Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποια έργα προορίζονται για το «πακέτο Γιούνκερ»

Τα λιμάνια Λαυρίου και Αλεξανδρούπολης, μαζί με έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου προωθούνται προς ένταξη στο "πακέτο Γιούνκερ". Ως ΣΔΙΤ θα υλοποιηθεί η γραμμή 4 του μετρό Αθήνας και οι επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης.

Ποια έργα προορίζονται για το «πακέτο Γιούνκερ»

Δύο εργολαβίες που συνδυάζουν λιμάνι, σιδηρόδρομο και οδικό άξονα περιλαμβάνονται στον κατάλογο που καταθέτει το υπουργείο Υποδομών στο υπουργείο Οικονομίας με τις επενδύσεις που είναι υποψήφιες για χρηματοδότηση από το «πακέτο Γιούνκερ».

Το πρώτο έργο, όπως είχε αποκαλύψει προ ημερών το Euro2day.gr, αφορά στην επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου μέχρι το Λαύριο μαζί με την επέκταση της Αττικής Οδού (προς Λαύριο κ.λπ.) και την αναβάθμιση του λιμένος Λαυρίου.

Το δεύτερο, όπως είπε χθες ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες, αφορά στην αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης μαζί με τις οδικές συνδέσεις με την Εγνατία Οδό αλλά και τους σιδηροδρομικούς άξονες Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης και Αλεξανδρούπολης - Ορμενίου.

Κατά τη διάρκεια ομιλίας στο συνέδριο «Χρηματοδότηση Εργων και Επενδύσεων: Η Επόμενη Ημέρα», ο ειδικός γραμματέας ΣΔΙΤ του υπουργείου Οικονομίας Νίκος Μαντζούφας υποστήριξε πως οι δημόσιοι φορείς αλλά και οργανισμοί του ιδιωτικού τομέα έχουν κληθεί να καταθέσουν προτάσεις επενδύσεων που μπορούν να ενταχθούν στο «πακέτο Γιούνκερ» μέχρι τις 30 Μαρτίου. Τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών θα δημιουργήσουν στη συνέχεια κατάλογο 25 έργων προτεραιότητας, ο οποίος δεν θα είναι δεσμευτικός αφού οι ιδιώτες επενδυτές μπορούν να προσφύγουν κατευθείαν στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που προωθεί το «πακέτο Γιούνκερ». Ο συγκεκριμένος κατάλογος θα εξεταστεί περαιτέρω, ώστε στη συνέχεια να υποβληθεί στην ΕΤΕπ καθώς η χώρα μας συγκαταλέγεται στους ουραγούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε σχέση με την αξιοποίηση του νέου επενδυτικού εργαλείου. 

Όπως είπε και ο αναπληρωτής επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα Αργύρης Περουλάκης, η Ελλάδα είναι μία από τις ελάχιστες χώρες που δεν έχουν εντάξει έργα στο «πακέτο Γιούνκερ». Μέχρι σήμερα έχουν ενταχθεί, από άλλα κράτη-μέλη, επενδύσεις άνω των 60 δισ. ευρώ σε τομείς που ξεκινούν από την υγεία και φτάνουν μέχρι τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Όπως εξήγησε ο κ. Μαντζούφας, μέσω του «πακέτου Γιούνκερ» χρηματοδοτούνται δύο κατηγορίες επενδύσεων: είτε αμιγώς ιδιωτικές, είτε έργα του δημοσίου που προωθούνται μέσω συμβάσεων παραχώρησης και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Ο ίδιος τόνισε πως, σε συνεργασία με την ΕΤΕπ, αλλά και την EBRD (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης), το υπουργείο Οικονομίας προωθεί σειρά έργων με ΣΔΙΤ μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται επενδύσεις αναβάθμισης των δικτύων οδοφωτισμού των δήμων κ.λπ.

Ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γ. Δέδες υποστήριξε στην ίδια ομιλία πως στο υπουργείο επιμένουν να προωθήσουν ως έργα ΣΔΙΤ, ώστε να ενταχθούν στο «πακέτο Γιούνκερ», και τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας (σε σχήμα U) Αλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός - Μαρούσι, καθώς και δύο επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης (προς Σταυρούπολη και προς Εύοσμο). Προτεραιότητα θα έχει το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας (Αλσος Βεΐκου - Ευαγγελισμός), προϋπολογισμού 1,4 δισ. ευρώ, με τον κ. Δέδε να υποστηρίζει πως στόχος του υπουργείου είναι να προωθηθούν εντός της προγραμματικής περιόδου τόσο το σύνολο της γραμμής 4 (κόστους περί τα 3,3 δισ. ευρώ), όσο και οι δύο επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης.

Η Γενική Γραμματέας Μεταφορών στο υπουργείο Υποδομών κα Πέτη Πέρκα είπε κατά την ομιλία της ότι έχουν προταθεί να ενταχθούν στο «πακέτο Γιούνκερ» τρία σημαντικά έργα. Αυτά είναι ο κεντρικός σταθμός υπεραστικών λεωφορείων στον Ελαιώνα, η αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιών της Αττικής και η ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων. 

Ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Μιχάλης Βερροιόπουλος υποστήριξε πως μέσω του «πακέτου Γιούνκερ» μπορούν να χρηματοδοτηθούν έργα αντλησιοταμίευσης και μικρά υδροηλεκτρικά έργα, καθώς και έργα για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας στο διασυνδεδεμένο δίκτυο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v