ΕΡΓΟΣΕ: Ζητά πίσω λεφτά από απαλλοτριώσεις

Μέσω της εφορίας θα επιστραφούν από δικαιούχους στην ΕΡΓΟΣΕ εκατομμύρια ευρώ που πληρώθηκαν ως αποζημίωση για τις απαλλοτριώσεις. Νέα δεδομένα και επιτάχυνση των διαδικασιών φέρνει δικαστική απόφαση.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΕΡΓΟΣΕ: Ζητά πίσω λεφτά από απαλλοτριώσεις

Μέσω της εφορίας θα κληθούν να επιστρέψουν στην ΕΡΓΟΣΕ σημαντικά ποσά εκατοντάδες κάτοχοι ακινήτων που απαλλοτριώθηκαν για να γίνουν σιδηροδρομικά έργα. Αιτία το γεγονός ότι από τα δικαστήρια κρίθηκε ότι το ποσό που έλαβαν αρχικά ως αποζημίωση ήταν υψηλότερο από αυτό που θα έπρεπε.

Οι σημαντικές μειώσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στις τιμές των ακινήτων έχουν οδηγήσει σε μείωση των ποσών που επιδικάζονται για την αποζημίωση ιδιοκτητών ακινήτων που απαλλοτριώθηκαν και για τα οποία πρωτοβάθμια δικαστήρια είχαν ορίσει πολύ υψηλές τιμές αποζημίωσης. Αυτές κατέπεσαν στα δικαστήρια δεύτερου βαθμού, στα οποία οι αποφάσεις καθίστανται οριστικές.

Σε πρωτη φαση επιστρέφονται 11 εκατομμύρια

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση 800 και πλέον ιδιοκτητών ακινήτων στην περιοχή της Λυκοποριάς στην Κορινθία, οι οποίοι είχαν ακίνητα στο τμήμα από το οποίο διέρχεται η σιδηροδρομική γραμμή, που καλούνται να επιστρέψουν στην ΕΡΓΟΣΕ περίπου 11 εκατομμύρια ευρώ. Οι εν λόγω ιδιοκτήτες αποζημιώθηκαν για τα ακίνητά τους με βάση τις προσωρινές τιμές που όρισε το Πρωτοδικείο το οποίο εκδίκασε τις υποθέσεις τους.

Στην συνέχεια οι υποθέσεις αυτές κρίθηκαν οριστικά σε δεύτερο βαθμό από το Εφετείο το οποίο, όμως, έκρινε ότι οι τιμές στις οποίες έπρεπε να αποζημιωθούν ήταν πολύ χαμηλότερες από αυτές που τους δόθηκαν αρχικά.

Τώρα οι ιδιοκτήτες αυτοί καλούνται να επιστρέψουν στην ΕΡΓΟΣΕ τα ποσά που αντιστοιχούν στην διαφορά μεταξύ της προσωρινής και της οριστικής τιμής. Υπολογίζονται σε περίπου 11 εκατομμύρια ευρώ. Προκειμένου να αποφευχθεί η δικαστική διεκδίκηση τους από την ΕΡΓΟΣΕ αποφασίστηκε τα ποσά να επιστραφούν στην εταιρεία μέσω των εφοριών των υπόχρεων, όπου και θα βεβαιωθούν ως οφειλές, όπως προβλέπεται σε άρθρο του νόμου για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ που ψηφίστηκε πρόσφατα και δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ.

Η υπόθεση όμως θα έχει και συνέχεια, αφού, σύντομα αναμένεται ότι θα εκδικαστούν σε δεύτερο βαθμό και οι υποθέσεις άλλων απαλλοτριώσεων.

Συγκεκριμένα από το Εφετείο πρόκειται να κριθούν οι τιμές που δόθηκαν ως αποζημιώσεις για τις ιδιοκτησίες που βρίσκονται στη Χ.Θ. 28 – 30 του σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή του Ξυλόκαστρου καθώς και την περιοχή «Καμάρι» στη χιλιομετρική θέση 36 έως 40 του δικτύου που βρίσκεται επίσης στο νομό Κορινθίας, μετά το Ξυλόκαστρο.

Σύμφωνα με πηγές της ΕΡΓΟΣΕ το θετικό αποτέλεσμα δεν προήλθε μόνο από την μείωση των τιμών στα ακίνητα που έφερε η οικονομική κρίση, αλλά και το γεγονός ότι η εκπροσώπηση της εταιρείας στα δικαστήρια που εκδικάζουν τις υποθέσεις αυτές είναι πλέον πολύ καλύτερη σε σχέση με παλαιότερα.

Μάλιστα η δυνατότητα που έχει πλέον η εταιρεία να χρησιμοποιεί στα δικαστήρια τις εκθέσεις του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών επέτρεψαν, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, στην ΕΡΓΟΣΕ να οργανώσει πολύ καλύτερα την υπεράσπιση των θέσεων της καθώς, σημειώνεται, οι εν λόγω εκθέσεις έχουν τιμές που βρίσκονται πολύ πιο κοντά στις πραγματικές.

Τα δικαστήρια εκδίκαζαν πολύ υψηλές τιμές

Χαρακτηριστικό των εξαιρετικά υψηλών τιμών που σε πολλές περιπτώσεις αποφασίζονταν από τα δικαστήρια είναι ότι μετά την απόφαση του Πρωτοδικείου και μέχρι την οριστικοποίησή της από το Εφετείο οι ιδιοκτήτες πληρώνονταν το 70% της εκδικασθείσας αποζημίωσης. Το υπόλοιπο ποσό παρέμενε «ελεύθερο» ως την οριστική απόφαση. Στην περίπτωση λοιπόν των ιδιοκτητών στην περιοχή της Λυκοποριάς καλούνται να επιστρέψουν 11 εκατομμύρια ευρω παρότι είχαν πληρωθεί μόνο το 70% του ποσού που τους είχε επιδικαστεί αρχικώς.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι την δραστική επιτάχυνση της διαδικασίας των απαλλοτριώσεων, που σε πολλές περιπτώσεις ήταν αιτία για σημαντικές καθυστερήσεις στα έργα, θα βάλει υπουργική απόφαση με την οποία προβλέπεται ότι οι δικαστικές διαδικασίες για τις απαλλοτριώσεις θα ολοκληρώνονται σε διάστημα περίπου 3 μηνών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v