Οι προοπτικές του ευρωπαϊκού εμπορίου στο επίκεντρο του ΔΣ της Eurocommerce

Τα 12 σημεία διαλόγου στο ΔΣ της EuroCommerce για τις προοπτικές του εμπορίου στην ΕΕ.

Οι προοπτικές του ευρωπαϊκού εμπορίου στο επίκεντρο του ΔΣ της Eurocommerce

Το διήμερο 9 & 10 Οκτωβρίου 2018, διεξήχθη η συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της EuroCommerce στη Βιέννη, λόγω της προεδρίας της Αυστρίας, όπου η Ελλάδα συμμετέχει με την εθνική συμμετοχή της ΕΣΕΕ ως τακτικό μέλος και από φέτος του ΕΒΕΠ, ως συνεργαζόμενο μέλος. Μεταξύ άλλων θεμάτων που συζητήθηκαν, τα παρακάτω τρέχοντα θέματα αποτελούν την βασική ατζέντα διαλόγου για το λιανικό και χονδρικό εμπόριο στην ΕΕ. Τα 12 λοιπόν σημεία διαλόγου στο ΔΣ της EuroCommerce για τις προοπτικές του εμπορίου στην ΕΕ, με τη συμμετοχή του προέδρου της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ κ. Βασίλη Κορκίδη είναι τα εξής:

1. Ο διεθνής πολιτικός χώρος

Η διεθνής πολιτική εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από τις αποφάσεις των ΗΠΑ, κλιμακώνοντας την οικονομική πολιτική να επιβάλλουν μονομερώς δασμούς στα κινεζικά προϊόντα και βλέποντας την Κίνα να αντιδρά με περισσότερα δικά της τέλη. Οι Αμερικανοί επιχειρηματίες, μέλη στον NRF επεσήμαναν, με κάποια υποστήριξη στο Κογκρέσο, ότι οι δασμοί καταλήγουν να είναι φόρος που καταβάλλεται από τους Αμερικανούς καταναλωτές. Οι ΗΠΑ έχουν καταλήξει σε συμφωνία με το Μεξικό για μία αναθεωρημένη συμφωνία NAFTA, αλλά έχουν ξεκινήσει έναν πόλεμο Twitter με τον Καναδά για την απροθυμία τους να υπογράψουν μια παρόμοια συμφωνία. Όπως αναφέρθηκε στο τελευταίο συμβούλιο, οι ΗΠΑ ακύρωσαν την πυρηνική συμφωνία με το Ιράν και επέβαλαν εκ νέου κυρώσεις, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών που αγοράζουν πετρέλαιο ή τις τράπεζες που διευκολύνουν αυτό. Η ΕΕ ανταποκρίθηκε με αντίμετρα, συμπεριλαμβανομένης της προτεινόμενης δημιουργίας ενός οχήματος ειδικού σκοπού για την αντικατάσταση αυτού του ρόλου από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που επιθυμούν να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους εκεί. Η ΕΕ και οι ΗΠΑ διεξήγαγαν επίσης διμερείς συνομιλίες σχετικά με μια πιθανή μηδενική δασμολογική συμφωνία για τα εμπορεύματα (εκτός των αυτοκινήτων), η οποία οδήγησε στο να μην επιβάλλονται δασμοί στις εξαγωγές αυτοκινήτων της ΕΕ.

