Τα ελληνικά Airbus και οι ιδιωτικοποιήσεις

Η πώληση παλαιών αεροσκαφών για 40 εκατ. ευρώ δεν θεωρείται συνήθως ορόσημο ιδιωτικοποιήσεων. Για την Αθήνα όμως είναι κρίσιμο βήμα για να πείσει τους επενδυτές ότι έχει πάρει στα σοβαρά τις μεταρρυθμίσεις.

  • Kerin Hope (Αθήνα)
Τα ελληνικά Airbus και οι ιδιωτικοποιήσεις
Η πώληση τεσσάρων παλαιών αεροσκαφών Airbus A340-300 για το μικρό ποσό των 40 εκατ. ευρώ δεν θεωρείται συνήθως ορόσημο ιδιωτικοποιήσεων.

Όμως, για τον νέο υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, που υπέγραψε τη συμφωνία την Κυριακή, μπορεί να είναι ένα κρίσιμο βήμα στην προσπάθεια να πειστούν οι διεθνείς επενδυτές ότι η Αθήνα έχει πλέον πάρει στα σοβαρά την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Η πώληση του στόλου στην Apollo Aviation Group, διεθνή επιχείρηση leasing με έδρα στις ΗΠΑ, που έκανε τη μεγαλύτερη προσφορά μεταξύ των τεσσάρων, ανακοινώθηκε λίγες ώρες πριν ο κ. Στουρνάρας έρθει αντιμέτωπος με την «ανάκριση» των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης στο Λουξεμβούργο σχετικά με το πώς σκοπεύει η Ελλάδα να θέσει σε τροχιά το δεύτερο πρόγραμμα διάσωσης των 174 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με εγχώριο σύμβουλο, τα αεροσκάφη, που στο παρελθόν ανήκαν στην κρατική Ολυμπιακή Αεροπορία και παρέμεναν σε αδράνεια από το 2009, ήταν «μια ξεκάθαρη απόδειξη της απροθυμίας πολλών επάλληλων κυβερνήσεων να ξεκινήσουν τα προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων που υποτίθεται ότι υιοθετούσαν».

Η πολιτική θέληση δεν είναι πλέον πρόβλημα και η αναζωογόνηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων που ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια μπορεί να αναθερμάνει την οικονομική ανάκαμψη, επιμένει τώρα ο κ. Στουρνάρας.

Η Ελλάδα θα έχει 19 δισ. ευρώ έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις έως το 2015, σύμφωνα με τους όρους του δεύτερου προγράμματος διάσωσης, και πρόσθετα 31 δισ. ευρώ στην επόμενη δεκαετία. Το 2011 η χώρα συγκέντρωσε 1,8 δισ. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις.

Στη λίστα των πωλήσεων, τώρα, περιλαμβάνονται έξι συμφωνίες που έχουν φτάσει σε «αρκετά προχωρημένο στάδιο» και θα ολοκληρωθούν ίσως φέτος, αντλώντας έως 3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με αξιωματούχο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων.

Ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, που επέβλεψε την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής, θέλει να προσθέσει στον κατάλογο και τον οργανισμό σιδηροδρόμων ΟΣΕ, που έχει μετατραπεί σε κερδοφόρο επιχείρηση.

Σύμφωνα με αξιωματούχο του οργανισμού, «Γάλλοι, Ρώσοι και Ρουμάνοι φορείς έκαναν διερευνητικές μελέτες πέρσι… Η οικονομία χειροτέρεψε έκτοτε, αλλά η εταιρία πηγαίνει καλύτερα και θα περιμένουμε σοβαρό ενδιαφέρον αν τεθεί προς πώληση».

Βέβαια, παραμένουν πολλά εμπόδια για ταχύρρυθμες ιδιωτικοποιήσεις, όπως πιστεύουν Έλληνες πολιτικοί, επενδυτικοί τραπεζίτες και νομικοί.

«Το κλίμα είναι δύσκολο, ακόμη κι αν η κυβέρνηση συνασπισμού τα καταφέρει με επιτυχία», δήλωσε τραπεζίτης. «Το μεγάλο ερώτημα αν η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να παραμείνει στο ευρώ μπορεί να έφυγε από το προσκήνιο για μερικούς μήνες, όμως δεν έχει επιλυθεί».

© The Financial Times Limited 2012. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο