Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νικητές το 2013 οι ισχυροί του εμπορίου

Με θετικές αναθεωρήσεις αποχαιρέτησαν το 2013 οι μεγάλοι του εμπορίου. Τα αυξημένα μερίδια στην Ελλάδα και οι επενδύσεις στο εξωτερικό τα ατού για το 2014. Η αβεβαιότητα συνεχίζει να περιορίζει τις νέες επενδύσεις.

Νικητές το 2013 οι ισχυροί του εμπορίου

Με θετικό πρόσημο έκλεισε το 2013 για τους μεγάλους του εμπορίου, που ατενίζουν με συγκρατημένη αισιοδοξία τη νέα χρονιά. Παρά τη διαρκή μείωση της κατανάλωσης και την αβεβαιότητα που διαβλέπουν και για το 2014, οι διοικήσεις των εγχώριων λιανεμπορικών ομίλων ξεκινούν από βελτιωμένη βάση, έχοντας υποστεί μεν απώλειες, αλλά καταφέρνοντας να εκμεταλλευτούν τις όποιες ευκαιρίες έχει φέρει η κρίση.

Κατ' αρχάς οι μεγάλοι εμπορικοί όμιλοι έχουν ισχυροποιήσει τη θέση τους έναντι του μικρομεσαίου εμπορίου, κερδίζοντας μερίδια αγοράς που αναμένεται να αποδώσουν αμέσως μόλις σταθεροποιηθεί η εγχώρια κατανάλωση.

Παράλληλα, βελτιώνουν την αποτελεσματικότητά τους, μειώνοντας κόστη και δαπάνες κάθε είδους, προσαρμόζοντας το μοντέλο λειτουργίας τους στα επίπεδα της ζήτησης. Αρκετοί επενδύουν στη σταδιακή αποδέσμευσή τους από την εσωτερική αγορά, δημιουργώντας υποσχόμενες θέσεις στο εξωτερικό. Τέλος, εντός του 2013, επιχειρήθηκε με ακόμη μεγαλύτερη προσήλωση η μείωση της δανειακής έκθεσης των επιχειρήσεων αλλά και η βελτίωση της ρευστότητάς τους.

Jumbo

Ο όμιλος Jumbo συνεχίζει να διέρχεται την κρίση χωρίς να έχει καταγράψει ούτε ένα αρνητικό τρίμηνο κατά τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Απ. Βακάκη, η βασική παραδοχή στην οποία η διοίκηση του ομίλου βασίζεται ήδη από το 2008 -οπότε ξέσπασε η κρίση- είναι πως η εγχώρια αγορά θα συνεχίσει να υφίσταται παρά τη διαρκή μείωση της κατανάλωσης.

Πέρα από την αισιόδοξη προσέγγιση, ωστόσο, ο όμιλος προσπάθησε να καλύψει τις απώλειες της ζήτησης με αύξηση παραγωγικότητας και επιθετική επενδυτική στρατηγική αλλά και να αξιοποιήσει την υψηλή ρευστότητά του ώστε να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες (όπως η μείωση κόστους σε ενοίκια, μεταφορές, προμήθειες κ.τ.λ.) που δημιούργησε η κρίση.

Στην τρέχουσα χρήση, η αλυσίδα συνεχίζει να κινείται θετικά και πάνω από τον μέσο όρο της λιανικής, χωρίς καν να έχει ενσωματώσει τις πωλήσεις του Δεκεμβρίου (την ισχυρότερη εμπορική περίοδο της χρήσης της). Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου πενταμήνου της χρήσης 2013-2014, οι επιδόσεις της ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις, οδηγώντας τη διοίκηση σε αναθεώρηση προβλέψεων για το σύνολό της. Τα δε έσοδα εξαμήνου διαμορφώθηκαν στα 316,7 εκατ. ευρώ.

Έτσι, εκτιμάται ότι οι πωλήσεις θα κυμανθούν στο 4% - 6% από 2%-4% που ήταν η αρχική εκτίμηση, ενώ τα κέρδη μετά φόρων εκτιμάται ότι θα κυμανθούν μεταξύ 80 και 85 εκατ. ευρώ από 75 εκατ. που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση.

Πέρα από το imperium στην εγχώρια αγορά, ο όμιλος Jumbo χτίζει την παρουσία του και στις γειτονικές αγορές, όπου μετά τη θετική επέκταση στη Βουλγαρία επικεντρώνεται στην αγορά της Ρουμανίας. Μόλις τον Δεκέμβριο εισήλθε με δύο καταστήματα στην τοπική αγορά και με στόχο να δημιουργήσει σε ορίζοντα πενταετίας δίκτυο 12-18 καταστημάτων. Ο κ. Βακάκης εκτιμά πως η Ρουμανία μπορεί να αποφέρει διπλάσιο μέγεθος από εκείνο της Βουλγαρίας σε φάση ωριμότητας, ενώ θεωρεί ότι η ελληνική φάση ανάπτυξης έχει περιορισμένο ορίζοντα διετίας.

Fourlis

Μειωμένες πωλήσεις, αλλά κερδισμένα μερίδια μετρά το 2013 ο όμιλος Φουρλή, ο οποίος δραστηριοποιείται σε αγορές (όπως εκείνη του οικιακού εξοπλισμού μέσω των ΙΚΕΑ) που έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα από την ύφεση, χάνοντας έως και το 70% της αξίας της τα τελευταία πέντε χρόνια. Ο όμιλος δέχθηκε καθ' όλη τη διάρκεια του 2013 το βάρος της πτωτικής εγχώριας ζήτησης, τάση που ελαφρώς διασκεδάστηκε στο δ' τρίμηνο, καταγράφοντας ανακοπή των ρυθμών πτώσης πωλήσεων.

Πέραν της επίδοσης στην εσωτερική αγορά, ο όμιλος κινείται θετικά σε Ρουμανία, Βουλγαρία και στην Τουρκία μέσω της Intersport, όπου σημειώνει διψήφια ανάπτυξη πωλήσεων. Θετική εικόνα εμφανίζει ακόμη και η Κύπρος, όπου παρά τη σοβαρή κρίση που διέρχεται η οικονομία της η κατανάλωση συνεχίζει να κινείται θετικά.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, Απ. Πεταλά, το 2014 η συνολική αγορά θα υποχωρήσει ακόμη 10%, ενώ για την ΙΚΕΑ εκτιμά ότι η επίπτωση θα είναι αμελητέα. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα concepts της ΙΚΕΑ και της Intersport κρατούν και δημιουργούν νέα μερίδια, ενώ εκτίμησε ότι η ΙΚΕΑ μπορεί να αγγίξει το 20% της εγχώριας αγοράς.

Το 2014, πέραν της σταθεροποίησης των εμπορικών δραστηριοτήτων του, ο όμιλος θα επιδιώξει την αξιοποίηση των επενδυτικών ακινήτων του, με στόχο τη μείωση του δανεισμού του. Υπενθυμίζεται ότι διαθέτει ακίνητο στα Οινόφυτα (το παλιό κέντρο logistics της Fourlis Trade), το οποίο σήμερα υπολειτουργεί, το μεγάλο ακίνητο της Πειραιώς, όπου μισθώνει καταστήματα σε τρίτους (Jumbo, Leroy Merlin, Dixons) και σύντομα θα μισθωθεί νέος χώρος στη Lidl και θα ανοίξει ένα ακόμη Intersport, ενώ τέλος διαθέτει το 50% του υπό κατασκευή εμπορικού κέντρο The Ring Sofia Mall.

Σημειώνεται ότι το τελευταίο γειτνιάζει με το ΙΚΕΑ Σόφιας, έχει αναπτυχθεί σε συνεργασία με την Danaos και θα λειτουργήσει την άνοιξη του 2014. Στο σύνολό τους τα μη λειτουργικά ακίνητα του ομίλου εκτιμάται ότι αντιπροσωπεύουν αξία 50 εκατ.ευρώ.

Σαράντης

Αύξηση σε τζίρο και καθαρή κερδοφορία, πέραν της αρχικής πρόβλεψης για το σύνολο του 2013, βλέπει και ο όμιλος Σαράντη. Σύμφωνα με τον CFO, Κ. Ροζακέα, με βάση αφενός τις ενδείξεις του Οκτωβρίου, που χαρακτηρίζεται πολύ θετικός μήνας για την επίδοση του ομίλου τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στο εξωτερικό, και αφετέρου την πορεία των παραγγελιών έως το τέλος του έτους, εκτιμάται ότι οι επιδόσεις θα ξεπεράσουν την αρχική πρόβλεψη.

Έτσι, σε επίπεδο κύκλου εργασιών αναμένεται αύξηση 1,5%-2% (έναντι αρχικής εκτίμησης για 1,2%), σε επίπεδο κερδών EBIT αναμένεται διατήρηση της αρχικής πρόβλεψης (19 εκατ.ευρώ), ενώ στην καθαρή κερδοφορία υπολογίζεται ότι θα ξεπεραστεί ο αρχικός στόχος για 13,9 εκατ.ευρώ, προσεγγίζοντας τα 15 εκατ.ευρώ.

Πέραν των εκτιμήσεων, η διοίκηση του ομίλου προχωρά σε ενίσχυση του προϊοντικού της χαρτοφυλακίου με την προσάρτηση νέων επώνυμων σημάτων στις αρχές του 2014, ακολουθώντας τη στρατηγική των τελευταίων ετών, που την έχει βοηθήσει να αυξάνει μεγέθη και μερίδια, εκτός από την οργανική της ανάπτυξη.

Folli Follie

Βελτίωση, ακόμη και στη δραστηριότητά του εντός της ελληνικής αγοράς, κατέγραψε τόσο στο εννεάμηνο της τρέχουσας χρήσης, όσο και στο τελευταίο και ισχυρότερο από άποψη εμπορικότητας τρίμηνο ο όμιλος Folli Follie, η διοίκηση του οποίου εκτιμά ότι θα κλείσει τη χρήση του 2013 με αύξηση εσόδων 10% και ισχυρή διψήφια αύξηση κερδών EBITDA.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος μετά την πώληση του εναπομείναντος 49% που κατείχε στα ΚΑΕ, η οποία πραγματοποιήθηκε εντός του Δεκεμβρίου, αναμένεται να μειώσει θεαματικά τον δανεισμό του και ως αποτέλεσμα να βελτιώσει τον ισολογισμό του αλλά και τις ταμειακές του ροές. Αν και ο όμιλος περιόρισε το περυσινό σύνολο επενδυτικών δαπανών (16 εκατ. ευρώ από 60 εκατ. το 2012) και προβλέπει να επενδύσει ακόμη 15 εκατ. ευρώ το 2014, διατηρεί ένα σημαντικό πρόγραμμα επεκτάσεων. Στο δ΄τρίμηνο του 2013 εισήλθε και στην αγορά της Τουρκίας με τη δημιουργία δύο καταστημάτων Folli Follie.

Ταυτόχρονα, συνεχίζει το πλάνο επέκτασης της Folli Follie στην Κίνα με στόχο έως το τέλος του 2014 να διαθέτει δίκτυο 250 καταστημάτων, από 202 που ελέγχει σήμερα. Το 2014 δε αναμένεται να οριστικοποιήσει και το πλάνο επέκτασης της Links of London σε Κίνα και ΗΠΑ. Επιπλέον, ο όμιλος προχωρά στη δημιουργία ενός νέου πολυκαταστήματος Attica στη Θεσσαλονίκη, για το οποίο εκτιμά ότι θα μπορούσε να αποδώσει τζίρο 20 εκατ. ευρώ εντός 12μήνου και να εμφανιστεί break even σε πλήρη χρήση.

Αν και η διοίκηση δεν βλέπει σταθεροποίηση στην εσωτερική αγορά, υπολογίζει ότι η επίδοσή του θα συνεχίσει να είναι θετική, υπογραμμίζοντας ότι ακόμη και στον τομέα της χονδρικής και λιανικής ένδυσης εμφάνισε αύξηση των πωλήσεων και περιθωρίου EBITDA μετά από μία πενταετία συνεχούς πτώσης.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v