2. Η ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή παραμένει περίεργη

Ο Πρόεδρος Macron έχει χάσει λίγη από τη λάμψη του με το γαλλικό εκλογικό σώμα από τη διαμάχη για τη συμπεριφορά του σωματοφύλακα του το καλοκαίρι, αλλά εξακολουθεί να διαδραματίζει ισχυρό διεθνή ρόλο, πιέζοντας όλες τις χώρες (εκτός από τις ΗΠΑ) να εντείνουν την εφαρμογή τους της συμφωνίας για το κλίμα του Παρισιού στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών. Η ιταλική κυβέρνηση και ο υπουργός Εσωτερικών Σαλβίνι ακολούθησε μια σκληρή γραμμή για την επιστροφή των μεταναστών, προσελκύοντας έντονες επικρίσεις από άλλες χώρες της ΕΕ, προσκαλώντας τον Ούγγρο Πρωθυπουργό κ. Orban να δημιουργήσει ένα αντιμονοπωλιακό μέτωπο με άλλους στην Αυστρία και την AfD στη Γερμανία. Η νέα κυβέρνηση έχει υποσχεθεί φορολογικές περικοπές και περισσότερες δαπάνες, οι οποίες ενδέχεται να την οδηγήσουν σε πρόωρη σύγκρουση με τις Βρυξέλλες για τα όρια ελλείμματος. Στη Σουηδία, οι εκλογές στις αρχές Σεπτεμβρίου είδαν μια ισχυρή εμφάνιση για τους δεξιούς Δημοκρατικούς της Σουηδίας, καθιστώντας τους το τρίτο μεγαλύτερο κόμμα στο κοινοβούλιο, αφήνοντας κανένα από τα αριστερά ή τα κεντροδεξιά μπλοκ με πλειοψηφία εργασίας. Οι Δημοκρατικοί της Σουηδίας (SD) και μια ομάδα κεντροδεξιού κόμματος ψήφισαν το Σεπτέμβριο τη σοβιετική κυβέρνηση υπό την ηγεσία του Stefan Löfven. Δεν είναι σαφές ποιος θα μπορέσει να σχηματίσει μια νέα κυβέρνηση, με μερικά από τα κεντροδεξιά κόμματα να αρνούνται να υπηρετήσουν σε μια κυβέρνηση με μια ακόμη χαλαρή συμφωνία με την ΣΑ. Στη Γερμανία, η θέση της Άνγκελα Μέρκελ έχει αποδυναμωθεί από διαμάχες σχετικά με ακατάλληλες παρατηρήσεις του επικεφαλής της εγχώριας υπηρεσίας πληροφοριών Hans-Georg Maaßen μετά από δεξιές εξτρεμιστικές ταραχές στο Chemnitz και την επακόλουθη ανάδειξή του στο επικεφαλής του υπουργού Εσωτερικών του Seehofer και την ισχυρή παρουσίαση της AfD σε δημοσκοπήσεις, συμπεριλαμβανομένης της Βαυαρίας, η οποία έχει εκλογές στις 14 Οκτωβρίου. Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο στενός σύμμαχός της, ο Volker Kauder, ψηφίστηκε ως ηγέτης του κοινοβουλευτικού κόμματος, ερμηνευόμενος ως πυροβολημένος από τα τόξα της από τους βουλευτές του CDU. Το τρέχον έπος του Brexit συζητείται στο σημείο 14. Στις Βρυξέλλες ξεκίνησε η κερδοσκοπία για το ποιος θα μπορούσε να αναδειχθεί ως Spitzenkandidaten για τον Πρόεδρο της Επιτροπής που θα διαδεχθεί τον Juncker. Σύμφωνα με προβλέψεις που δείχνουν ότι τα εξτρεμιστικά κόμματα θα αποδώσουν καλά στις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τα πιο μετριοπαθή κόμματα ενδέχεται να έχουν σκληρή επιρροή σε μια τέτοια επιλογή όπως το 2014. Ο Πρόεδρος Macron διαφώνησε δημόσια ότι η διαδικασία υπερβαίνει τις εξουσίες του ΕΚ και είναι ασυμβίβαστη με διαδικασία που προβλέπεται στη Συνθήκη. Η συνάντηση του Προέδρου Juncker σχετικά με την κατάσταση της Ένωσης τον Σεπτέμβριο παρουσίασε κάποιες φιλόδοξες ιδέες σχετικά με τις δυνάμεις των συνόρων της ΕΕ, την πρόοδο της ψηφιακής φορολογίας και τη συμφωνία για την παγίωση της ομοφωνίας, την καθιέρωση του ευρώ ως παγκόσμιου νομίσματος, μερικές ζεστές λέξεις για το βρετανικό post-Brexit, αλλά ένα σαφές μήνυμα ότι δεν υπήρξε συμβιβασμός στις βασικές αρχές της ΕΕ ή στα σύνορα Β. Ιρλανδίας-Ιρλανδίας. Ισχυρίστηκε επίσης για μεγαλύτερη επιβολή των αξιών της ΕΕ βάσει του άρθρου 7 της Συνθήκης. Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας, Βίκτορ Ορμπάν, μίλησε με χαρακτηριστικά πολύχρωμα λόγια για να καταδικάσει την έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στις αρχές Σεπτεμβρίου, μιας έκθεσης που συνιστά κυρώσεις κατά της Ουγγαρίας βάσει του άρθρου 7 της Συνθήκης για την κατάχρηση του κράτους δικαίου. Η Επιτροπή επιδιώκει ενεργά μια τέτοια δράση κατά της Πολωνίας. Άλλες χώρες που θα μπορούσαν να προσελκύσουν τέτοιες ενέργειες είναι η Βουλγαρία, η Κροατία και η Ρουμανία, οι οποίες έχουν δει μαζικές διαδηλώσεις κατά της διαφθοράς στην κυβέρνηση του σοσιαλδημοκρατικού κόμματος υπό τον Πρωθυπουργό και την πρώην βουλευτή Viorica Dancila.

