Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανοικτό το ενδεχόμενο νέου διαγωνισμού για το μετρό Θεσσαλονίκης

Σοβαρές πιθανότητες συγκεντρώνει πλέον η επαναπροκήρυξη του μετρό Θεσσαλονίκης και η αποχώρηση της κοινοπραξίας υπό την ΑΕΓΕΚ. Φόβους για νέες καθυστερήσεις και αδυναμία χρηματοδότησης εκφράζουν όσοι θεωρούν μονόδρομο τη συνέχιση της σύμβασης. Άλλη άποψη έχει η διοίκηση της Αττικό Μετρό.

Ανοικτό το ενδεχόμενο νέου διαγωνισμού για το μετρό Θεσσαλονίκης

Ανοικτό αφήνει πλέον η διοίκηση της Αττικό Μετρό το ενδεχόμενο νέου διαγωνισμού για την ολοκλήρωση του μετρό Θεσσαλονίκης καθώς εκτιμάται πως οι απαιτήσεις που έχει εγείρει ο σημερινός ανάδοχος (η κοινοπραξία υπό την ΑΕΓΕΚ) ξεπερνούν τον προϋπολογισμό του διαγωνισμού που θα δημοπρατηθεί!

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι απαιτήσεις της κοινοπραξίας, που εξετάζονται από τη διαιτησία, ξεπερνούν τα 550 εκατ. ευρώ, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό Χρήστο Τσίτουρα να δηλώνει προχθές πως ο πιθανός διαγωνισμός για την επαναδημοπράτηση του στοιχειωμένου έργου θα έχει προϋπολογισμό περί τα 500.000.000 ευρώ. Πολλά θα κριθούν πάντως από την απόφαση της διαιτησίας η οποία αναμένεται εντός του προσεχούς τριμήνου.

Ορισμένοι, μάλιστα, θεωρούν πως οι προειδοποιήσεις για πιθανή αποχώρηση της κοινοπραξίας υπό την ΑΕΓΕΚ συνδέονται με τα παζάρια μεταξύ Αττικό Μετρό και αναδόχου. Σημειώνεται πως η ίδια η κοινοπραξία έχει ζητήσει να αποχωρήσει από τη σύμβαση με το επιχείρημα πως το δημόσιο έχει παραβιάσει σειρά όρων. 

Το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης έχει εκτροχιαστεί κατά τουλάχιστον έξι χρόνια, αφού οι συρμοί έπρεπε να κυκλοφορούν από το 2012 και τώρα οι αρμόδιοι προβλέπουν πως πιθανώς θα ολοκληρωθεί το 2018. Η τεράστια καθυστέρηση και ο υψηλός κίνδυνος νέου εκτροχιασμού εξασθενεί τα επιχειρήματα όσων θεωρούν πως θα χαθεί χρόνος και χρήμα στην περίπτωση που γίνει νέος διαγωνισμός για τις υπολειπόμενες εργασίες. 

Οι τελευταίοι υποστηρίζουν όμως πως μπορεί το μη κατασκευασμένο αντικείμενο να υπολογίζεται σε μισό δισεκατομμύριο, αλλά ουδείς μπορεί να δεσμευτεί πως ο νέος ανάδοχος δεν θα εγείρει νέες απαιτήσεις ή ότι δεν θα υπάρξουν νέα παρατράγουδα αντίστοιχα με αυτά που οδήγησαν στο σημερινό ναυάγιο.

Υπενθυμίζουν κυριακάτικο ρεπορτάζ της εφημερίδας «Μακεδονία», σύμφωνα με το οποίο από τα 550 εκατ. ευρώ που ζητεί ο ανάδοχος, τα 480 εκατ. αφορούν αιτήματα που υποβλήθηκαν πριν από το 2009(!) όταν δηλαδή το έργο είχε κατασκευαστεί μόνο κατά 5%, ενώ είχε παρέλθει το 55% του συμβατικού χρόνου υλοποίησης.

Όσοι τάσσονται υπέρ της συνέχισης της σημερινής εργολαβίας (χωρίς να απαντούν στο πώς θα μείνει στο έργο μια κοινοπραξία που θέλει να αποχωρήσει αν δεν λάβει μισό δισ. ευρώ επιπλέον) έχουν και ένα άλλο επιχείρημα. Θεωρούν πως τυχόν νέα δημοπράτηση θα δημιουργήσει πρόβλημα στη χρηματοδότηση αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα το κατατάξει και επισήμως στα μνημεία κακοσχεδιασμού. Πάντως και για το υφιστάμενο έργο η Κομισιόν έχει στείλει ήδη επιστολές στην Αττικό Μετρό (την τελευταία πριν από ενάμιση μήνα) με τις οποίες ζητεί διευκρινίσεις για το ναυάγιο.

Η πλευρά που θεωρεί μονόδρομο την επαναδημοπράτηση εκτιμά πως δεν θα χαθούν πολλοί μήνες καθώς το έργο είναι ώριμο από πλευράς μελετών. Θεωρεί, επίσης, πως θα υπογραφεί μια καθαρότερη σύμβαση, χωρίς τις αμαρτίες που οδήγησαν το έργο στη σημερινή κατάσταση. Με ενδιαφέρον, πάντως, αναμένεται η απόφαση της διαιτησίας.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v