Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πάσχα χωρίς... Ανάσταση στο εμπόριο

Αποχαιρετούν την αίσθηση σταθεροποίησης του 2014 οι έμποροι. Crash test η πασχαλινή εορταστική περίοδος με πτώση τζίρου από 10% έως 20%. Εμπόδιο ο καιρός, αλλά και η αβεβαιότητα. Πώς κινήθηκαν ΙΚΕΑ, Intersport, Αττικά Πολυκαταστήματα.

Πάσχα χωρίς... Ανάσταση στο εμπόριο

Αρνητική σύγκριση με την περυσινή πασχαλινή εορταστική περίοδο ,αλλά και ανησυχίες πως η κατανάλωση χάνει τη βάση που δημιούργησε το 2014 εκφράζει το λιανεμπόριο, που έκλεισε μια φτωχή πασχαλινή εβδομάδα, παρά το μπόνους της Κυριακής των Βαΐων.

Στους παράγοντες που επέδρασαν αρνητικά οι έμποροι συνυπολογίζουν αφενός πως το φετινό Πάσχα εορτάστηκε νωρίτερα, συμπίπτοντας σχεδόν με το τέλος της χειμερινής σεζόν, ακυρώνοντας έτσι την εποχικότητα κάποιων αγορών, κι αφετέρου το γεγονός πως σημαντικό ρόλο έπαιξε και η κακοκαιρία των προηγούμενων ημερών, που απέτρεψε τους καταναλωτές ακόμη και από το να επισκεφτούν την αγορά.

Είναι χαρακτηριστικό πως την Κυριακή των Βαΐων στη βόρεια Ελλάδα έβρεχε, ενώ στην Αθήνα οι θερμοκρασίες ήταν επίσης χαμηλές απομακρύνοντας τον κόσμο από την κλασική βόλτα στα μαγαζιά.

Πέραν της συγκυρίας, ωστόσο, οι έμποροι διαπιστώνουν σημαντική μεταστροφή της καταναλωτικής διάθεσης συγκρίνοντας τον όγκο και την αξία των αγορών σε ετήσια βάση. Το φετινό πρώτο τρίμηνο είναι σαφώς πιο αδύναμο, ενώ κατά την εορταστική περίοδο επιβεβαιώθηκε πως δεν διατίθεται εισόδημα στην κατανάλωση.

Ο δε τουρισμός υπήρξε μέχρι στιγμής ένας αδύναμος παράγοντας ώστε να υπερκαλύψει απώλειες, αν και οι έμποροι βασίζονται στην εισροή τουριστών για να «ρεφάρουν» τους επόμενους μήνες, στους οποίους εκτιμούν ότι η εγχώρια κατανάλωση δεν θα ισορροπήσει. Όλοι μιλούν για αβέβαιες μέρες, υπογραμμίζοντας πόσο ευαίσθητη είναι η λιανική στις μεταπτώσεις της πραγματικής οικονομίας.

Οι πωλήσεις σύμφωνα με την ΕΣΕΕ και την πληροφόρηση που λαμβάνει από τα μέλη της ήταν πτωτικές τόσο στην ένδυση και την υπόδηση όσο και σε άλλες κατηγορίες της λιανικής αγοράς, ενώ αντοχές επέδειξαν μόνον οι υποκατηγορίες των παιχνιδιών, των παιδικών ρούχων και ειδών που ευνοήθηκαν από τις εθιμικές συνήθειες της περιόδου.

Είναι χαρακτηριστικό πως ο όμιλος Jumbo, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα εννεαμήνου της τρέχουσας χρήσης αναφέρει πως οι πωλήσεις επηρεάστηκαν θετικά λόγω του ότι ο εορτασμός του Πάσχα φέτος ήταν νωρίτερα κατά μία εβδομάδα σε σχέση με πέρυσι.

Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία των πωλήσεων που αφορούν την αμιγώς περίοδο του Πάσχα, η Ελλάδα παρουσιάζει μικρή ανάπτυξη 1%-2%, ενώ τα υπόλοιπα κράτη παρουσιάζουν διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή πασχαλινή περίοδο.

Κατά τα άλλα, η ζήτηση ήταν πτωτική, αφού ανακάμπτει ελαφρώς από το επίπεδο του Μαρτίου (ο οποίος χαρακτηρίζεται... τραγικός), είναι σαφώς όμως χαμηλή σε σχέση τόσο με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο όσο και με τους τελευταίους μήνες του 2014. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πτώση πωλήσεων έως και 20% σχέση με πέρυσι, ανάλογα με την περιοχή και την κατηγορία της λιανικής αγοράς.

Αντίστοιχη εικόνα μεταφέρουν και οι μεγαλύτεροι λιανεμπορικοί οργανισμοί της αγοράς, οι οποίοι ωστόσο διατηρούν προβάδισμα δεδομένης της υπεροχής τους σε ποικιλία προσφοράς, προσέλκυσης μεριδίων και ρευστότητας.

Σύμφωνα με πηγές του ομίλου Φουρλή, η πασχαλινή περίοδος ήταν υποτονική για την ΙΚΕΑ, γεγονός απόλυτα προβλέψιμο καθώς παραδοσιακά η συγκεκριμένη εποχή δεν είναι το φόρτε του λιανικού concept. Σαφώς πτωτική σε σχέση με την περυσινή αντίστοιχη περίοδο ήταν η κίνηση και στην Intersport -την αλυσίδα αθλητικών ειδών του ομίλου- γεγονός ωστόσο που αποδίδεται εν μέρει στη χρονική συγκυρία και κυρίως στην αβεβαιότητα του σκιάζει την ελληνική οικονομία.

Ο όμιλος των Αττικών Πολυκαταστημάτων προσέθεσε τζίρο Σαββάτου κατά την Κυριακή των Βαΐων, αλλά διαπίστωσε πτώση σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό εορταστικό διάστημα κατά 9%-10%. Στο α' τρίμηνο ο όμιλος συνεχίζει να κινείται ανοδικά (+8% το κατάστημα στο City Link, +13% στο Golden Hall), ωστόσο σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του ομίλου Ηλία Κούκουτσα, η φετινή πασχαλινή περίοδος δεν απέδωσε τα αναμενόμενα.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών, η ζήτηση τους πρώτους μήνες του 2015 είναι εξαιρετικά ευμετάβλητη. Η καταναλωτική συμπεριφορά δε διαφέρει σημαντικά από το αντίστοιχο διάστημα του 2014, δείχνοντας ότι η όποια σταθεροποίηση εμφανίστηκε την περυσινή χρονιά δεν παγιώθηκε.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v