Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πάνω από τα 200 δισ. ευρώ επιστρέφει το ΑΕΠ το 2020

Οι προβλέψεις του υπουργείου Οικονομικών έως το 2023. Το βασικό σενάριο και το εναλλακτικό, με τα ερωτήματα να εστιάζουν στην τύχη του αφορολόγητου ορίου. Τι αναμένεται για την πορεία του ΑΕΠ, τον πληθωρισμό και την ανεργία.

Πάνω από τα 200 δισ. ευρώ επιστρέφει το ΑΕΠ το 2020

Με ένα σενάριο βάσης και ένα εναλλακτικό, στο οποίο το ενδιαφέρον εστιάζεται σε ενδεχόμενη προαναγγελία ακύρωσης της προνομοθετημένης μείωσης του αφορολογήτου το 2020, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τους επόμενους μήνες το νέο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής της περιόδου 2020-23.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης εξέδωσε τη σχετική εγκύκλιο οδηγιών, με την οποία ζητείται, σε πρώτη φάση, από τους φορείς (υπουργεία, αποκεντρωμένες διοικήσεις, εποπτευόμενοι φορείς κ.λπ.) να εξειδικεύσουν το βασικό σενάριο του νέου Μεσοπρόθεσμου, το οποίο θα «πατά» στις παρακάτω προβλέψεις:

1. Ρυθμός ανάπτυξης. Το 2020 προβλέπεται να σπάσει το φράγμα των 200 δισ. ευρώ (200,467 του χρόνου από 195,924 δισ. ευρώ φέτος), μετά από επέκταση 2,5% φέτος και 2,3% του χρόνου. Ο ρυθμός ανάπτυξης αποδυναμώνεται σταδιακά στο πέρασμα των χρόνων και προβλέπεται στο 2,1% το 2021 και στο 1,8% τόσο το 2022 όσο και το 2023.

2. Πληθωρισμός. Θα κινηθεί ανοδικά και συγκεκριμένα από 1,2% φέτος -σε επίπεδο εναρμονισμένου δείκτη- εκτιμάται σε 1,3% το 2020, ενισχύεται περαιτέρω σε 1,5% το 2021 και προβλέπεται σε 1,7% για την επόμενη διετία.

3. Ανεργία. Καθοδική η τάση, με αποτέλεσμα αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις, να υποχωρήσει στο 13,2% το 2023. Νωρίτερα εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί φέτος σε 18,2%, στο 16,6% το 2020, στο 15,4% το 2021 και στο 14,3% το 2022.

4. Δαπάνες κρατικού προϋπολογισμού. Με τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα να παραμένει με τα σημερινά δεδομένα απολύτως ανελαστικός και «κολλημένος» στο 3,5% του ΑΕΠ έως και το 2022, οι δαπάνες αυξάνονται αισθητά το 2020 από τα 56,930 δισ. ευρώ σε 58,113 δισ. ευρώ και στη συνέχεια παραμένουν σχεδόν παγωμένες στη ζώνη των 58,5-58,8 δισ. ευρώ έως και το 2023.

Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΓΛΚ, το σενάριο βάσης αποτελεί την προβολή της εξέλιξης των δημοσιονομικών μεγεθών των φορέων της γενικής κυβέρνησης, κάτω από συγκεκριμένες μακροοικονομικές υποθέσεις για τη συνολική επίδοση της οικονομίας, χωρίς πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα.

Τα Μεσοπρόθεσμα Προγράμματα εκτός από το σενάριο βάσης ενσωματώνουν και ένα εναλλακτικό σενάριο εξελίξεων. Σε αυτό συνήθως αποτυπώνονται ενδεχόμενες αρνητικές επιπτώσεις από το εξωτερικό περιβάλλον, αλλά στην τρέχουσα περίοδο, δεν αποκλείεται να περιληφθούν και προθέσεις της σημερινής κυβέρνησης για ενδεχόμενες παροχές του 2020 ή από την άλλη πλευρά και ενδεχόμενες δημοσιονομικές επιπτώσεις από τις εκκρεμείς δικαστικές αποφάσεις για αναδρομικές διεκδικήσεις δημοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων.

Επί του παρόντος, η κυβέρνηση έχει αφήσει να εννοηθεί ότι δεν σκοπεύει να εφαρμόσει την προνομοθετημένη μείωση του αφορολόγητου ορίου το 2020. Από την πλευρά του, το ΔΝΤ επιμένει στην ανάγκη διεύρυνσης της φορολογικής βάσης ενώ τα πρώτα μηνύματα και από την πλευρά των Ευρωπαίων υποδεικνύουν ότι η αντιμετώπιση της περίπτωσης του αφορολογήτου είναι διαφορετική από αυτή των συντάξεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v