Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σε διαβούλευση η ρύθμιση για τα τυχερά παιχνίδια

Την αντιμετώπιση του ανεξέλεγκτου παράνομου ηλεκτρονικού τζόγου, απ’ τον οποίο το Δημόσιο χάνει έσοδα τουλάχιστον 4 δισ. ευρώ τον χρόνο, επιχειρεί το ΥΠΟΙΚ με νομοσχέδιο που δόθηκε για διαβούλευση.

Σε διαβούλευση η ρύθμιση για τα τυχερά παιχνίδια
Την αντιμετώπιση του ανεξέλεγκτου παράνομου ηλεκτρονικού τζόγου, απ’ τον οποίο το ελληνικό δημόσιο χάνει έσοδα τουλάχιστον 4 δισ. ευρώ τον χρόνο, επιχειρεί το υπουργείο Οικονομικών με νομοσχέδιο που δόθηκε για διαβούλευση.

Εκτιμάται ότι στη χώρα μας λειτουργούν σήμερα περισσότεροι από 250 διαδικτυακοί τόποι στοιχηματισμού, έως και 20 χιλιάδες ηλεκτρονικές μηχανές ψυχαγωγικών παιχνιδιών περιορισμένου κέρδους (AWPs) και έως και 150 χιλιάδες ηλεκτρονικοί υπολογιστές που παρέχουν παράνομα τυχερά παιχνίδια (τύπου "φρουτάκια"). Συνολικά ο παράνομος τζίρος όλων αυτών των τυχερών παιχνιδιών εκτιμάται σε πάνω από 4 δισ. ευρώ ετησίως.

Από το 2002 στη χώρα μας ισχύει καθολική απαγόρευση της λειτουργίας τυχερών και τεχνικών ψυχαγωγικών παιχνιδιών εκτός από αυστηρά περιορισμένους χώρους, όπως τα πρακτορεία του ΟΠΑΠ και τα καζίνο. Συνέπεια αυτής της καθολικής απαγόρευσης ήταν η καταδίκη της Ελλάδας με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και η επιβολή προστίμου ύψους 32.000 ευρώ ανά ημέρα ή 11,5 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Όπως επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών, πέρα από το οικονομικό κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο, η παντελής απουσία ρυθμιστικού πλαισίου έχει οδηγήσει στο προοδευτικά de facto παράνομο άνοιγμα της αγοράς τεχνικών και τυχερών παιχνιδιών με ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Ταυτόχρονα, η εξάπλωση του Διαδικτύου έχει διαμορφώσει μια νέα αγορά ηλεκτρονικού στοιχήματος, η οποία όμως λειτουργεί χωρίς κανενός είδους ρύθμιση και εποπτεία.

Με το προωθούμενο νομοθέτημα δημιουργείται ισχυρή και ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή, η Επιτροπή Εποπτείας Παιχνιδιών (ΕΕΠ), με αντικείμενο την πιστοποίηση και τον έλεγχο της καταλληλότητας των μηχανημάτων, των παιχνιδιών, του δικτύου επικοινωνιών, των τερματικών και των καταστημάτων μέσω κεντρικού ή άλλου κατάλληλου ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης και φυσικών ελέγχων, τη χορήγηση αδειών, την έκδοση ρυθμιστικών κανονιστικών πράξεων, τη νόμιμη λειτουργία της αγοράς, την επιβολή κυρώσεων και τη διερεύνηση των καταγγελιών.

Ακόμη:

-Προβλέπεται η λειτουργία ηλεκτρονικού μητρώου στο οποίο περιέχονται στοιχεία παρόχων, στοιχεία σχετικά με τα αδειοδοτημένα καταστήματα και με τα πιστοποιημένα τερματικά και παιχνίδια. Το μητρώο αναρτάται συνολικά στην ιστοσελίδα της ΕΕΠ, ώστε να είναι αμέσως δυνατή η διασταύρωση των πιστοποιημένων καταστημάτων, τερματικών και παιχνιδιών καθώς και των αδειούχων όλων των κατηγοριών. Προβλέπεται επίσης η ανάρτηση καταλόγου μη νόμιμων παρόχων και παιχνιδιών στους οποίους έχουν επιβληθεί οι προβλεπόμενες κυρώσεις του νόμου.