3. Το πολιτικό μέτωπο

Το ΕΚ, η Επιτροπή και η αυστριακή προεδρία επιδιώκουν να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με πολλές (ορισμένες αμφιλεγόμενες) προτάσεις πριν από το παράθυρο για έγκριση, κλείνει μόλις μετά το τέλος του έτους πριν από τις ευρωπαϊκές εκλογές. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται η οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές επί της οποίας οι επιτροπές του ΕΚ για τη γεωργία, το περιβάλλον, την ανάπτυξη και την επιτροπή IMCO ψήφισαν για ορισμένες δυνητικά επιζήμιες τροπολογίες, ιδίως για την υποστήριξη της επέκτασης της πρότασης για την κάλυψη μεγάλων πολυεθνικών κατασκευαστών. Οι τροπολογίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην πρόταση για τα πλαστικά μιας χρήσης ψηφίστηκαν στην επιτροπή στις 10 Οκτωβρίου. Ορισμένα από αυτά εξακολουθούν να είναι ανεπιθύμητα, αλλά επιτύχαμε να μειώσουμε σημαντικά την έκταση της διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού για τον τομέα μας και μια πιο λογική προσέγγιση για τη χωριστή συλλογή πλαστικών φιαλών. Το Συμβούλιο σημειώνει επίσης πρόοδο και η πρόταση είναι πιθανό να εγκριθεί στις αρχές του 2019 μετά από συζητήσεις τριμερούς διαλόγου. Η Επιτροπή εργάζεται περαιτέρω σχετικά με τους κατ 'εξουσιοδότηση κανονισμούς για την ενεργειακή σήμανση για την εφαρμογή του κανονισμού που εγκρίθηκε πέρυσι και οι διαπραγματεύσεις άρχισαν την πρόταση για μείωση των εκπομπών CO2 για τα βαρέα φορτηγά οχήματα και τα φορτηγά που υποστηρίζει η αυτοκινητοβιομηχανία, δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί. Αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα για τις παραδόσεις τόσο για εμπόρους λιανικής όσο και χονδρεμπόρους.

4. Το νέο πακέτο για τους καταναλωτές

Η συζήτηση για την βελτίωση της προστασίας των καταναλωτών που ξεκίνησε τον Απρίλιο έχει κερδίσει πολύ έδαφος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Αυτό περιλαμβάνει δύο νομοθετικές προτάσεις σχετικά με τη συλλογική έννομη προστασία, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα για πανευρωπαϊκές συλλογικές ενέργειες αποζημίωσης χωρίς επαρκείς διασφαλίσεις εναντίον μιας κλασσικής κουλτούρας δράσης τρίτου μέρους των ΗΠΑ. και μια άλλη πρόταση σχετικά με τα στοχοθετημένα μέτρα (Omnibus) για την ενίσχυση της επιβολής της νομοθεσίας για τους καταναλωτές επιβάλλοντας πρόστιμα στους εμπόρους που παραβιάζουν το δίκαιο των καταναλωτών κατά 4% του κύκλου εργασιών ή περισσότερο, να βελτιώσουν τη διαφάνεια στις διαδικτυακές πλατφόρμες ή να στοχεύσουν σε υποτιθέμενες πρακτικές διπλής ποιότητας. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εξέδωσε προκαταρκτική έκθεση σχετικά με την πρόταση Omnibus, με ορισμένα μέτρα που θα μπορούσαν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις επιχειρήσεις, για παράδειγμα, απορρίπτοντας τους μεταβαλλόμενους κανόνες επιστροφής προκειμένου να αποφευχθεί η κατάχρηση από τους καταναλωτές. Η συζήτηση του Συμβουλίου υπήρξε επιφυλακτική, ιδίως όσον αφορά την πρόταση περί συλλογικής έννομης προστασίας, η οποία επιφέρει σημαντικές αλλαγές στα δικαστικά συστήματα των κρατών μελών. Το Συμβούλιο είναι απίθανο να καταλήξει σε μια θέση και στις δύο προτάσεις μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, αλλά το ΕΚ μπορεί να το πράξει σχετικά με την οδηγία Omnibus. Το σχέδιο κανονισμού σχετικά με τη δικαιοσύνη και τη διαφάνεια στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες συζητείται επί του παρόντος στο ΕΚ και στο Συμβούλιο και ο εισηγητής αναζητά συμφωνία με το Συμβούλιο μέχρι το τέλος του έτους. Η πρόταση, όπως αναφέρθηκε τον Ιούνιο, επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στη διαφάνεια των όρων για τους διαδικτυακούς εμπόρους που χρησιμοποιούν μεσάζοντες, κανόνες για την επίλυση διαφορών και τη διαμεσολάβηση. Το ΕΚ είναι πιθανό να ολοκληρώσει τη θέση του μέχρι τα τέλη του 2018 και θα προτείνει να προχωρήσει περαιτέρω, π.χ. απαιτώντας (ελαφρώς ασαφείς έννοιες) δικαιοσύνη και αναλογικότητα στους όρους και τις προϋποθέσεις των πλατφορμών. Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο θα μπορούσαν να καταλήξουν σε συμφωνία σχετικά με αυτή την πρόταση προτού το ΕΚ αναλυθεί για τις εκλογές του 2019. Εν τω μεταξύ, ο Επίτροπος Vestager ξεκίνησε μια ανεπίσημη ματιά στη χρήση των δεδομένων που παράγονται από τους χρήστες της πλατφόρμας, όπου μια πλατφόρμα ανταγωνίζεται επίσης την πώληση των ίδιων αγαθών.

5. Η επιτροπή φαίνεται να απορρίπτει ένα σύστημα “labeling”

Η βιομηχανία για τη διατροφή των αλκοολούχων ποτών απορρίπτει το σύστημα για την επισήμανση των συστατικών, ως ανεπαρκώς διαφανές και ενημερωτικό. Το Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας τον Σεπτέμβριο σημείωσε τις ιδέες που περιέχονται στην ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τον τομέα του λιανικού εμπορίου για τον 21ο αιώνα, αλλά δεν διατύπωσε συστάσεις για συνέχεια. Θα συνεχίσουμε να πιέζουμε την παρούσα και την επόμενη Επιτροπή να ασχοληθούν ενεργά με μερικά από τα βασικά ζητήματα που η επικοινωνία χαρακτηρίζει ως εμπόδια στην ανάπτυξη του τομέα, ειδικότερα τους περιορισμούς εδαφικών προσφορών και την υπερβολική ρύθμιση σε εθνικό (και σε επίπεδο ΕΕ) επίπεδο. Επίσης επίκειται μια διαβούλευση της Επιτροπής σχετικά με τη λειτουργία της πρωτοβουλίας για τη βελτίωση της νομοθεσίας του 2015, η οποία θα δώσει την ευκαιρία να ασκηθούν πιέσεις για περισσότερες ενέργειες για να σταματήσουν οι άστοχες και ανεπαρκώς εκτιμημένες προτάσεις και η συχνή έγκριση τροπολογιών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο χωρίς κάθε εκτίμηση επιπτώσεων (π.χ. UTP). Μία νίκη σε αυτό το μέτωπο ήταν η τελική εγκατάλειψη της πρότασης για το εργαλείο πληροφόρησης για την ενιαία αγορά (SMIT), κατά της οποίας σε συμμαχία με πολλούς άλλους επιχειρηματικούς φορείς, η EuroCommerce άσκησε έντονες πιέσεις.

6. Απασχόληση

Η EuroCommerce αναφορικά με την απασχόληση συνεργάζεται και με εκπροσώπους της βιομηχανίας για να ασκήσει πιέσεις εναντίον περαιτέρω τροποποιήσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο σχετικά με την πρόταση της Επιτροπής για τις διαφανείς και προβλέψιμες συνθήκες εργασίας, γνωστή ως οδηγία για τις γραπτές δηλώσεις. Αυτό θα μπορούσε να περιορίσει σοβαρά την ικανότητα του τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου να αναπτύσσει με ευελιξία τους ανθρώπινους πόρους σε μια εποχή που οι ψηφιακές πωλήσεις οδηγούν την ανάγκη για τέτοια ευελιξία. Τα πρόσθετα δικαιώματα που συζητούνται θα καθιστούσαν πολύ πιο δύσκολο να διαφοροποιηθούν οι ώρες για τους εργαζόμενους με μερική απασχόληση, ανάλογα με την εποχική ζήτηση, ή για την πρόσληψη μαθητών σε ώρες αιχμής.

7. Ενημέρωση για το Διεθνές εμπόριο

Τον Ιούλιο, οι ΗΠΑ και η ΕΕ ανέστειλαν την επιβολή πρόσθετων δασμών στα αυτοκίνητα από τις ΗΠΑ, συγκροτώντας μια εκτελεστική ομάδα εργασίας για την υπερατλαντική έρευνα και συμφωνία η οποία θα πρέπει να περιλαμβάνει μηδενικούς δασμούς στα μη βιομηχανικά αγαθά, να μειώσει τα εμπορικά εμπόδια και να αυξήσει εμπόριο και υπηρεσίες που σχετίζονται με χημικά, φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα και σόγια ". Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την προηγούμενη πρόταση των ΗΠΑ, σύμφωνα με την οποία τα αυτοκίνητα πρέπει να συμπεριληφθούν σε οποιαδήποτε τέτοια συμφωνία, μέχρι που προφανώς συνειδητοποίησε ότι οι καταναλωτές της ΕΕ είναι απίθανο να επιλέξουν όσα αυτοκίνητα των ΗΠΑ έχουν επιλέξει τα αυτοκίνητα της ΕΕ. Η ΕΕ συμφώνησε να εισαγάγει περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ σε αντάλλαγμα ότι οι ΗΠΑ θα επανεξετάσουν τους δασμούς που επέβαλε στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου της ΕΕ. Εν τω μεταξύ, ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας συνεχίζεται, με τις ΗΠΑ να επιβάλλουν πρόσθετα μέτρα σε κινεζικά αγαθά αξίας 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Κίνα ανακοίνωσε αντίποινα για ισάριθμες εισαγωγές γεωργικών και βιομηχανικών προϊόντων στις ΗΠΑ και ακολούθησε στα τέλη Σεπτεμβρίου υψηλότερους δασμούς (από 10% σε 25% το επόμενο έτος) σε κινεζικά προϊόντα αξίας 200 δις δολαρίων. Η Κίνα σε αντάλλαγμα επέβαλε πρόσθετα μέτρα ύψους 5 έως 10% σε έναν κατάλογο περίπου 5.200 αμερικανικών προϊόντων αξίας περίπου 60 δις δολαρίων. Αυτό οδήγησε τον Πρόεδρο Trump να απειλήσει με πρόσθετα μέτρα για τα υπόλοιπα 267 δις δολάρια εισαγωγών από την Κίνα. Οι εξαγωγές αγαθών των ΗΠΑ στην Κίνα είναι περίπου 130 δις δολάρια, έτσι ώστε οι Κινέζοι θα πρέπει να καταφύγουν σε άλλες ενέργειες προκειμένου να ανταποκριθούν σε περαιτέρω δασμούς. Υπάρχει κάποια εικασία ότι αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει ένα μποϊκοτάρισμα αμερικανικών εμπορικών σημάτων και υπηρεσιών ή ακόμη και διακοπή των αλυσίδων εφοδιασμού για τις αμερικανικές εταιρείες.
Ιράν: Οι ΗΠΑ απέρριψαν μονομερώς την πυρηνική συμφωνία και επανέλαβαν κυρώσεις που θα επηρεάσουν και τις τράπεζες και άλλες εταιρείες της ΕΕ. Στις 4 Νοεμβρίου, οι ΗΠΑ θα επιβάλουν κυρώσεις σε όσους αγοράζουν ιρανικό πετρέλαιο παγκοσμίως, οι οποίοι θα πλήξουν σκληρά την ιρανική οικονομία και θα μπορούσαν να αυξήσουν την τιμή του πετρελαίου περαιτέρω, ακολουθώντας τα όρια παραγωγής που συμφωνήθηκαν μεταξύ του ΟΠΕΚ και της Ρωσίας, σε συνδυασμό με την ενίσχυση του δολαρίου ΗΠΑ. Η ΕΕ επανενεργοποίησε ένα καθεστώς κατάσχεσης της ΕΕ που καθιστά άκυρες τις αμερικανικές κυρώσεις για το Ιράν στην Ευρώπη και επιδιώκει να απαγορεύσει στις επιχειρήσεις που εδρεύουν στην Ευρώπη να περιορίζουν τους επιχειρηματικούς δεσμούς με το Ιράν. Η αποτελεσματικότητά του είναι αμφίβολη και ορισμένες ευρωπαϊκές εταιρείες ήδη αποχωρούν από το Ιράν επειδή φοβούνται τις κυρώσεις των ΗΠΑ. Η ΕΕ, η Γερμανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο σχεδιάζουν ένα SPV για να παρέχουν ένα κανάλι πληρωμών για τις ευρωπαϊκές εταιρείες για να συνεχίσουν τις συναλλαγές τους με το Ιράν, αλλά δεν είναι σαφές εάν θα καλύψει το πετρέλαιο.

Διμερείς συμφωνίες και ΠΟΕ: Συμφωνία ελεύθερων συναλλαγών ΕΕ-Καναδά, προσωρινή εφαρμογή (εν αναμονή της πλήρους εθνικής κοινοβουλευτικής επικύρωσης) από τον Σεπτέμβριο, καταργώντας το 98% των τιμολογίων που ισχύουν επί του παρόντος. Ορισμένες ανησυχίες σχετικά με τη διατήρηση των νόμων της επαρχίας του Καναδά που κάνουν διακρίσεις κατά των ξένων οίνων και των γαλακτοκομικών προϊόντων. Η ΕΕ-Ιαπωνία υπέγραψε τελικά τον Ιούλιο, με ψηφοφορία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν από το τέλος του 2018. Περισσότερο από το 90% των τιμολογίων που έχουν εξαλειφθεί. Έχουμε πιέσει για ταχεία εφαρμογή. Η συμφωνία ΕΕ-Βιετνάμ, η οποία ολοκληρώθηκε το 2016, δεν έχει ακόμα επικυρωθεί, με αντιπολίτευση στο ΕΚ και σε ορισμένα κράτη μέλη όσον αφορά τις ανησυχίες για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα των εργαζομένων. Η διαδικασία μετάφρασης εξακολουθεί να βρίσκεται σε εξέλιξη πριν από την επίσημη υπογραφή και έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η EuroCommerce πιέζει για ταχεία υιοθέτηση ακόμα υπό την τρέχουσα νομοθετική εντολή. Οι διαπραγματεύσεις ΕΕ-Mercosur είναι πιθανό να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2018, τώρα έχουν επιλυθεί τα προβλήματα των αυτοκινήτων και των εξαρτημάτων αυτοκινήτων. Η γεωργία (βοδινό κρέας), οι γεωγραφικές ενδείξεις και οι ναυτιλιακές υπηρεσίες εξακολουθούν να αποτελούν πρόβλημα. Η επικαιροποιημένη συμφωνία ΕΕ-Μεξικού ολοκληρώθηκε τον Μάιο, εν μέρει λόγω του προστατευτισμού των ΗΠΑ και των αιτημάτων για επαναδιαπραγμάτευση της NAFTA. Το Συμβούλιο τον Ιούνιο συμφώνησε διαπραγματευτική εντολή για την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Εν τω μεταξύ, η ΕΕ και ο Καναδάς παρουσιάζουν ιδέες για τη μεταρρύθμιση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων και διακυβέρνησης στον ΠΟΕ, συμπεριλαμβανομένης της επίλυσης διαφορών.

8. Ενημέρωση για Χονδρικό εμπόριο

Σε συνέχεια της στρατηγικής που συμφωνήθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο τον Μάρτιο για την αναζωογόνηση του έργου μας και για τους χονδρεμπόρους, πραγματοποιήθηκε μια σειρά επισκέψεων στις εταιρείες χονδρικής πώλησης για να επιτρέψουμε στο προσωπικό της EuroCommerce να ανταλλάσσει απόψεις άμεσα με τους ανθρώπους του τομέα και να κατανοεί τις επιχειρηματικές και καινοτόμες προσεγγίσεις τους στην αλλαγή της ζήτησης των πελατών (εκπαίδευση προσωπικού). Η πρώτη από αυτές πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο με συζητήσεις και επισκέψεις με περίπου 8 εταιρείες στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, που διοργάνωσε η BGA και ο πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου μας Jan Krückemeyer. Περαιτέρω επισκέψεις προγραμματίζονται με άλλα μέλη του προσωπικού, έτσι ώστε από τις αρχές του 2019, ολόκληρη η ομάδα να έχει εκτεθεί σε χονδρικές επιχειρήσεις. Μαζί με την ομάδα χονδρικής, εργαζόμαστε επίσης για την ανάπτυξη μιας κοινής αφήγησης για το χονδρεμπόριο, τα βασικά χαρακτηριστικά, τους οδηγούς και τις προκλήσεις για το μέλλον. Αυτό περιλαμβάνει την παρακολούθηση με την Επιτροπή σχετικά με την επικαιροποίηση προηγούμενης μελέτης για το χονδρεμπόριο στην ΕΕ καθώς και με την ανάπτυξη ενημερωτικού φυλλαδίου το 2019. Όσον αφορά την προβολή, εργαζόμαστε επίσης σε μια συζήτηση με θέμα το χονδρικό εμπόριο στο πλαίσιο της 25χρονη εκδήλωση. Η επόμενη συνεδρίαση της ομάδας χονδρικής πώλησης προγραμματίζεται στις 14 Νοεμβρίου.

9. Ενημέρωση για Brexit

Η ενημέρωση για τη διαπραγμάτευση, ιδίως επειδή η μελλοντική κατεύθυνση της βρετανικής πολιτικής (και ίσως η τύχη της κ. May) θα μπορούσε να καθοριστεί από τη διάσκεψη του Συντηρητικού Κόμματος (30 Σεπτεμβρίου - 3 Οκτωβρίου). Η αποκαλούμενη συμφωνία Checkers αποσκοπούσε στο να συμβιβάσει τις διαχωρισμούς στο εσωτερικό της κυβέρνησης μεταξύ των σκληροπυρηνικών Brexiteers και των μετριοπαθών που ανησυχούν για την ενδεχόμενη ζημία μιας εξωσυμβατικής εξόδου από την ΕΕ προτείνοντας ελεύθερα εμπορεύματα αλλά όχι υπηρεσίες, ένωση. Αυτό οδήγησε στην παραίτηση του υπουργού Εξωτερικών Μπόρις Τζόνσον και του υπουργού Μπρέξιτ Ντέιβιντ Ντέιβις, οι οποίοι ξεκίνησαν μια σιωπηρή πρόκληση ηγεσίας, καταδικάζοντας τους προτεινόμενους συμβιβασμούς στη συμφωνία (Johnson) "βάζοντας ένα αυτοκινητόδρομο αυτοκτονίας γύρω από το βρετανικό σύνταγμα και παρέχοντας στις Βρυξέλλες τον πυροκροτητή" . Ο Τύπος του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν γεμάτος η «ταπείνωση» της κ. May από άλλους ηγέτες της ΕΕ στη σύνοδο κορυφής του Σάλτσμπουργκ στις 19-20 Σεπτεμβρίου, η οποία της είπε ότι τα σχέδια του Ηνωμένου Βασιλείου για την επίλυση του προβλήματος των συνοριακών ελέγχων εμπορευμάτων μεταξύ της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας και της Ν. Ιρλανδίας (και το Ηνωμένο Βασίλειο και η ηπειρωτική Ευρώπη γενικότερα), δεν θα λειτουργούσε και θα υπονόμευε την ενιαία αγορά. Αυτό δεν θα έπρεπε να αποτελεί έκπληξη, όπως αναφέρθηκε επανειλημμένα από τον Αύγουστο, αλλά παρόλα αυτά οδήγησε σε θυμωμένη αντίδραση της κ. May, η οποία ισχυρίζεται ότι η πλευρά της ΕΕ δεν ήταν σαφής όσον αφορά το τι ήθελαν πέρα από το λεγόμενο backstop που περιγράφεται στο συμφωνία που επιτεύχθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο. (Αυτό θα κρατούσε τη Ν. Ιρλανδία στην Ενιαία Αγορά και ένα σύνορο μεταξύ αυτής και του υπόλοιπου Ηνωμένου Βασιλείου). Αυτό θα έσπαγε το Ηνωμένο Βασίλειο και δεν θα άφηνε την εναλλακτική λύση σε μια μη-συμφωνία Brexit, είπε η κ. May. Ο Τύπος εναντίον της ΕΕ και οι σκληροί Brexiteers ισχυρίζονται ότι η σύσκεψη του Σάλτσμπουργκ είναι ένας λόγος να εγκαταλείψουμε τις προτάσεις της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου και απλά να φύγουμε. Άλλοι, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων υπουργών της κυβέρνησης, πρότειναν μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου τύπου Καναδά ως το μόνο δυνατό τρόπο. Η κ. May πιθανόν να επιβιώσει από το συνέδριο του Συντηρητικού Κόμματος, αλλά δεν είναι σαφές τι θα συμβεί με τη συμφωνία του Checkers. Η συνδιάσκεψη του κόμματος της αντιπολίτευσης στα μέσα Σεπτεμβρίου άλλαξε την πολιτική της από την υποστήριξη της Brexit στην έκκληση για δεύτερο δημοψήφισμα και τη διατήρηση του Ηνωμένου Βασιλείου σε (α) τελωνειακή ένωση, αλλά όχι τόσο μακριά όσο η σκιά του Brexit, ο οποίος ζήτησε τη διάλυση της Brexit εντελώς. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Οκτωβρίου φαίνεται απίθανο να καταλήξει σε συμπεράσματα και ο Πρόεδρός του, ο Ντόναλντ Τουσκ, έχει ήδη εγκρίνει σε μια νέα συνάντηση για το Νοέμβριο. Εν τω μεταξύ, η βιομηχανία αρχίζει να εκφράζει μάλλον ισχυρότερες ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο ενός μη-deal Brexit καθώς η βρετανική κυβέρνηση εκτελεί μια σειρά από λεγόμενα «τεχνικά έγγραφα» με στόχο να δείξει ότι είναι προετοιμασμένοι για ένα αποτέλεσμα χωρίς διαπραγμάτευση, αλλά δείχνουν πόσο σοβαρές είναι οι συνέπειες και πόσο λίγο υπάρχει για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο.

10. Αθέμιτες εμπορικές πρακτικές

Η Επιτροπή δημοσίευσε στις 12 Απριλίου το σχέδιο της οδηγίας σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, με τη νομική βάση του άρθρου 43 (γεωργία). Καταρτίζει κατάλογο απαγορευμένων και περιορισμένων πρακτικών μεταξύ προμηθευτών ΜΜΕ και μεγάλων αγοραστών. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να προβλέπουν την εξουσιοδότηση να λαμβάνουν εμπιστευτικές καταγγελίες από προμηθευτές ΜΜΕ και να επιβάλλουν πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης. Το σχέδιο οδηγίας δημιουργεί επίσης ένα δίκτυο εθνικών αρχών οι οποίες θα ανταλλάσσουν και θα υποβάλλουν ετήσιες εκθέσεις σχετικά με τις δραστηριότητές τους. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο ολοκληρώνουν τώρα τις δικές τους θέσεις και αναμένουμε από αυτούς να αποκτήσουν τη διαπραγματευτική τους εντολή κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου - Συμβούλιο έως τα μέσα Οκτωβρίου, την εβδομάδα της Ολομέλειας του ΕΚ στις 22 Οκτωβρίου-. Όπως αναμενόταν, το ΕΚ, με την ηγεσία του P. de Castro, δημιούργησε μια μέγιστη θέση που επιδιώκει να διευρύνει το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας στις σχέσεις μεταξύ μεγάλων εμπόρων λιανικής πώλησης και μεγάλων προμηθευτών, αντιστρέφοντας το βάρος της απόδειξης (καθιστώντας το εντελώς μονόπλευρο αγοραστής) και την εισαγωγή ορισμένων σημαντικών συμπληρωματικών αλλαγών, χωρίς να αξιολογείται η επίδρασή τους ή η νομιμότητα τους. Αυτές περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, την απαγόρευση των «αδικαιολόγητων μεταβιβάσεων κινδύνων», την επιβολή σημαντικών ανισορροπιών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων », τους περιορισμούς στις πρακτικές με τους« οικονομικά εξαρτώμενους προμηθευτές »και την« μεταπώληση κάτω από το κόστος », επιβάλλοντας ειδοποίηση 60 ημερών για ακυρώσεις παραγγελιών μονομερής επιβολή μεταβολών στις συμβάσεις ή περιορισμούς στην ανταλλαγή εμπιστευτικών πληροφοριών (ατζέντα ιδιωτικών ετικετών των σημάτων). Όλα αυτά, στο όνομα της δικαιοσύνης! Το Συμβούλιο υιοθετεί μια λιγότερο φιλόδοξη στάση. Η αυστριακή προεδρία έχει επιδιώξει να επιτύχει έναν πολιτικό συμβιβασμό πριν από το τέλος του έτους και, παρά τις τεράστιες πιέσεις που ασκεί η πλειοψηφία των κρατών μελών, δεν είναι ενθουσιώδης για την ιδέα της υιοθέτησης μιας οδηγίας που θα ήταν νομικά ευάλωτη (δηλ. το πεδίο εφαρμογής και την αντιστροφή του βάρους της απόδειξης). Ωστόσο, η συλλογική προσπάθεια για εργασία στο Συμβούλιο πρέπει να συνεχιστεί έτσι ώστε να διευκολύνει μια μειοψηφία που να εμποδίζει την αντιμετώπισή τους. Όπως αναμενόταν, όλα αυτά οδηγούν σε έντονη δραστηριότητα των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης με τους AIM, FoodDrinkEurope και Copa Cogeca να κατηγορούν τα σούπερ μάρκετ, στο όνομα της δικαιοσύνης για όλους.

Οι Ενέργειες της EuroCommerce εστιάζονται στο να συνεχίσει να αμφισβητεί το πεδίο εφαρμογής που επεκτείνεται κατά τρόπο που θα οδηγήσει σε αλλαγή στη νομική βάση και θα αναζητήσει συμμάχους στο Συμβούλιο. Απεστάλη μια επιστολή που υπογράφηκε από 22 διευθύνοντες συμβούλους λιανικής και χονδρικής προς τον πρόεδρο του συμβουλίου γεωργίας και το χρησιμοποίησε για να θέσει τις απόψεις του σε δραστηριότητες υποστήριξης, μέσων ενημέρωσης και κοινωνικών μέσων ενημέρωσης. Η επιτροπή αλυσίδας εφοδιασμού επανεξέτασε αυτές τις συλλογικές προσπάθειες με τους βουλευτές και τις εθνικές κυβερνήσεις. Μαζί με την Ανεξάρτητη Λιανική Ευρώπη, την ERRT, η EuroCommerce απέστειλε επίσης ένα μήνυμα στην επιτροπή JURI του ΕΚ για να εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τη νομιμότητα της θέσης του ΕΚ.

11. Φορολόγηση της ψηφιακής οικονομίας

Η ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τη δίκαιη φορολογία της ψηφιακής οικονομίας οδήγησε σε δύο νομοθετικές προτάσεις: βραχυπρόθεσμο φόρο ψηφιακής υπηρεσίας (DST), εν αναμονή της διεθνούς συμφωνίας στον ΟΟΣΑ σχετικά με τον τρόπο φορολόγησης των ψηφιακών εταιρειών στο μέλλον και μια μακροπρόθεσμη πρόταση , στόχος του οποίου ήταν να επηρεάσει τη συζήτηση του ΟΟΣΑ, φορολογώντας τις εταιρείες με βάση τη "σημαντική ψηφιακή παρουσία". Οι συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη σε επίπεδο Συμβουλίου. Η αυστριακή προεδρία ζητεί συμβιβαστική συμφωνία μέχρι το τέλος του έτους. Αρκετές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ιρλανδίας και της Γερμανίας, έχουν επισημάνει επιφυλάξεις σχετικά με την πρόταση για το DST. Η EuroCommerce είχε μια συνάντηση με τον Επίτροπο Pierre Moscovici τον Ιούλιο για να συζητήσει τις προτάσεις. Οι συζητήσεις στο συμβούλιο και στην επιτροπή φορολογίας έδειξαν ότι η πρόταση της Επιτροπής σχετικά με ένα ΣΕΑ δεν υποστηρίζεται από τα μέλη με τη σημερινή της μορφή. Ορισμένα μέλη πρότειναν να επανεξετάσουν την πρόταση για το DST με τρόπο που να συμπεριλαμβάνει τις πωλήσεις αγαθών, ενώ αυτό αντιτίθεται στην πλειοψηφία των μελών.

12. Διαφανής και προβλέψιμη οδηγία για τις συνθήκες εργασίας

Η προτεινόμενη οδηγία για τις διαφανείς και προβλέψιμες συνθήκες εργασίας (αναθεώρηση της αποκαλούμενης "οδηγίας για τις γραπτές δηλώσεις") αποτελεί απειλή για τη συνεχιζόμενη ικανότητα των λιανοπωλητών και των χονδρεμπόρων να εφαρμόζουν ευέλικτες συνθήκες εργασίας. Καταργεί μια υφιστάμενη παρέκκλιση που απαλλάσσει τους εργαζομένους που εργάζονται το πολύ 8 ώρες την εβδομάδα από τις κύριες διατάξεις της οδηγίας, καθώς και τον ορισμό του εργαζόμενου σε επίπεδο ΕΕ, ο οποίος περιορίζει περαιτέρω την απασχόληση των εργαζομένων όταν απαιτείται. Η Επιτροπή Απασχόλησης του Κοινοβουλίου προσέθεσε αρκετές δυσμενείς τροπολογίες που επιβάλλουν ελάχιστες ώρες πληρωμής και υποχρεωτικές περιόδους προειδοποίησης. Καθώς αυτές οι τροποποιήσεις θα επηρεάσουν σημαντικά τις ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας που χρησιμοποιεί ο τομέας μας για να προσλάβουν για παράδειγμα μαθητές γυμνασίου και εργαζομένους κατ 'απαίτηση, η EuroCommerce θα συνεχίσει τις προσπάθειές της για άσκηση πίεσης με τους υπεύθυνους για τη λήψη αποφάσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά αυτό θα χρειαστεί συνεννοήσεις σε εθνικό επίπεδο για τη στήριξη των θέσεων της EuroCommerce στο Συμβούλιο και στην Ολομέλεια του ΕΚ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus