., υπάρχουν σοβαροί κίνδυνοι για τη Γηραιά Ηπειρο από τη γεωπολιτική και οικονομική αναταραχή.
Κίνδυνοι που μπορεί να επηρεάσουν το κόστος δανεισμού και τη βιωσιμότητα των χρεών. Οπότε η «κάλυψη» της Ελλάδας πίσω από άλλες μεγάλες χώρες με υψηλό χρέος (όπως η Ιταλία, ενδεχομένως και η Γαλλία), χωρίς να ξεχωρίζουμε ως η «χειρότερη περίπτωση», θα διευκολύνει τόσο απέναντι στις αγορές όσο και σε σχέση με τη στάση των εταίρων μας.
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ: Το timing της αναγγελίας για την κλαδική έρευνα που θα κάνει η επιτροπή στην ακτοπλοΐα προκάλεσε μια κάποια αναταραχή στα δημοσιογραφικά γραφεία.
Διότι συμβαίνει στην έναρξη της τουριστικής high season και κατόπιν της συμφωνίας μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και των εταιρειών να μην προχωρήσουν σε αύξηση εισιτηρίων, παρότι ήδη από την 1η Μαΐου είναι υποχρεωμένες (στο πλαίσιο της ΕΕ) να χρησιμοποιούν πιο «πράσινα» αλλά και πιο ακριβά καύσιμα.
Οι πληροφορίες της στήλης, όμως, λένε ότι η έρευνα δεν σχετίζεται με την άσκηση πίεσης στον κλάδο (όπως ίσως κάποιοι υπέθεσαν), αλλά περισσότερο με τις ευάριθμες καταγγελίες εναντίον σημαντικού παίκτη της αγοράς.
Ο οποίος κατηγορείται από άλλους επιχειρηματίες του χώρου ότι κάνει συστηματικά (και άκομψα λόγω… χαρακτήρα) κατάχρηση της σημαντικής θέσης του στον ανταγωνισμό.
Διαβάζοντας όμως τη σχετική ανακοίνωση, αντιληφθήκαμε ότι οι συντάκτες της δείχνουν να διαπνέονται και από μια φιλοσοφία που μυρίζει κάπως… κρατισμό.
Τι εννοούμε; Ότι με ολίγον περίεργο τρόπο παρομοιάζει την ακτοπλοϊκή υπηρεσία με την παροχή «δημόσιας υπηρεσίας κοινής ωφέλειας», σημειώνοντας ωστόσο ότι παρέχεται από ιδιωτικούς «οικονομικούς» φορείς (προσέξτε ότι δεν χρησιμοποιείται η λέξη επιχειρηματικούς) και άρα «πρέπει να είναι μια οικονομικά βιώσιμη δραστηριότητα».
Κι εδώ πρέπει να προσέξετε επίσης ότι δεν χρησιμοποιείται η λέξη «κερδοφόρα», αλλά η λέξη «βιώσιμη». Βιώσιμες πρέπει να είναι και οι δημόσιες εταιρείες, ενώ οι ιδιωτικές οφείλουν να είναι κερδοφόρες για τους μετόχους τους. Σημαντική διαφορά.
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ: Παρατηρήσαμε επίσης, στο ίδιο κείμενο, μια διάθεση της επιτροπής να «τσαλαβουτήξει» και σε θέματα στρατηγικού σχεδιασμού, καταγράφοντας στοιχεία όπως την αστεροειδή ανάπτυξη των δρομολογίων μέσω του κεντρικού λιμανιού Πειραιά, αλλά και τις (κρατικές) επιχορηγήσεις για τις άγονες γραμμές.
Το πρώτο θέμα συνδέεται βεβαίως με τις ελλιπείς υποδομές, πράγμα που μάλλον δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα της επιτροπής, δεν παύει όμως να είναι μια πραγματικότητα. Πολύ απλά, δεν υπάρχουν αρκετά λιμάνια που να εξυπηρετούν για φορτοεκφορτώσεις και πρακτικές τύπου «hub and spoke» στη χώρα μας.
Επιπλέον, στο θέμα των άγονων γραμμών, η επιτροπή φαίνεται να αντικρούει τη δική της διαπίστωση. Εφόσον η ακτοπλοΐα έχει χαρακτηριστικά κοινής ωφέλειας και ασκείται από ιδιωτικές εταιρείες, δεν θα μπορούσε παρά να επιχορηγείται η δρομολόγηση πλοίων σε μη συμφέρουσες γραμμές.
Το αν πληρώνεται ακριβά, πλέον αφορά περισσότερο το κράτος (δηλαδή το αρμόδιο υπουργείο) και τον τρόπο με τον οποίο εκείνο κάνει τους διαγωνισμούς του.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα περιμένουμε με πολύ ενδιαφέρον τα αποτελέσματα της έρευνας.
