Lex: Εξαγορές στον κλάδο της λιανικής

Ποιος δεν θα ήθελε να έχει μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ; Εταιρίες με σταθερή ταμειακή ροή, με περιουσιακά στοιχεία και με χαμηλές κεφαλαιουχικές δαπάνες αποτελούν τους ιδανικούς ”υποψήφιους” για μοχλευμένες εξαγορές. Πόσο όμως το ευρωπαϊκό λιανεμπόριο τροφίμων –το οποίο τριγυρίζουν έντονες φήμες εξαγορών- ανταποκρίνεται στην παραπάνω περιγραφή είναι αμφίβολο.

Ποιος δεν θα ήθελε να έχει μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ; Εταιρίες με σταθερή ταμειακή ροή, με περιουσιακά στοιχεία και με χαμηλές κεφαλαιουχικές δαπάνες αποτελούν τους ιδανικούς ”υποψήφιους” για μοχλευμένες εξαγορές. Πόσο όμως το ευρωπαϊκό λιανεμπόριο τροφίμων –το οποίο τριγυρίζουν έντονες φήμες εξαγορών- ανταποκρίνεται στην παραπάνω περιγραφή είναι αμφίβολο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η J Sainsbury. Κατά την πρόσφατη προσέγγιση της βρετανικής εταιρίας από private equity, υπερεκτιμήθηκε η πιθανή αξία του real estate της. Ωστόσο, η Sainsbury ήδη ενοικιάζει το 40% του χώρου της, ποσοστό υψηλότερο από αυτό των Tesco και Wm Morrison. Έτσι όχι μόνο περιορίζεται η λειτουργική ευελιξία της, αλλά και το υψηλότερο κόστος μίσθωσης δεν εξηγεί το ”χάσμα” μεταξύ του δικού της λειτουργικού περιθωρίου με αυτού της Tesco.

Το θέμα των ακινήτων φαίνεται πως λειτουργεί πιο ευνοϊκά για τη γαλλική Carrefour. Υπάρχει έντονη διαφωνία σχετικά με την αξία του ελεύθερου χώρου των 6 εκατ. τετραγωνικών μέτρων, που σύμφωνα με τους ακτιβιστές επενδυτές αξίζει έως και 30 δισ. ευρώ. Η γαλλική αλυσίδα όχι μόνο αντιμετωπίζει ισχυρότατες πιέσεις όσον αφορά στα περιθώρια κερδοφορίας της, αλλά βρίσκεται και εν μέσω ενός προγράμματος αναδιάρθρωσης, στο πλαίσιο του οποίου έχει μειώσει τις τιμές και τα κόστη της και έχει περιορίσει το κεφάλαιο κίνησης. Μάλλον δεν είναι και η πιο κατάλληλη στιγμή για εξαγορά.

Ενώ τα private equity θεωρούν πως θα μπορούσαν να βελτιώσουν τη λειτουργική αποδοτικότητα των σούπερ μάρκετ, το να βασίζονται σε ανάκαμψη των εσόδων είναι υπερβολικά αισιόδοξο.

Οι πωλήσεις της Carrefour έχουν αυξηθεί με τον ασήμαντο ρυθμό του 2% ετησίως από το 2000. Και οι αλυσίδες λιανικής πώλησης τροφίμων πρέπει να επενδύσουν αρκετά για τη σταθεροποίησή τους και μόνο. Οι επιπτώσεις, εάν δεν πετύχουν τη σταθεροποίηση, είναι σοβαρότατες, όπως στην περίπτωση της Sainsbury, η οποία προσπαθεί να φτάσει την Tesco.

Τα καλά νέα είναι ότι ακόμα και η απειλή μιας προσέγγισης ”σκληραίνει” το ”παιχνίδι” από πλευράς διοίκησης. Το καλύτερο σενάριο για τους επενδυτές είναι, ενδεχομένως, ότι τα ευρωπαϊκά σούπερ μάρκετ σταχυολογούν τις ιδέες των private equity, χωρίς όμως να πέφτουν και ”θύμα” τους.

© The Financial Times Limited 2007. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο