Το επενδυτικό σχέδιο της κυβέρνησης για το 2013

Το σχέδιο για δημόσια έργα, αποκρατικοποιήσεις, μεταρρυθμίσεις και κοινοτικά κονδύλια αποκάλυψε ο Κ. Χατζηδάκης. Τα στοχοχρονοδιαγράμματα της κυβέρνησης. Επενδύσεις δεν έρχονται με ευχές, τόνισε ο Σαμαράς. (upd)

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Το επενδυτικό σχέδιο της κυβέρνησης για το 2013
«Το στοίχημα είναι να αξιοποιήσουμε το κλίμα και τις μεγάλες διαρθρωτικές αλλαγές που έχουν γίνει για να προσελκύσουμε επενδύσεις, με συγκεκριμένα στοχοδιαγράμματα.

Προχωράμε ακόμη περισσότερο προκειμένου η ελληνική οικονομία να γίνει πιο ανταγωνιστική, με την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων, των μεγάλων έργων και της αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας. Απώτερος στόχος είναι η μείωση της ανεργίας και η ανάσχεση της ύφεσης».

Αυτό δήλωσε το μεσημέρι της Τετάρτης ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, μιλώντας κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου που παραχώρησε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης όπου παρουσίασε τον προγραμματισμό του υπουργείου για το 2013.

Με τη ρευστότητα να αποτελεί το κομβικό σημείο υλοποίησης του προγραμματισμού του υπουργείου και φυσικά ανάκαμψης της οικονομίας, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε: «Δεν υποσχόμαστε θαύματα, γιατί δεν μπορούν να γίνουν θαύματα. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να εφαρμόσουμε το σχέδιο εξόδου μας από την ύφεση». Ο ίδιος εκτίμησε ότι τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης θα φανούν στο τέλος του 2013.

Ειδικότερα, και σε ό,τι αφορά στον προγραμματισμό του υπουργείου, προωθείται η δημιουργία λιμανιού κρουαζιέρας στην περιοχή του Πειραιά, συγχωνεύεται το Invest in Greece με τον ΟΠΕ, εμμένει το υπουργείο στη θέση του για τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές, ενώ προβλήματα εντοπίζονται στην ταχεία προώθηση των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων μέσω του fast tarck.

Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 11 επενδυτικά σχέδια συνολικού προϋπολογισμού 7 δισ. ευρώ μόνο τα 4 εξ αυτών βρίσκονται στη διαδικασία αδειοδότησης.

Γενικότερα, ο υπουργός είπε ότι θα ολοκληρωθούν εντός του πρώτου τριμήνου του 2013 οι αποκρατικοποιήσεις και οι απελευθερώσεις και όλες οι διαδιασίες που σχετίζονται με αρμοδιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης.

Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά το κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων, στο Αεροδρόμιο Καστελίου, ο διαγωνισμός θα προχωρήσει παράλληλα με την προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ για αξιοποίηση των λοιπών περιφερειακών αεροδρομίων. Η εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας θα πρέπει να λάβει χώρα, πρώτον, μετά την ανακοίνωση της οριστικής λύσης για τους αυτοκινητοδρόμους και, δεύτερον, μετά τη συγκατάθεση της ΕΤΕπ για τη χρηματοοικονομική στήριξη του έργου.

Ειδικότερα, ο κ. Χατζηδάκης ανέπτυξε τα βασικά σημεία της στρατηγικής του ΥΠΑΝ, τα οποία εστιάζουν σε τρεις άξονες: Ρευστότητα, δημόσια έργα και διαρθρωτικές αλλαγές. Παράλληλα αναφέρθηκε στις αποκρατικοποιήσεις, στο σκέλος που αφορούν το ΥΠΑΝ.

Συγκεκριμένα:

Ρευστότητα

• Εντός του 2013, υλοποιείται η συμφωνία με την ΕΤΕπ για τις ΜμΕ και συμβασιοποιούνται ακόμη 400 εκατ. ευρώ από το 1,44 δισ. ευρώ που προβλέπεται. Επίσης τον Απρίλιο θα τεθεί σε εφαρμογή το πρόγραμμα παροχής εγγυήσεων διευκόλυνσης εισαγωγών και εξαγωγών, με το συνολικό ύψος αναμένεται να φθάσει το 1,5 δισ. ευρώ.
 
• Ο στόχος για απορρόφηση κονδυλίων που έχει συμφωνηθεί για το 2013 είναι στα 3,89 δισ., πιο φιλόδοξος από τον περσινό.

• Προκηρύσσεται στις 14 Ιανουαρίου και υλοποιείται πρόγραμμα ενίσχυσης των ΜμΕ ύψους 456 εκατ. ευρώ (ΠΕΠ) σε εμπόριο, υπηρεσίες, μεταποίηση και τουρισμό.

• Προχωρά ένα δεύτερο πακέτο ρυθμίσεων απλούστευσης των διαδικασιών του ΕΣΠΑ.

• Γίνεται συνεννόηση με το Υπ. Δικαιοσύνης για την περαιτέρω επιτάχυνση των διαδικασιών και τη μείωση του κόστους των απαλλοτριώσεων.

• Βρίσκεται σε εξέλιξη συνεχής διαδικασία εκκαθάρισης των προγραμμάτων από τα ανενεργά έργα.

• Υποστηρίζονται με project managers έργα προτεραιότητας: Εlenxis, Εθνικό Ληξιαρχείο, διαχείριση αποβλήτων, e-procurement και e-prescription.

• Συνεχίζεται η διαπραγμάτευση για το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020. Από τα μόλις 11,2 δισ. ευρώ που προβλέπονταν αρχικά το ποσό αυξήθηκε κι έχουν διασφαλιστεί 14 δισ. ευρώ περίπου.

• Προετοιμάζεται, στο τέλος της χρονιάς, το νομοσχέδιο για το νέο ΕΣΠΑ.

• Στο ΕΤΕΑΝ, ξεκινά, εντός του τρέχοντος μηνός, το πρόγραμμα χαμηλότοκων δανείων για επενδύσεις και κεφάλαια κίνησης ύψους 680 εκατ. ευρώ, με επιδότηση επιτοκίου 50%.  

• Απλοποιείται το πρόγραμμα Εξοικονομώ κατ' Οίκον, σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ, για να παρασχεθεί ρευστότητα ύψους 450 εκατ. ευρώ επιπλέον.

• Η διοίκηση του ΕΤΕΑΝ θα ανακοινώνει σύντομα νέες πρωτοβουλίες για την ενεργοποίηση του ταμείου ΕΝΑΛΙΟ.

• Αξιοποιείται ο Επενδυτικός Νόμος για την ενίσχυση της ρευστότητας, με πληρωμές ύψους 620 εκατ. ευρώ για το 2013 - έναντι 510 εκατ. ευρώ το 2012.

• Προωθείται η δημιουργία Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, που θα μπορούσε να συντελέσει στην προσπάθεια ενίσχυσης της ρευστότητας


Δημόσια έργα

Στο σκέλος των δημόσιων έργων, ο κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε:

• Για τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους, ευελπιστούμε μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου να συντελεστεί η συμφωνία με τις τράπεζες και να έρθει στη Βουλή για κύρωση. Στόχος είναι τον Απρίλιο να ξεκινήσουν εκ νέου τα έργα.

Μετρό Αθήνας: Η επέκταση προς Ανθούπολη αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο, προς Ελληνικό τον Ιούλιο, προς το Χαϊδάρι τον προσεχή Σεπτέμβριο. Η επέκταση Χαϊδάρι (Αγία Μαρίνα) - Πειραιάς αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2017 και οι εργασίες είναι ήδη σε εξέλιξη.

• Στο μετρό Θεσσαλονίκης, εντός του Μαρτίου 2013 -εφόσον ολοκληρωθούν οι διαδικασίες στο Ελεγκτικό Συνέδριο- υπογράφεται σύμβαση επέκτασης προς την Καλαμαριά (518 εκατ. ευρώ). Έχουμε κρατήσει το έργο ζωντανό παρά τα προβλήματα του αναδόχου, σημείωσε ο υπουργός.

• Η σύμβαση επέκτασης του τραμ Ν. Φάληρο - Πειραιάς θα υπογραφεί τις επόμενες μέρες και ξεκινά αμέσως το έργο, προϋπολογισμού 92 εκατ. ευρώ. Τον Δεκέμβριο του 2014 αναμένεται η ολοκλήρωσή του.

• Αναφορικά με τον σιδηρόδρομο, ο κ. Χατζηδάκης υποστήριξε ότι για το σιδηροδρομικό διαμετακομιστικό κόμβο του Θριασίου, αναμένεται η ανακήρυξη μειοδότη μέσα στον Φεβρουάριο. Σε ό,τι αφορά το δίκτυο, στο τμήμα Τιθορέα - Δομοκός, που ολοκληρώνει το δίκτυο, η νέα διπλή γραμμή 106 χλμ. θα έχει πλήρως συμβασιοποιηθεί μέχρι τον Μάιο του 2013 το αργότερο. Στον άξονα Αθήνα - Πάτρα, με τη νέα γραμμή Κιάτο - Ροδοδάφνη (Αίγιο) ολοκληρώνονται τα βασικά έργα πολιτικού μηχανικού μέχρι τον Μάρτιο του 2013.

• Δημοπρατούνται εντός του α΄ εξαμήνου 2013 έργα οδοποιίας στην Αττική και την περιφέρεια, προϋπολογισμού 243 εκατ. ευρώ, και έργα ύδρευσης 103,4 εκατ. ευρώ.
 
• Ο διαγωνισμός για το Αεροδρόμιο Καστελίου θα προχωρήσει, παράλληλα με την προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ για αξιοποίηση των λοιπών περιφερειακών αεροδρομίων.

• Δημοπρατούνται και συμβασιοποιούνται εντός του α΄ εξαμήνου του 2013 έργα του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, συνολικού προϋπολογισμού 167 εκατ. ευρώ.

• Αναφορικά με τα 10 έργα ΣΔΙΤ για διαχείριση απορριμμάτων, προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ περίπου, εντός του 2013 θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές για όλα.

Κρουαζιέρα: Θα κατασκευαστεί λιμάνι κρουαζιέρας στον Πειραιά, ανακοίνωσε ο υπουργός. Πρόκειται για έργο 4 υπουργείων και θα γίνει με τη μέθοδο ΣΔΙΤ.

Λιμάνια Ηγουμενίτσας και Λαυρίου. Η β΄ φάση του Λιμένα Ηγουμενίτσας θα ολοκληρωθεί εντός του Δεκεμβρίου και του Λαυρίου εντός δύο ετών.


Μεταρρυθμίσεις

Όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, τον επόμενο μήνα θα κατατεθεί προς ψήφιση ο νέος Αγορανομικός Κώδικας, ενώ αναφορικά με τη διεύρυνση της περιόδου των εκπτώσεων και την προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, σημείωσε ότι η διαβούλευση είναι σε εξέλιξη.

Σύμφωνα με τον υπουργό, μέχρι το τέλος Ιουνίου λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα προκειμένου να μειώσουμε κατά 50% το κόστος ίδρυσης επιχειρήσεων. Μάλιστα θα αξιοποιηθεί η εργαλειοθήκη ΟΟΣΑ για την ενίσχυση του ανταγωνισμού σε τέσσερις τομείς: τουρισμός, επεξεργασία τροφίμων, οικοδομικά υλικά και λιανεμπόριο.

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι ξεκίνησε ήδη η συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα. Στόχος είναι οι εξαγωγές το 2013 να φτάσουν στο 13% του ΑΕΠ, το μεγαλύτερο ποσοστό της τελευταίας 30ετίας. Γι’ αυτό θα αξιοποιηθεί και ο νέος φορέας εξωστρέφειας που θα προκύψει από τη συγχώνευση ΟΠΕ και Invest in Greece σε νέο, ενιαίο φορέα. 

Εντός του έτους αναμορφώνεται το πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων, ενώ μέσα στον μήνα θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή του νόμου για το Εθνικό Σύστημα Δημόσιων Συμβάσεων. Στόχος η Κεντρική Κυβέρνηση να προμηθεύεται τουλάχιστον το 25% των αναγκών της σε προμήθειες και υπηρεσίες μέχρι τον Δεκέμβριο.

Οι αποκρατικοποιήσεις

Στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων που σχετίζονται με το υπουργείο Ανάπτυξης, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ROSCO θα μεταφερθούν στο ΤΑΙΠΕΔ, στα τέλη Μαρτίου, ώστε οι διαδικασίες για την υποβολή προσφορών να ξεκινήσουν τον Ιούνιο.

Σε ό,τι αφορά τα αεροδρόμια, εντός του Ιανουαρίου θα υποβληθεί προς ψήφιση το σύνολο των διατάξεων για αναδιοργάνωση της ΥΠΑ προκειμένου να τρέξει το σχέδιο ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων.

Για την απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς και την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ εντός του α΄ 3μήνου του 2013 εκδίδονται οι απαιτούμενες αποφάσεις για το περιεχόμενο της Καθολικής Υπηρεσίας και το κόστος αυτής.

Όσον αφορά τις αποκρατικοποιήσεις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, τόνισε ότι την επόμενη εβδομάδα θα είναι στη Βουλή το νομοθετικό πλαίσιο, ενώ το ΥΠΕΚΑ θα πρέπει να οργανώσει τη διαδικασία δημιουργίας της ρυθμιστικής αρχής. 

Για το ψηφιακό μέρισμα θα έχουν διαμορφωθεί τα προαπαιτούμενα σε θεσμικό και τεχνικό επίπεδο έως τον Μάρτιο 

Υπεραστικές Οδικές Μεταφορές: Ολοκληρώνεται η στρατηγική για απελευθέρωση της αγοράς με σχετικό νόμο που θα κατατεθεί μέσα στον Μάρτιο.

Διευκόλυνση Επενδύσεων: Δημιουργείται Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή για τις Στρατηγικές και Ιδιωτικές Επενδύσεις. Παράλληλα παρακολουθούνται 51 επενδυτικά σχέδια, εκ των οποίων 11 έργα ύψους 7 δισ. ευρώ έχουν υπαχθεί στο fast track. 

Επικοινωνίες: Μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου, αφού υπάρξει θετική απάντηση της Κομισιόν, γίνεται η προκήρυξη διαγωνισμού για το Rural Broadband δηλαδή την ευρυζωνική διασύνδεση αγροτικών νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών κ.ά. 

Εκσυγχρονισμός Αστικών Συγκοινωνιών: Σημαντικό μέρος του προσωπικού θα φύγει από τα γραφεία και θα μετακινηθεί στην πώληση και στον έλεγχο των εισιτηρίων. Επίσης ξεκινούν οι διαδικασίες για κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ ενός νέου Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων στον Ελαιώνα.

Αναφορικά με το σχέδιο ανακούφισης των δανειοληπτών, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι η κυβέρνηση έχει προτείνει πρόγραμμα για τη διευκόλυνση δανειοληπτών με εισοδήματα έως 25.000 ευρώ. Σημείωσε ότι θα πρέπει να δοθεί το πράσινο φως της τρόικας για να προχωρήσει.

Το σχέδιο, όπως είναι γνωστό, προβλέπει ότι τα νοικοκυριά θα μπορούν για 48 μήνες να καταβάλλουν δόση που δεν θα ξεπερνάει το 30% των μηνιαίων αποδοχών του οφειλέτη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v