Το βασικό σχέδιο για τέλη κυκλοφορίας-καύσιμα

Την κατάργηση του σημερινού συστήματος τελών κυκλοφορίας προωθεί το οικονομικό επιτελείο. Εξετάζει τη μείωσή τους στο μισό, με παράλληλη όμως επιβάρυνση των τιμών των καυσίμων. Σκέψεις και για καθιέρωση τέλους ανάκτησης πινακίδων.

Το βασικό σχέδιο για τέλη κυκλοφορίας-καύσιμα

Τέλος στο τρέχον σύστημα τελών κυκλοφορίας οχημάτων, των πολλαπλών ταχυτήτων ανάλογα με τον χρόνο κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, φέρεται αποφασισμένο να βάλει το υπουργείο Οικονομικών. Το μοντέλο αντικατάστασής του αναζητείται.

Στο επιτελείο του Τρύφωνα Αλεξιάδη πάντως το δέον γενέσθαι δεν είναι άλλο από τη δραστική μείωση των σημερινών τελών κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα, με μετακύλιση των επιβαρύνσεων στη χρήση μέσω της ενσωμάτωσης τελών κυκλοφορίας στην τιμή των καυσίμων.

Η συγκυρία από το μέτωπο των διεθνών τιμών είναι ευνοϊκή, με το πετρέλαιο να συντηρείται τους τελευταίους μήνες κάτω ή κοντά από τα 40 δολάρια το βαρέλι. Επί του παρόντος. Τίποτα βεβαίως δεν προδιαγράφει με ασφάλεια ότι οι σημερινές χαμηλές τιμές θα διατηρηθούν επί μακρόν.

Τα σενάρια όμως γίνονται σήμερα και η ανάγκη κάλυψης δημοσιονομικού κενού 1% από «λοιπά» φορομέτρα, πέραν των αλλαγών στους άμεσους φόρους, συνιστούν μεγάλο πονοκέφαλο για την κυβέρνηση, η οποία ανακατεύει συνολικά την τράπουλα των έμμεσων φόρων.

Με τη σημερινή δομή τους, τα τέλη κυκλοφορίας αποδίδουν κάτι παραπάνω από 1 δισ. ευρώ ετήσιων εσόδων. Για ορισμένους ιδιοκτήτες οχημάτων, ο συνδυασμός τελών κυκλοφορίας και φόρου πολυτελούς διαβίωσης (για Ι.Χ. άνω των 1.960 κυβικών εκατοστών) καθιστούν τη διατήρηση του αυτοκινήτου σε κυκλοφορία απαγορευτική.

Αποτέλεσμα, κάθε χρόνο τα τελευταία έτη, περισσότεροι από 100.000 ιδιοκτήτες οχημάτων να εξαναγκάζονται σε κατάθεση των πινακίδων τους.

«Το κύμα καταθέσεων πινακίδων μπορεί να ανακοπεί μόνο με δραστική μείωση των παγίων τελών κυκλοφορίας», εκτιμά στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών που υποστηρίζει την ιδέα της μοιρασιάς των βαρών από τα τέλη κυκλοφορίας στα δύο. Τα μισά ή και λιγότερα τέλη σε σχέση με σήμερα να συνεχίζουν να καταβάλλονται σε ετήσια βάση. Τα υπόλοιπα, θα είναι επί της ουσίας στη διακριτική ευχέρεια του φορολογούμενου αν θα τα καταβάλλει. Όσο περισσότερο χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό του, τόσο θα αυξάνεται ο λογαριασμός των τελών κυκλοφορίας, ο οποίος θα προκύπτει μέσω ενσωμάτωσης μέρους της επιβάρυνσης στην τιμή των καυσίμων.

Ας το δούμε σχηματικά. Ένας φορολογούμενος έχει στην κατοχή του Ι.Χ. του εικοσαετίας. Με 3.001 κυβικά εκατοστά, χώρια ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης (για το σαραβαλάκι), καλείται να πληρώσει τέλη κυκλοφορίας 1.025 ευρώ. Ο λογαριασμός αυτός θα μπορούσε να μειωθεί στο μισό και παρακάτω. Στα 500 ευρώ για παράδειγμα και ο συγκεκριμένος ιδιοκτήτης να επιβαρύνεται στο κόστος καυσίμων -επίσης για παράδειγμα- κατά 5 λεπτά το λίτρο.

Όσο περισσότερο κινεί το αυτοκίνητό του, τόσο θα αυξάνεται η επιβάρυνση.

Στους κόλπους της Καραγιώργη Σερβίας, με τον τρόπο αυτό εκτιμούν ότι θα μπορούσε να περιοριστεί δραστικά το αναγκαίο κακό -για τους φορολογούμενους- της κατάθεσης πινακίδων. Εκτιμούν μάλιστα ότι συμπληρωματικά θα μπορούσε να καθιερωθεί και ένα τέλος ανάκτησης πινακίδων για όσους συνεχίσουν να θέτουν τα οχήματά τους σε ακινησία.

Όλα τα παραπάνω τελούν υπό διερεύνηση. Η Ομάδα Εργασίας, η οποία συστάθηκε με απόφαση του Ευκλείδη Τσακαλώτου προκειμένου να διερευνήσει όλες τις πτυχές φορολογίας στον κλάδο των αυτοκινήτων, θα πρέπει να παραδώσει το πόρισμά της έως τις 29 Απριλίου.

Η αγωνιώδης προσπάθεια για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό όμως και οι προθεσμίες που η ίδια η κυβέρνηση έχει θέσει -έως τις 12 Απριλίου έχει πει ο κ. Τσακαλώτος- για συμφωνία με τους δανειστές επί των μέτρων, δείχνει προς την κατεύθυνση αποφάσεων πολύ νωρίτερα. Και τίποτα δεν προδιαγράφει ότι στις τελικές αποφάσεις τον πρώτο λόγο θα έχει η Καραγιώργη Σερβίας.

Οι δανειστές έχουν κάνει ήδη τις προτάσεις τους, μεταξύ των οποίων και η εφιαλτική ιδέα εξίσωσης της τιμής ντίζελ κίνησης με τη βενζίνη μέσω αύξησης των ΕΦΚ. Φανταστείτε στο σενάριο αυτό, να έρθουν «καπέλο» και τα «ενσωματωμένα» στην τιμή των καυσίμων τέλη κυκλοφορίας. Πρόκειται για ένα σενάριο που γίνεται εφιαλτικό, αν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου πάρουν την πάνω βόλτα...

Έλενα Λάσκαρη e.laskari@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v