Ένα μάθημα τέχνης για τα διεθνή χρηματιστήρια

Το επιχειρηματικό μοντέλο των χρηματιστηριακών αγορών συναντάται σε μια ακόμη πλατφόρμα συναλλαγών: στις δημοπρασίες των έργων τέχνης. Όμως, σε αντίθεση με τα χρηματιστήρια που τώρα εντείνουν τις προσπάθειες ενοποίησης, οι οίκοι δημοπρασιών τα έχουν ήδη καταφέρει. Χρήσιμα και επίκαιρα μαθήματα περί διεθνούς επέκτασης, διασποράς των υπηρεσιών και αποκλεισμού του ανταγωνισμού από τους οίκους Sotheby’s και Christie’s.

του John Gapper

Οι χρηματιστηριακές αγορές βρίσκονται σε αναβρασμό. Οι μετοχές του ομίλου NYSE ενισχύθηκαν κατά 25% στην πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης πριν από μια εβδομάδα. Ο ανταγωνιστής του, το Nasdaq, προχωρά ένα βήμα παραπέρα, καταθέτοντας προσφορά για την εξαγορά του London Stock Exchange.

Ένας ακόμη κλάδος με πλατφόρμες συναλλαγών τα πηγαίνει εξαιρετικά καλά: οι οίκοι δημοπρασιών έργων τέχνης. Οι μετοχές του Sotheby’s σημείωσαν κέρδη 10% σε μια ημέρα, μετά την ανακοίνωση αναπάντεχα ισχυρών εσόδων. Οι αγορές έργων τέχνης πλησιάζουν και πάλι επίπεδα που είχαμε να δούμε από τη δεκαετία του ’80, όταν οι Ιάπωνες αγοραστές πλημμύριζαν τις αίθουσες των δημοπρασιών.

Τα χρηματιστήρια και οι οίκοι δημοπρασιών επωφελούνται από τη διάδοση του παγκόσμιου καπιταλισμού. Δεν ενισχύεται μόνο ο ίδιος ο πλούτος αλλά και η ταχύτητα με την οποία κυκλοφορεί. Οι διαχειριστές των hedge funds ενισχύουν τα έσοδα των χρηματιστηρίων με πολλές συναλλαγές μετοχών και παραγώγων. Μετά, χαλαρώνουν αγοράζοντας έργα τέχνης με τα εκατομμύρια που αποκομίζουν.

Οι οίκοι Sotheby’s και Christie’s συμπεριφέρονται περισσότερο σαν εμπορικές τράπεζες παρά σαν χρηματιστήρια. Παράσχουν υπηρεσία σε μια ελίτ που θέλει να αγοράζει και να πουλά μοναδικά, πολύτιμα αντικείμενα, ενώ οι εκτιμήσεις και οι προσφορές γίνονται διά ζώσης, τη στιγμή που τα χρηματιστήρια οδεύουν σε ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Όμως, ιδιαίτερα τα αμερικανικά χρηματιστήρια μπορούν να λάβουν μαθήματα από τους οίκους δημοπρασιών, οι οποίοι έχουν ήδη επιτύχει σε τομείς στους οποίους προσβλέπουν τα χρηματιστήρια. Το NYSE θέλει να επιτύχει τη διεθνή επέκταση και να εισβάλει σε νέες αγορές, διευρύνοντας παράλληλα την γκάμα των προϊόντων του. Και οι δύο οίκοι, Sotheby’s και Christie’s, προηγούνται σε αυτούς τους τομείς.

Οι δύο μεγάλοι οίκοι κάποτε βασίζονταν σε αγοραστές από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη για τις πωλήσεις τους στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Πλέον, προσελκύουν αγοραστές από την Ασία και τη Ρωσία. ”Υπάρχουν άνθρωποι από όλο τον κόσμο που έχουν συσσωρεύσει πλούτο τα τελευταία 20 χρόνια και πλέον τα αξιοποιούν”, επισημαίνει ο Bill Ruprecht, διευθύνων σύμβουλος του Sotheby’s.

Επίσης, η αγορά των έργων τέχνης έχει διευρυνθεί. Αντί να βασίζονται σε έργα ιμπρεσιονιστών και αντίκες, οι οίκοι δημοπρασιών πουλάνε τα πάντα, από κινέζικη μοντέρνα τέχνη έως Βρετανούς νεαρούς καλλιτέχνες. Η τάση αυτή οφείλεται και στη νέα γενιά πλουσίων, μεταξύ των οποίων και πολλοί διαχειριστές hedge funds, οι οποίοι προτιμούν τη μοντέρνα τέχνη από τα παραδοσιακά αριστουργήματα.

Όμως, πάνω από όλα, οι μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών εξαφάνισαν τον ανταγωνισμό. Έχουν αναλάβει μέρος της δουλειάς που γινόταν από διαπραγματευτές. Κανονίζουν πωλήσεις ιδιωτικού χαρακτήρα καθώς και δημοπρασίες ”για λίγους”. Επίσης, κατάφεραν να νικήσουν και μια προσπάθεια του Phillips de Pury να διασπάσει τον στενό κύκλο τους πριν από λίγα χρόνια, προσφέροντας διασφάλιση τιμής για να μπορέσουν να πάρουν δουλειές από πωλητές.

Αυτό αντανακλά και το φαινόμενο δικτύωσης, από το οποίο επωφελούνται οι μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών. Από τη στιγμή που ένα κρίσιμο ποσοστό της συνολικής μάζας αγοραστών και πωλητών προσελκύεται σε μια αγορά, είναι εξαιρετικά δύσκολο πλέον να πάνε κάπου αλλού. Ανάλογο παράδειγμα συναντάται άλλωστε και στην πρόσφατη αποτυχία του Eurex, της θυγατρικής του Deutsche Boerse στην αγορά παραγώγων, να ”κλέψει” τις συναλλαγές αμερικανικών παραγώγων από το Chicago Board of Trade.

© The Financial Times Limited 2006. All rights reserved.
FT and Financial Times are trademarks of the Financial Times Ltd.
Not to be redistributed, copied or modified in any way.
Euro2day.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο