Οι social traders κατακτούν τις αγορές

Τα social media αλλάζουν τα πάντα. Το φαινόμενο της πλατφόρμας eToro και η επενδυτική φιλοσοφία με όρους "share" και "follow". Ντεμοντέ ο μοναχικός trader που ποντάρει σε "αποκλειστικές" πληροφορίες.

  • Gillian Tett
Οι social traders κατακτούν τις αγορές
Πώς επηρεάζει η ψυχολογία του όχλου τις αποδόσεις των αγορών; Το ερώτημα βασανίζει τους οικονομικούς αναλυτές εδώ και καιρό. Αυτήν την εβδομάδα, το ερώτημα είναι και πάλι επίκαιρο με την τρελή πορεία του χρυσού - ακόμη και του Bitcoin.

Στη συζήτηση, όμως, εμπλέκονται πλέον και άλλες ειδικότερες ομάδες πέρα των οικονομολόγων. Δύο ακαδημαϊκοί από το media lab του ΜΙΤ στη Βοστώνη -η Σάντι Πέντλαντ και ο Γιανίβ Αλτσούλερ- συνέλεξαν μαζικό αριθμό δεδομένων από ηλεκτρονικούς υπολογιστές για να κατανοήσουν τι ακριβώς συμβαίνει όταν οι επενδυτές εντρυφούν στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Twitter.

Είναι ένα περίεργο νέο μέτωπο για την επενδυτική έρευνα. Αν και οι οικονομολόγοι είχαν πάντα τη δυνατότητα να παρακολουθούν τις αποδόσεις των αγορών, η έλευση των social media -και των πολλών δεδομένων- συνεπάγεται ότι οι ερευνητές μπορούν πλέον να εντοπίζουν τις αποδόσεις των αγορών και να τις συσχετίζουν με τη ροή των πληροφοριών με ακόμη μεγαλύτερη ακρίβεια.

Τα αποτελέσματα της ανάλυσης είναι ενδιαφέροντα. Η έρευνα του ΜΙΤ (η οποία δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί πλήρως) αναφέρει ότι οι επενδυτές δεν αποδίδουν τόσο αποτελεσματικά όταν είναι αποκλεισμένοι από τα social media. Η εικόνα ενός ευφυούς, ανορθόδοξου trader, που είναι απομονωμένος και δεν μιλάει σε κανέναν για να πετύχει μόνο εκείνος τα μεγάλα επενδυτικά στοιχήματα, είναι απλούστατα εσφαλμένη. Από την άλλη πλευρά, όμως, και οι traders που ασχολούνται υπερβολικά με μία ομάδα (ή chat) -είτε πρόκειται για τους φίλους του Bitcoin ή για τους «ταύρους» του χρυσού ή για οτιδήποτε άλλο- δεν αποδίδουν τόσο αποτελεσματικά.

Τα καλύτερα αποτελέσματα προκύπτουν όταν οι επενδυτές συνδέονται με πολλές διαφορετικές κοινωνικές ομάδες, που τους δίνουν τη δυνατότητα να συλλέγουν πληροφορίες από πολλά δίκτυα. Στον κόσμο των social media, όπως και στην πραγματική ζωή, είναι αποδοτικό να συνδέεσαι με πολλές ομάδες, αλλά να μην απορροφάσαι πλήρως από μία συγκεκριμένη εξ αυτών.

Το εργαλείο που χρησιμοποίησαν οι αναλυτές του ΜΙΤ για τη μελέτη αυτής της επενδυτικής συμπεριφοράς ήταν η επενδυτική πλατφόρμα eToro. Η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε πριν από 15 μήνες για να κεφαλαιοποιήσει την τάση των ιδιωτών επενδυτών να χρησιμοποιούν τα social media ώστε να ανταλλάσσουν πληροφορίες και ειδήσεις που σχετίζονται με τις επενδύσεις.

Το eToro, όμως, δεν επιτρέπει στους επενδυτές μόνο να συζητούν για τις αγορές. Τους δίνει επίσης τη δυνατότητα να «παρακολουθούν» (follow) αλλήλους, να βλέπουν τις κινήσεις άλλων επενδυτών και να τις συζητούν ανοιχτά σε φόρουμ και να τις αντιγράφουν, ακόμη και αυτομάτως εάν το έχει προεπιλέξει κανείς.

Κατά συνέπεια, μπορεί να δημιουργηθεί μία επενδυτική στρατηγική που να βασίζεται στο παλιό επενδυτικό κουβεντολόι ή στη μίμηση επιτυχημένων επενδυτών (ή γκουρού ή ηγετών, όπως τους αποκαλεί ο διευθύνων σύμβουλος Yonni Assia).

Για όσους μισούν τα social media και δεν τα έχουν παρακολουθήσει, όλα αυτά θα μοιάζουν παράξενα. Μπορεί ίσως και χαζά, δεδομένης της κλασικής επενδυτικής θεωρίας που εκτιμά ότι οι καλύτερες αποδόσεις επιτυγχάνονται όταν ο κόσμος κάνει συναλλαγές βάσει πληροφοριών στις οποίες δεν έχουν όλοι πρόσβαση.

Παρ' όλα αυτά, 2,7 εκατομμύρια traders έχουν συρρεύσει στο eToro, πραγματοποιώντας περισσότερες από 40 εκατ. συναλλαγές, ενώ δημιουργούνται και άλλες παρόμοιες ιστοσελίδες.

Η Πέντλαντ και ο Αλτσούλερ, ωστόσο, κατέληξαν στο ότι και η ισχύς του όχλου δεν είναι το καλύτερο επενδυτικό εργαλείο. Οι «social traders» που παίρνουν πληροφορίες από ευρεία γκάμα κοινωνικών ομάδων -και παρακολουθούν αρκετούς γκουρού- είχαν απόδοση 10% μεγαλύτερη από τους «κανονικούς» traders. Μάλιστα οι social traders με «κοινωνική επίγνωση» είχαν απόδοση 4% μεγαλύτερη από εκείνους που παρακολουθούσαν έναν ή δύο γκουρού.

Οι ερευνητές του ΜΙΤ προχωρούν σε νέες αναλύσεις. Το μοντέλο που αναδεικνύεται, όμως, είναι σαφές. Η διατήρηση πολλών δεσμών στα social media -και η ανταλλαγή πληροφοριών με πολλές διαφορετικές ομάδες- συνήθως προσφέρει μεγαλύτερες αποδόσεις.

Πού καταλήγει, όμως, κανείς μετά από όλα αυτά; Μία παρατήρηση είναι πως οι επενδυτές, ή μάλλον καλύτερα οι ρυθμιστικές αρχές, θα πρέπει να εξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο τα social media επηρεάζουν τις αγορές. Πριν από δύο εβδομάδες, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ έκανε ένα βήμα στη σωστή κατεύθυνση: επέτρεψε στις επιχειρήσεις να παρουσιάζουν τις όποιες ανακοινώσεις τους μέσω Twitter.

Πρέπει, όμως, να γίνουν κι άλλα καθώς πολλαπλασιάζεται η ισχύς των social media.

© The Financial Times Limited 2013. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο