Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Προσχέδιο προϋπολογισμού: Η εξίσωση που σώζει τις συντάξεις

Τα δύο σενάρια που προβλέπονται και πού οδηγούν έσοδα και δαπάνες. Ποιες φορολογικές ελαφρύνσεις περιλαμβάνει το προσχέδιο. Στο 2,5% ο πήχης για την ανάπτυξη το 2019, με όπλο την αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης και τις εξαγωγές.

Προσχέδιο προϋπολογισμού: Η εξίσωση που σώζει τις συντάξεις

Μετά από τη διαρροή πολλών εναλλακτικών σεναρίων, με περικοπή των συντάξεων, χωρίς περικοπές ή ενσωματώνοντας τις ψηφισμένες διατάξεις και εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση υποστηρίζει πως οι περικοπές δημοσιονομικά είναι «αχρείαστες» το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε σήμερα στη Βουλή το προσχέδιο προϋπολογισμού 2018.

Στους πίνακες του προσχεδίου ενσωματώνονται τα ψηφισμένα μέτρα (μείωση συντάξεων) και τα ψηφισμένα αντίμετρα, με αποτέλεσμα το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφώνεται σε 4,14% του ΑΕΠ το 2019.

Σε ένα εναλλακτικό σενάριο σε πρόσθετο πίνακα υπό τον τίτλο «προτιθέμενες δημοσιονομικές παρεμβάσεις» (δείτε παρακάτω), οι περικοπές στις συντάξεις δεν εφαρμόζονται, ενσωματώνονται θετικά μέτρα από το πακέτο Τσίπρα στη ΔΕΘ (μείωση ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικών εισφορών κλπ) και το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται σε 3,8% του ΑΕΠ κατά ESA ή 3,56% με βάση τη μεθοδολογία της ενισχυμένης εποπτείας.

Όπως τονίζει το υπουργείο Οικονομικών οι ικανοποιητικές δημοσιονομικές επιδόσεις των ετών 2015-2018, καθώς και η βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας επιτρέπουν τη σταδιακή αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής, με σκοπό την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης και την αντιμετώπιση, με τρόπο στοχευμένο, χρονίων ελλειμμάτων στον τομέα της κοινωνικής προστασίας.

Για το 2019, η αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής υλοποιείται μέσω των ακόλουθων μέτρων που προτίθεται να εφαρμόσει η Κυβέρνηση:

• Από την πλευρά των εσόδων, (α) τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά, (β) τη μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών, (γ) τη μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών και (δ) τη σταδιακή μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% με μείωση κατά 1% κατ’ έτος.

• Από την πλευρά των δαπανών, (α) την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους κάτω των 25 ετών, (β) την εισαγωγή ενός νέου προγράμματος επιδότησης ενοικίου με οικονομικά και οικογενειακά κριτήρια, (γ) την ενίσχυση των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, (δ) την ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, τόσο τα περιγραφόμενα μέτρα δημοσιονομικής επέκτασης όσο και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων είναι πλήρως συμβατά με το δημοσιονομικό στόχο της χώρας, όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022.

Στα βασικά μεγέθη το προσχέδιο προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,5% το 2019, με αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,1% και της δημόσιας κατά 0,6%, εκρηκτική αύξηση 11,9% στον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου, αύξηση εξαγωγών 5,8% και των εισαγωγών κατά 5,2%, αποπληθωριστή ΑΕΠ στο 1,3% και ανεργία στο 16,7% του εργατικού δυναμικού έναντι 18,3% φέτος.

Ο σχεδιασμός για τη μη περικοπή των συντάξεων

Τα έσοδα

Σύμφωνα με το προσχέδιο τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού, σε δημοσιονομική βάση, μετά τη μείωση των επιστροφών φόρων, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 53.295 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 435 εκατ. ευρώ ή 0,8% έναντι του στόχου του ΜΠΔΣ 2019-2022.

Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως:

* στα αυξημένα κατά 562 εκατ. ευρώ έσοδα από Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ),

* στα αυξημένα κατά 291 εκατ. ευρώ έσοδα από Φόρο Εισοδήματος,

* στα αυξημένα κατά 290 εκατ. ευρώ λοιπά τρέχοντα έσοδα.

Σημειώνεται, ότι η προαναφερθείσα εκτιμώμενη αύξηση των καθαρών εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού επιτυγχάνεται παρά το γεγονός της σημαντικής ανόδου των επιστροφών φόρων κατά 720 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το στόχο.

Οι δαπάνες

Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2018 εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν (σε δημοσιονομική βάση) στα 57.794 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 288 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο του ΜΠΔΣ 2019-2022.




 

 

* To κείμενο του προσχεδίου δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη «Συνοδευτικό Υλικό»

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v