Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εγνατία Οδός: Στις 14 Δεκεμβρίου λειτουργούν τέσσερις νέοι σταθμοί διοδίων

Υπό την πίεση των δανειστών, θα λειτουργήσουν, με καθυστέρηση τριών μηνών, οι σταθμοί διοδίων Παμβώτιδας, Ευζώνων, Μέστης και Ιεροπηγής. Μειώνεται όμως το κόστος για τους οδηγούς στους υφιστάμενους σταθμούς σε Τύρια, Μαλακάσι και Ιασμο.

Εγνατία Οδός: Στις 14 Δεκεμβρίου λειτουργούν τέσσερις νέοι σταθμοί διοδίων

Στις 14 Δεκεμβρίου θα τεθεί σε λειτουργία ο σταθμός διοδίων Παμβώτιδας της Εγνατίας Οδού, σύμφωνα με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομίας Ευκλείδη Τσακαλώτου και Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, με κόστος 1,20 ευρώ για τα Ι.Χ.

Με άλλη απόφαση των δύο υπουργών ορίζεται και το ύψος των διοδίων σε τρεις νέους σταθμούς της Εγνατίας Οδού. Συγκεκριμένα, η χρέωση για τα Ι.Χ. οχήματα θα είναι 1,80 ευρώ στους Ευζώνους (στον κάθετο άξονα Χαλάστρα - Ευζώνοι που οδηγεί στα Σκόπια), 1,70 στη Μέστη και 2,10 στην Ιεροπηγή (στον κάθετο άξονα Σιάτιστα - Ιεροπηγή - Κρυσταλλοπηγή που οδηγεί στην Αλβανία), με έναρξη εφαρμογής επίσης την 14η Δεκεμβρίου.

Με την ίδια απόφαση μειώνονται (από τις 14 Δεκεμβρίου) από τα 2,40 στα 2,10 ευρώ το αντίτιμο των διοδίων που πληρώνουν οι οδηγοί Ι.Χ. στους υφιστάμενους σταθμούς στην Τύρια και στο Μαλακάσι, ενώ στον σταθμό διοδίων Ιάσμου μειώνονται στο 1,90 ευρώ. Για τα φορτηγά, λεωφορεία κ.λπ., τα διόδια σε Τύρια και Μαλακάσι μειώνονται από τα 6 στα 5,30 ευρώ, ενώ για τα μεγαλύτερα οχήματα από τα 8,40 στα 7,40 ευρώ. Στην υπουργική απόφαση προβλέπεται πως τα φορτηγά, λεωφορεία κ.λπ. θα πληρώνουν 3 ευρώ για διέλευση από τον νέο σταθμό της Παμβώτιδας ενώ τα μεγαλύτερα οχήματα 4,20 ευρώ.

Στο άρθρο πέντε της υπουργικής απόφασης προβλέπεται πως απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων Ι.Χ. που ανήκουν σε ανθρώπους με αναπηρία, σε ανέργους καθώς και τα Ι.Χ. ή επαγγελματικά οχήματα που ανήκουν σε κατοίκους ή επιχειρήσεις όμορης του δικτύου περιοχής, «υπό τους όρους που θα καθοριστούν σε απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών…».

Σήμερα λειτουργούν στην Εγνατία Οδό επτά μετωπικοί σταθμοί διοδίων ελεγχόμενοι με μπάρες (Τύριας, Μαλακάσι, Πολύμυλος, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη και Ίασμος), και ένας μετωπικός σταθμός διοδίων ελεγχόμενος με μπάρες στον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας (Προμαχώνας).

Με βάση προηγούμενη απόφαση, του Μαΐου, των δύο υπουργών, παραμένουν προς κατασκευή ή προς έναρξη λειτουργίας (επειδή τέσσερις σταθμοί έχουν κατασκευαστεί χωρίς να λειτουργούν μέχρι σήμερα), στην Εγνατία Οδό επτά μετωπικοί σταθμοί διοδίων (Παμβώτιδα, Σιάτιστα, Θεσσαλονίκη, Ασπροβάλτα, Καβάλα, Μέστη, Αρδάνιο), στον κάθετο άξονα Σιάτιστας - Ιεροπηγής ένας μετωπικός σταθμός διοδίων (Ιεροπηγή), στον κάθετο άξονα Χαλάστρα - Εύζωνοι ένας μετωπικός σταθμός διοδίων (Εύζωνοι) και στον κάθετο άξονα Λαγκαδάς - Σέρρες - Προμαχώνας, ένας μετωπικός σταθμός διοδίων (Στρυμονικό). Εκκρεμεί, επίσης, η κατασκευή και των είκοσι πλευρικών σταθμών διοδίων.

Η διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ έχει αναθέσει την κατασκευή πέντε ΜΣΔ (Παμβώτιδα, Ιεροπηγή, Μέστη, Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη). Η κατασκευή των μετωπικών σταθμών διοδίων Παμβώτιδα, Ιεροπηγή, Μέστη και Εύζωνοι έχει ήδη ολοκληρωθεί. Μάλιστα, με βάση την υπουργική απόφαση Τσακαλώτου - Σπίρτζη του Μαΐου, οι τέσσερις πρώτοι μετωπικοί σταθμοί έπρεπε να λειτουργούν από τις 31 Αυγούστου

Ο μετωπικός σταθμός διοδίων Θεσσαλονίκης, που κατά την προκήρυξη του ΤΑΙΠΕΔ θα παραδοθεί τον Ιούλιο του 2018, έπρεπε να λειτουργεί από τις 10 Οκτωβρίου 2017, όπως και οι μετωπικοί σταθμοί Ασπροβάλτας, Καβάλας και Στρυμονικού (στον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας). Από την 1η Νοεμβρίου έπρεπε να λειτουργούν και οι μετωπικοί σταθμοί Σιάτιστας και Αρδανίου καθώς και όλοι οι πλευρικοί σταθμοί! Σήμερα είναι άγνωστο αν και πόσοι από τους σταθμούς διοδίων θα κατασκευαστούν και αν θα λειτουργήσουν.

Η υπουργική απόφαση του Μαΐου προέβλεπε την κατασκευή συνολικά 38 μετωπικών και πλευρικών σταθμών, αλλά όπως προαναφέρθηκε, τα χρονοδιαγράμματα έχουν τιναχτεί στον αέρα. Ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε στο μεσοδιάστημα πως στην Εγνατία Οδό θα εφαρμοστούν, «από τα τέλη του επόμενου χρόνου», δορυφορικά, αναλογικά διόδια, με αποτέλεσμα αρκετοί να αναρωτιούνται για ποιο λόγο κατασκευάζονται οι σταθμοί αφού θα ξηλωθούν!

Η κατασκευή των σταθμών επιβλήθηκε από τους δανειστές, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός παραχώρησης της Εγνατίας Οδού που προκηρύχθηκε προ ημερών. Ετσι οι υποψήφιοι για τον οδικό άξονα θα είναι σίγουροι πως θα έχουν έσοδα στην περίπτωση που καθυστερήσει η εφαρμογή του δορυφορικού, αναλογικού συστήματος συλλογής διοδίων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v