-Θεσπίζονται προδιαγραφές αναφορικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των υποδομών και λειτουργίας του συστήματος των παρόχων, ώστε να εξασφαλίζεται η εξακρίβωση των στοιχείων που διασφαλίζουν την ταυτότητα των παικτών, τα φορολογικά έσοδα, τη λειτουργία σύμφωνα με τα επιτρεπόμενα πρότυπα και κάθε άλλη απαίτηση του νόμου.

Οι άδειες

Για τον αριθμό και την κατανομή των αδειών εξετάζονται οι παρακάτω εναλλακτικές δυνατότητες:

α) Άνοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό. Οι άδειες δημοπρατούνται από το υπουργείο Οικονομικών με πλειοδοσία και με ελάχιστη τιμή εκκίνησης. Οι προδιαγραφές ορίζονται σε σχετική προκήρυξη. Η ΕΕΠ, μετά την ολοκλήρωση και τελεσφόρηση του διαγωνισμού, ελέγχει και κατανέμει τις άδειες.

β) Άνοιγμα της αγοράς με διεθνή διαγωνισμό, με μεταβατικό στάδιο για 2 - 3 χρόνια. Στόχος είναι και πάλι η κατανομή των αδειών έπειτα από πλειοδοτικό διαγωνισμό. Επειδή ωστόσο μπορεί να υπάρξει καθυστέρηση στις διαδικασίες του διαγωνισμού, για να μπορέσει να λειτουργήσει γρηγορότερα νόμιμα η σχετική αγορά, το Δημόσιο αναθέτει απευθείας τη μικρότερη από τις προς προκήρυξη άδειες στο κρατικό μονοπώλιο (ΟΠΑΠ) με προκαθορισμένο κόστος. Όταν γίνει ο διαγωνισμός για όλες τις άδειες, ο προσωρινός κάτοχος άδειας μπορεί να συμμετέχει και να διεκδικήσει μεγαλύτερη άδεια. Σε περίπτωση που το κόστος των αδειών υπερβεί αυτό που έχει καταβάλει ο επιλεγμένος κάτοχος της άδειας καταβάλλει τη διαφορά.

γ) Ανά τακτά χρονικά διαστήματα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός αδειών με καθορισμένο κόστος. Οι άδειες προκηρύσσονται σε "πακέτα" όπου καθένα από αυτά μπορεί να περιλαμβάνει διαφορετικό αριθμό τερματικών και παρέχονται έπειτα από αίτηση των ενδιαφερομένων. Σε περίπτωση υπερκάλυψης της προσφοράς οι άδειες μοιράζονται αναλογικά.

δ) Αρχική παραχώρηση στον ΟΠΑΠ των νέων αδειών για ορισμένο χρόνο με προκαθορισμένη την τιμή ανά άδεια και τα δικαιώματα εκμετάλλευσης. Στη συνέχεια ο ΟΠΑΠ, με ανοικτή διαδικασία, υποχρεούται να επιλέξει κατ’ ελάχιστον 3 παρόχους στους οποίους αναθέτει την αγορά, εγκατάσταση, λειτουργία και διαχείριση των τερματικών συσκευών και των παιχνιδιών που λειτουργούν σε αυτές. Έχει την ευθύνη της τελικής επιλογής των σημείων εγκατάστασης των τερματικών συσκευών, εποπτεύει συνολικά τη λειτουργία τους, συλλέγει τα χρήματα και εκκαθαρίζει τις αμοιβές των διαφόρων συμμετεχόντων, ήτοι του Δημοσίου, των παρόχων και των ιδιοκτητών των σημείων εγκατάστασης. Η παραχώρηση στο μονοπώλιο μπορεί να είναι άμεση και να καταλαμβάνει είτε το σύνολο των μηχανημάτων που θα αναπτυχθούν στην ελληνική αγορά είτε μέρος τους.

Το πλαίσιο νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη ρύθμιση της αγοράς παιγνίων αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα http://www.opengov.gr/minfin/?p=498, πάνω στο οποίο μπορούν να εκφραστούν απόψεις και παρατηρήσεις. 

Το κείμενο θα μείνει ανοιχτό για σχόλια και παρατηρήσεις έως τις 12 Σεπτεμβρίου.  


***Το πλαίσιο νομοθετικής πρωτοβουλίας στη Ρύθμιση της Αγοράς Παιγνίων δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v