Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί ο κοροναϊός προσγειώνει τις τιμές του αργού

To ξέσπασμα του ιού έχει δημιουργήσει ανησυχίες για περιορισμό της ενεργειακής ζήτησης. Οι φόβοι για χτύπημα στις αεροπορικές. Η σύγκριση με τον αντίκτυπο του Sars και οι φόβοι για περαιτέρω εξάπλωση.

Γιατί ο κοροναϊός προσγειώνει τις τιμές του αργού
  • Του David Sheppard

Όταν οι άνθρωποι φοβούνται σταματούν να μετακινούνται. Αυτή είναι η λακωνική εξήγηση ενός χρηματιστή σχετικά με τους λόγους που οι τιμές του αργού πετρελαίου χτυπήθηκαν από το ξέσπασμα του κονοραϊού στην Κίνα.

Με την πόλη Ουχάν να έχει μπει σε καραντίνα και τον πανικό να μεγαλώνει, καθώς εξαπλώνεται ο ιός, οι μετακινήσεις -και μαζί με αυτές η ζήτηση για πετρέλαιο- αναμένεται να υποχωρήσουν, καθώς λιγότεροι άνθρωποι παίρνουν το αυτοκίνητο, το τρένο ή το αεροπλάνο.

Η τιμή του Brent έχει υποχωρήσει περίπου 6% αυτή την εβδομάδα στα 62 δολάρια το βαρέλι, το χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές Δεκεμβρίου. Οι περισσότεροι χρηματιστές δείχνουν τον κοροναϊό ως αιτία πίσω από το sell-off.

Ο Ολιβιέ Ζακόμπ της συμβουλευτικής Petromatrix φτάνει μέχρι το σημείο να υποστηρίξει ότι για τις ενεργειακές αγορές, το ξέσπασμα του κοροναϊού μπορεί να χαρακτηριστεί ως «μαύρος κύκνος», ένα συμβάν εξαιρετικά απίθανο και δύσκολο να προβλεφθεί. Oι χρηματιστές, άλλωστε, θα έπρεπε να είναι πάντοτε σε επιφυλακή για διαταραχές στην προσφορά, όπως οι ιρανικές απειλές στα Στενά του Ορμούζ ή η απώλειες εξαγωγών από τη Λιβύη.

Αλλά ένας νέος ιός ο οποίος ενδέχεται να περιορίσει τις μετακινήσεις στην Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού, είναι πιο δύσκολο να προβλεφθεί.

Οι χρηματιστές που εμπορεύονται συμβόλαια αργού ίσως να μην μπορούν ακόμα να συλλάβουν τον συνολικό αντίκτυπο. Αλλά για τους «ταύρους» του αργού οι οποίοι έχουν κλονιστεί αφότου η αγορά δεν έκανε ράλι μετά τις εξελίξεις στο Ιράν και τη Λιβύη, είναι πιο ασφαλές να πουλήσουν τώρα και να ανησυχήσουν για τον τελικό λογαριασμό αργότερα.

Ο κ. Ζακόμπ συγκρίνει την αντίδραση της αγοράς με το πώς οι χρηματιστές αντέδρασαν στο παρελθόν σε γεωπολιτικές εξελίξεις που απειλούσαν την προσφορά, προτού αναπτύξουν πιο έξυπνους τρόπους για να παρακολουθούν τις επιπτώσεις στις ροές αργού από αναφλέξεις στη Μέση Ανατολή.

«Οι εικόνες από δορυφόρο δεν βοηθούν στην άμεση αξιολόγηση της σοβαρότητας του κοροναϊού» σημειώνει ο κ. Ζακόμπ. «Αυτό οδηγεί την αγορά να κάνει υποθέσεις για τον αντίκτυπό του, με τον ίδιο τρόπο που οι διαταραχές στην προσφορά οδηγούσαν σε φημολογία όταν δεν υπήρχε τόσο εξελιγμένη τεχνολογία».

Αναλυτές στη Goldman Sachs έχουν προσπαθήσει να το ποσοτικοποιήσουν. Μελετώντας το ξέσπασμα του Sars το 2003 και προσαρμόζοντας τη ζήτηση πετρελαίου της Κίνας στα πολύ υψηλότερα σημερινά μεγέθη, υπολογίζουν ότι ο αντίκτυπος θα ήταν λιγότερος από 300.000 βαρέλια την ημέρα, ένα σχετικά μικρό ποσοστό της παγκόσμιας αγοράς των 100 εκατ. βαρελιών την ημέρα.

Αν το χτύπημα στη ζήτηση αργού περιοριστεί στο μέγεθος αυτό, τα μοντέλα της Goldman δείχνουν ότι η τιμή μπορεί να πέσει κατά 3 δολάρια το βαρέλι, ή περίπου το ποσό που έχει χάσει ήδη αυτή την εβδομάδα το Brent.

Αλλά υπάρχουν άλλοι άγνωστοι παράγοντες οι οποίοι μπορούν να επηρεάσουν την τιμή. Οι χρηματιστές που εμπορεύονται συμβόλαια αργού λένε ότι ανησυχούν για τις επιπτώσεις στις αεροπορικές εταιρείες, για παράδειγμα. Η Energy Aspects υπολογίζει ότι η ζήτηση για καύσιμα αεροσκαφών δεν θα μειωθεί δραματικά, καθώς η πλειονότητα των πτήσεων αναμένεται να συνεχιστεί ακόμα και αν οι επιβάτες είναι λιγότεροι. Αλλά ανάλογα με το πώς μια αεροπορική έχει καλυφθεί έναντι της έκθεσης της στα καύσιμα, τα προβλήματα στον τομέα αυτό μπορεί να έχουν πολύ μεγάλη επίδραση στις τιμές του αργού, αν οι αγορές αναγκαστούν να αποσυρθούν από διάφορες θέσεις.

Και ο μεγαλύτερος φόβος, φυσικά, είναι πόσο μακριά μπορεί να εξαπλωθεί ο ιός πέραν του Ουχάν. Οι χρηματιστές έχουν δίκιο που είναι επιφυλακτικοί.

© The Financial Times Limited 2020. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v