Υ.Γ.: Σε ό,τι αφορά τα εισιτήρια, να σημειώσουμε και το εξής: Η κίνηση του Βασίλη Κικίλια να μειώσει κατά 50% τα λιμενικά τέλη ευχαρίστησε τους ακτοπλόους, διότι έδειξε ότι η κυβέρνηση ήταν πρόθυμη να μπει σε μια διαδικασία επιμερισμού του κόστους. Όμως, ο βασικός παράγοντας που έπαιξε ρόλο και δεν έγιναν αυξήσεις ήταν η μεγάλη μείωση στην τιμή του πετρελαίου (από τα 70-75 δολάρια στα 60-65), που εξουδετερώνει εν μέρει την επίπτωση από τη χρήση των νέων ακριβότερων καυσίμων.
Αλλιώς, δεν θα έβγαινε η… πασιέντζα. Κρατήστε επίσης ότι τα λιμενικά τέλη είναι ποσοστό του εισιτηρίου. Που σημαίνει ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια αυξάνονταν μαζί με τις τιμές, χωρίς βεβαίως να αυξάνεται αναλογικά η ανταποδοτικά παρεχόμενη υπηρεσία, είτε προς την εταιρεία είτε προς τους επιβάτες.
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: Σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση μαθαίνουμε ότι βρίσκεται ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, μετά και τις τελευταίες εξελίξεις στην υπόθεση των Τεμπών.
Προφανώς αντιλαμβάνεται ότι ο κλοιός αρχίζει να σφίγγει, καθώς η δικογραφία που έφτασε στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα επισπεύδει τις διαδικασίες για να καθίσει στο σκαμνί της Δικαιοσύνης, που θα αποφανθεί για τα περαιτέρω.
Ο βουλευτής Σερρών βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με το Μέγαρο Μαξίμου και φέρεται πρόθυμος -όπως ο Χρήστος Τριαντόπουλος- να ζητήσει την απευθείας παραπομπή του στο Δικαστικό Συμβούλιο, παρακάμπτοντας τη… βάσανο της προανακριτικής επιτροπής.
Δεδομένου δε ότι η διαδικασία θα είναι μακρά και η ενδεχόμενη δίκη πιθανότατα δεν θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις εκλογές του 2027, όπως όλα δείχνουν, δεν θα είναι υποψήφιος στις επόμενες εθνικές κάλπες.
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΙΙ: Πριν βγει καπνός, πάντως, από τη Βουλή για την τύχη της πρώτης δικογραφίας που αφορά τους Καραμανλή (του Αχιλλέως) και Σπίρτζη, διαβιβάστηκε και δεύτερη χθες.
Όπως ενημέρωσε επισήμως και αρμοδίως ο Νικήτας Κακλαμάνης, η εν λόγω δικογραφία σχηματίστηκε μετά από μήνυση συγγενών θυμάτων και βρίσκεται ήδη στη γνωστή αίθουσα με τα έντεκα κομπιούτερ ώστε να τη μελετήσουν οι βουλευτές.
Οι συγγενείς, όπως έγινε γνωστό, αποδίδουν στους δύο πρώην υπουργούς Μεταφορών το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών και το πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος.
Εν προκειμένω, ο Νικήτας πήρε τα «credits» από την αντιπολίτευση, διότι ενημέρωσε αμέσως το Σώμα μόλις παρέλαβε τη δικογραφία, σε αντίθεση με την καθυστέρηση για την οποία κατηγορήθηκε ο προκάτοχός του.
ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ: Υπάρχει, όμως, κι ένα «αλλά». Εάν έχει βάση η καταγγελία της Ζωής (μία είναι η Ζωή…) ότι η πρώτη, ογκώδης δικογραφία, την οποία μελετούν εδώ και επτά ημέρες οι βουλευτές, είναι παραποιημένη, τότε ο πρόεδρος της Βουλής οφείλει να τη διαψεύσει εμπράκτως.
Η ίδια ζητά να αποκτήσει πρόσβαση στα πρωτότυπα έγγραφα-κείμενα, καταγγέλλοντας επιπλέον ότι καταστράφηκε ο φάκελος που τα περιείχε όταν διαβιβάστηκαν στη Βουλή.
Ας βρουν λύση, διότι δεν υπάρχει χώρος και χρόνος για άλλες σκιές.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ: Μολονότι ακόμα και το Μέγαρο Μαξίμου αναγνωρίζει ότι το πείραμα της πανεπιστημιακής αστυνομίας απέτυχε, υπάρχουν κάποιοι που εξακολουθούν να βλέπουν το ποτήρι… μισογεμάτο.
