Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πόσο απειλείται η παγκόσμια ναυτιλία από τον κορωνοϊό

Σε ελεύθερη πτώση τα ναύλα με τα έκτακτα μέτρα να ασκούν πολλαπλές πιέσεις στη ναυτιλία. Ο κομβικός ρόλος της Κίνας και το χτύπημα στα εμπορεύματα. Οι προβλέψεις ανάκαμψης και το «Plan B».

Πόσο απειλείται η παγκόσμια ναυτιλία από τον κορωνοϊό
  • Των Harry Dempsey και Sun Yu

H επιβράδυνση της Κίνας λόγω του θανάσιμου κορωνοϊού έχει βγάλει την παγκόσμια ναυτιλία εκτός πορείας, με τα τέλη διαμετακόμισης να υποχωρούν σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, καθώς τα λιμάνια αρνούνται την είσοδο σε πλοία.

Όλοι οι τομείς της ναυτιλίας, από τα πετρελαιοφόρα, μέχρι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έχουν δεχτεί πλήγμα από τον οικονομικό αντίκτυπο των λουκέτων στα εργοστάσια και των ταξιδιωτικών περιορισμών που έχουν επιβληθεί στην Κίνα για τον έλεγχο της εξάπλωσης του ιού. Ο δείκτης Capesize, ο οποίος καταγράφει το κόστος ναύλωσης για μεταφορά ξηρών φορτίων χύδην όπως σιδηρομεταλλεύματος, κάρβουνου και σιτηρών, έπεσε σε αρνητικό επίπεδο την περασμένη εβδομάδα για πρώτη φορά από τη δημιουργία του το 1999, καταδεικνύοντας ότι κάποια δρομολόγια είναι ζημιογόνα για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Ναυλομεσίτες και αναλυτές υποστηρίζουν ότι η βουτιά στη ζήτηση για τη μεταφορά αγαθών προς και από την Κίνα -τον μεγαλύτερο καταναλωτή πολλών εμπορευμάτων παγκοσμίως- θα αφήσει το σημάδι της στη ναυτιλιακή βιομηχανία και το trading εμπορευμάτων για αρκετούς μήνες.

«Tα πράγματα είναι όντως δύσκολα» ανέφερε ο Έρικ Χάαβαλντσεν, επικεφαλής έρευνας στην Pareto Securities, επενδυτική τράπεζα με έδρα το Όσλο. «Η Κίνα είναι πολύ σημαντική για οτιδήποτε σχετίζεται με τη ναυτιλία», πρόσθεσε.

Aπό τότε που επέβαλε η Κίνα τα μέτρα περιορισμού του ιού, ναυπηγεία έχουν ερημωθεί, με τους ιδιοκτήτες και τους ναυπηγούς να χάνουν χρήματα από τα ακινητοποιημένα πλοία που περιμένουν να επισκευαστούν. Ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Κίνας στη Τζινγκτζιάνγκ κοντά στη Σαγκάη υπέβαλε δύο διαδοχικά αιτήματα επαναλειτουργίας τα οποία απορρίφθηκαν από την κυβέρνηση.

«Δεν αντέχουμε να είμαστε σε διακοπές για πολύ καιρό», ανέφερε στέλεχος αυτή την εβδομάδα.

Στο λιμάνι της Ουχάν στο ποτάμι Γιανγκτζέ, ένα υψηλόβαθμο στέλεχος σημείωσε ότι οι αρχές επικεντρώνονται στα φάρμακα και τις πρώτες ανάγκες. «Δεν έχουμε τη δυνατότητα να ασχοληθούμε με άλλα αγαθά», δήλωσε.

H παραγωγική ικανότητα των μεγάλων κινεζικών λιμανιών βρίσκεται 20% με 50% χαμηλότερα από τα φυσιολογικά επίπεδα και πάνω από το ένα τρίτο των λιμανιών ανέφεραν ότι οι αποθήκες ήταν γεμάτες κατά 90%, σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από το Ινστιτούτο Διεθνούς Ναυτιλίας της Σαγκάης, μιας δεξαμενής σκέψης που στηρίζεται από το Πεκίνο.

Οι επιπτώσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι πιθανό να έχουν διάρκεια. Αξιωματούχος της China Merchants Post, διαχειρίστριας λιμανιών με έδρα το Χονγκ Κονγκ, υποστήριξε ότι η επιδημία μπορεί να μειώσει τα ετήσια έσοδα κατά 10% με 25% αν τεθεί υπό έλεγχο στο τέλος Μαρτίου, και ακόμα περισσότερο αν διαρκέσει περισσότερο.

Έξω στη θάλασσα, πληρώματα έχουν ξεμείνει σε πλοία που βρίσκονται κινεζικά ναυπηγεία ή λιμάνια, όπως η Σιγκαπούρη, που εφαρμόζουν αυστηρά μέτρα καραντίνας στα πλοία που έρχονται από την Κίνα. Ο Γκάι Πλάτεν, γενικός γραμματέας στο Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, ανέφερε ότι κάποια αγκυροβολημένα σκάφη δεν θα έχουν σε λίγο τρόφιμα.

Tα κινεζικά πληρώματα αναγκάζονται να περάσουν περισσότερο χρόνο στη θάλασσα -συνήθως κάθονται ως έξι μήνες- καθώς τα μέτρα που έχουν ληφθεί καθιστούν πιο δύσκολη την αντικατάσταση τους από άλλους κινέζους ναυτικούς, σύμφωνα με ναυλομεσίτες.

Τα εμπορεύματα έχουν δεχτεί χτύπημα. Στελέχη από τον ενεργειακό τομέα της Κίνας έχουν υπολογίσει ότι η εγχώρια κατανάλωση αργού μπορεί να υποχωρήσει ως και 25% τον Φεβρουάριο, το οποίο αντιστοιχεί στο 3% της παγκόσμιας ζήτησης. Οι φόβοι αυτοί έχουν οδηγήσει την τιμή του Brent περίπου 15% χαμηλότερα φέτος.

Το αποτέλεσμα είναι τα ναύλα για τα μεγάλα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο να έχουν βουτήξει 75% σε έναν μήνα στα 23.000 δολάρια την ημέρα, μια δραματική πτώση σε σχέση με τα 140.000 δολάρια την ημέρα τέσσερις μήνες νωρίτερα.

«Ο κορωνοϊός έχει αρνητικό αντίκτυπο στην αγορά και τη βιομηχανία μας» τόνισε ο Μπράιαν Γκάλαχερ, στέλεχος της Euronav, μια από τις μεγαλύτερες ιδιοκτήτριες πετρελαιοφόρων στον κόσμο.

Ο ιός δεν είναι η μοναδική αρνητική δύναμη στην αγορά των πετρελαιοφόρων. Αναμένεται να γίνουν διαθέσιμα για χρήση περισσότερα πετρελαιοφόρα, καθώς στο τέλος Ιανουαρίου οι ΗΠΑ ήραν τις κυρώσεις στην Cosco, τον μεγαλύτερο ιδιοκτήτη πετρελαιοφόρων στην Κίνα. Στην πιθανή πίεση που θα ασκηθεί στις τιμές των ναύλων πρέπει να προστεθεί και η τάση να υποχωρεί η ζήτηση μετά την κινεζική πρωτοχρονιά.

Mια δυνητική πηγή ανακούφισης για τους ιδιοκτήτες πετρελαιοφόρων είναι η προοπτική να χρησιμοποιηθούν τα πλοία ως πλωτός χώρος αποθήκευσης αργού, καθώς οι χώροι αποθήκευσης στην ξηρά αρχίζουν να τελειώνουν. Ο κ. Γκάλαχερ δήλωσε πως είχε δεχθεί κάποιες ερωτήσεις για την υπηρεσία αυτή, αλλά για την ώρα, δεν είναι μια οικονομική λύση.

Η επιδημία έχει χτυπήσει και άλλους κλάδους της ναυτιλίας. Η AP Moller-Maersk, μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έχει ακυρώσει 20 αναχωρήσεις πλοίων από την Κίνα από τότε που ξέσπασε η επιδημία. Ορισμένες ναυτιλιακές δεν άφηναν τα πλοία τους να ταξιδέψουν στην Κίνα εξαιτίας των ρίσκων, ενώ άλλες χρέωναν παραπάνω, ανέφερε ναυλομεσίτης με έδρα την Ασία.

Οι αισιόδοξοι προβλέπουν ότι η ναυτιλία θα ανακάμψει με τα αναμενόμενα μέτρα τόνωσης από το Πεκίνο μόλις θα έχει τεθεί υπό έλεγχο η εξάπλωση του ιού. Αλλά η παρατεταμένη οικονομική διαταραχή μπορεί τελικά να αναγκάσει διάφορες βιομηχανίες, μεταξύ των οποίων και τη ναυτιλία, να επανεξετάσουν την υπερεξάρτησή τους από μια μόνο χώρα και να σκεφτούν τη μεταφορά κάποιων δραστηριοτήτων εκτός Κίνας.

«Είχαμε τον εμπορικό πόλεμο και τώρα προστέθηκε και ο κορωνοϊός» δήλωσε ο Έριικ Μπρέκχουϊζεν, επικεφαλής έρευνας στη ναυλομεσιτική Poten & Partners.

«Κάποιοι θα πουν “περίμενε ένα λεπτό… χρειαζόμαστε ένα Plan B”».

© The Financial Times Limited 2020. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v