Όπως ο γαλάζιος βουλευτής-πρώην υπουργός Γιάννης Οικονόμου, ο οποίος σε συνέντευξή του (Action24) σημείωσε: «Προφανώς μέσα στους χώρους των πανεπιστημίων χρειάζεται παρουσία διωκτικών αρχών. Με άλλα λόγια, χρειάζεται μια πανεπιστημιακή αστυνομία, αλλά χωρίς τα κενά, τις αδυναμίες του υπάρχοντος νόμου, που κατέστησαν την εφαρμογή του ανέφικτη».
ΒΟΥΛΗ: Δύο ενδιαφέρουσες «μονομαχίες» μεταξύ βουλευτών καλείται να εξετάσει σήμερα η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Κοινοβουλευτικής Δεοντολογίας.
Η πρώτη είναι η μήνυση της Αθηνάς Λινού κατά του Παύλου Πολάκη για ψευδή καταμήνυση και συκοφαντική δυσφήμηση μέσω διαδικτύου, όσον αφορά το Ινστιτούτο Prolepsis που έχει ιδρύσει η ίδια, το οποίο, σύμφωνα με τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, έχει ζημιώσει το Δημόσιο κατά 5 εκατομμύρια ευρώ.
Η δεύτερη μήνυση που θα απασχολήσει την Επιτροπή είναι του υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη κατά της Έλενας Ακρίτα, η οποία είχε αναπαραγάγει ανάρτηση (του επιχειρηματία Πρ. Εμφιετζόγλου) περί εμπλοκής του στην υπόθεση μαστροπείας και βιασμού της 12χρονης από τον Κολωνό.
Εφόσον δοθεί το «πράσινο φως», οι δύο υποθέσεις θα παραπεμφθούν στην Ολομέλεια για να αποφασίσει ενδεχόμενη άρση ασυλίας των δύο καταγγελλόμενων βουλευτών.
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ: Μια «ανεξέλεγκτα κατηφορική» κατάσταση στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων καταγγέλλει η Πανελλαδική Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών με αφορμή το κύμα παραιτήσεων, αποδίδοντας μάλιστα την εικόνα στην «Ατζέντα 2030» που υλοποιεί το υπουργείο Αμυνας.
Κάνει λόγο για αύξηση των αποχωρήσεων κατά 63% μεταξύ 2023 και 2024 και για ακόμα χειρότερη εικόνα τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς. Επισημαίνει δε και ιδιαίτερα αρνητικά «ποιοτικά χαρακτηριστικά», με παγίωση της τάσης φυγής από το στράτευμα σε μικρές ηλικίες.
«Οι ΕΔ "αδειάζουν" στις πιο κρίσιμες ηλικίες, όπου θα στηριζόταν το μέλλον τους, τη στιγμή που ξεκάθαρα δεν υφίσταται αναπλήρωση», καταγγέλλει η Ομοσπονδία.
Και διερωτάται πού θα σταματήσει ο κατήφορος.
ΕΚΤΕΡ: Την άνοδο της μετοχής από τα επίπεδα του 1,5 ευρώ σε τιμές άνω των 2 ευρώ τον τελευταίο μήνα αξιοποίησε ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας για να προχωρήσει σε πωλήσεις.
Ο κ. Θανάσης Σίψας πούλησε συνολικά 67.826 μετοχές της κατασκευαστικής, με διαδοχικές κινήσεις στις 2, 5 και 6 Μαΐου, αποκομίζοντας συνολικά έσοδα άνω των 137 χιλ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι ο τίτλος βλέπει κέρδη άνω του 25% τις τελευταίες 30 μέρες, ενώ χθες έκλεισε στα 2 ευρώ με πτώση σχεδόν 2%.
AEGEAN: Στους κερδισμένους της χθεσινής συνεδρίασης η μετοχή, που ολοκλήρωσε τη συνεδρίαση στα 12,68 ευρώ (+3,26%) με συναλλαγές που ξεπέρασαν το 1,9 εκατ. ευρώ.
Ο τίτλος επέστρεψε σε τιμές που είχε να δει από τον Μάιο του 2022. Η απόδοση από τις αρχές του 2024 φτάνει το 25,3%.
ΥΨΗΛΑ: Κλείνοντας στα 14 ευρώ, η μετοχή της Σαράντης πραγματοποίησε χθες νέα ιστορικά υψηλά. Και δεν είναι η μόνη. Τη μιμήθηκε κι η Coca Cola.
H μεγαλύτερη σε κεφαλαιοποίηση εισηγμένη έκλεισε χθες στα 45,84 ευρώ, με κέρδη 1,19%, και πλέον χρηματιστηριακή αξία πάνω από 17 δισ. ευρώ. Εχει προσφέρει 37,57% στους μετόχους φέτος.
Τέλος, με νέα ανοδική κίνηση, ο ΟΛΠ έφτασε τα 41 ευρώ (+2,5%). Είχε μπει στο 2025 με 30 ευρώ και έκτοτε ανέβηκε 41%.