Οι πρωταγωνιστές της νέας εποχής

Είκοσι οκτώ ηγέτες του επιχειρηματικού κόσμου περιγράφουν το νέο τοπίο που διαμορφώνεται στην Ελλάδα και στον κόσμο, στο αφιέρωμα του Euro2day.gr και των New York Times. Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση, οι μεγάλες προκλήσεις και πώς πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Οι πρωταγωνιστές της νέας εποχής

Ζούμε σε μια εποχή που τα πάντα αλλάζουν, τόσο στην πολιτική όσο και στην οικονομία. Η λεγόμενη «4η Βιομηχανική Επανάσταση», που επέρχεται ως αποτέλεσμα ενός μίγματος καινοτομικών τεχνολογιών, ανατρέπει στο σύνολό τους τις υφιστάμενες δομές. Αφορά δε σε όλο το φάσμα της επιχειρηματικότητας.

Τα παραπάνω γίνονται ξεκάθαρα στην πρώτη έκδοση του Business Review από το Euro2day.gr σε συνεργασία με τους New York Times. Επιχειρήσεις που προέρχονται από κάθε τομέα της οικονομίας, ακόμα και αυτούς που με μια πρώτη ματιά ελάχιστα έχουν σχέση με την καινοτομία, καλούνται να ανατρέψουν τα μοντέλα λειτουργίας τους και να προσαρμοστούν ή να βρεθούν αντιμέτωπες με έναν αργό ή ξαφνικό θάνατο.

Η εξωστρέφεια, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η πελατοκεντρική στρατηγική, η γρήγορη προσαρμογή στα εκάστοτε δεδομένα της αγοράς, οι οργανωμένες επενδυτικές στρατηγικές για την ανάπτυξη νέων προϊόντων, για εξαγορές κ.λπ., όπως και η έμφαση σε υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, αποτελούν πλέον κοινό τόπο για τους πρωταγωνιστές της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Απέχουν ωστόσο πολύ από το να γίνουν συλλογική πεποίθηση. Κατά μία έννοια, το «αλλάζουμε ή βουλιάζουμε» που κυριάρχησε στον δημόσιο λόγο πριν η χώρα μπει στην «εποχή των μνημονίων» παραμένει εξίσου επίκαιρο με τότε.

Ενα από τα θέματα που δεν έχουν ακόμα βρει τη θέση που τους αξίζει στην ελληνική ειδησεογραφία (και το Euro2day.gr φιλοδοξεί να καλύψει μέσω της ειδικής στήλης που καθιέρωσε πρόσφατα) είναι οι σαρωτικές αλλαγές που φέρνει η τεχνολογία blockchain. Αλλαγές που δεν είναι ακόμα ούτε κατ’ ελάχιστον ορατές, όπως εκτιμούν οι ειδήμονες, κάτι που καταγράφεται στην ειδική έκδοση. Παράλληλα, όπως προκύπτει από τις τοποθετήσεις κορυφαίων στελεχών μερικών από τις πλέον γνωστές διεθνώς επιχειρήσεις, αυτό που πραγματικά χρειαζόμαστε σ’ αυτό το περιβάλλον έντονων αναταραχών και αλλαγών, αυτό που πραγματικά μπορεί να κάνει τις αλλαγές γόνιμες και να ωφελήσει τους πολλούς, είναι να δοθεί προτεραιότητα σε κάτι μάλλον παραμελημένο: στις ανθρώπινες αξίες.

Οι τοποθετήσεις του επιχειρηματικού κόσμου

«Η φράση ‘χάσαμε την 3η βιομηχανική επανάσταση, ας μη χάσουμε την 4η’ δεν είναι μια φράση-κλισέ, είναι ένας υπαρκτός κίνδυνος», ξεκαθαρίζει ο Ευάγγελος Mυτιληναίος, δίνοντας έμφαση στο ότι εξακολουθεί να λείπει ένα εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη και τον χώρο της οικονομίας και της βιομηχανίας -γεγονός που έχει διαπιστωθεί εδώ και χρόνια.

Όπως επισημαίνει ο Φωκίων Καραβίας, διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, «η τεχνολογία φέρνει κατακλυσμιαίες αλλαγές σε όλους τους τομείς και η τραπεζική όχι απλώς δεν βρίσκεται στο απυρόβλητο αλλά προοδευτικά έρχεται στο επίκεντρο της αλληλεπίδρασης με την τεχνολογική εξέλιξη». Ο ίδιος πάντως ξεκαθαρίζει: «Όσοι προεξοφλούν πως οι τράπεζες θα έχουν την τύχη των δεινόσαυρων βιάζονται».

Στο πρόβλημα των «απαρχαιωμένων διοικητικών αντιλήψεων, που μαστίζουν ακόμα και σήμερα αρκετές μεγάλες ελληνικές εταιρείες, ως απόρροια του οικογενειακού επιχειρηματικού μοντέλου που επικράτησε στη χώρα τις προηγούμενες δεκαετίες», στέκεται ο Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, στη σκιά και των εξελίξεων στην Ελλάκτωρ.

Για τη μεγαλύτερη διάσωση ιδιωτικής επιχείρησης (Μαρινόπουλος) στην Ελλάδα μιλά ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης. Εξηγεί τη σημασία που έχει η υποστήριξη των ανθρώπων του ομίλου και καταγράφει τα νέα δεδομένα στην αγορά του λιανεμπορίου.

«Ο δρόμος για το μέλλον πρέπει να αφήσει πίσω του τον φόβο και την γκρίνια. Οι εποχές έχουν αλλάξει και μόνο όποιος δεν μένει στάσιμος μπορεί να διεκδικήσει θέση στο μέλλον. Αν κάποιος εγκλωβίζεται στα κακώς κείμενα, απλώς αναπαράγει τα δικά του αδιέξοδα», επισημαίνει ο Χρήστος Χαρπαντίδης, επικεφαλής της Παπαστράτος που υλοποίησε μεγάλη επένδυση στην Ελλάδα.

Από την πλευρά του, ο Μιχάλης Τσαμάζ, επικεφαλής του ΟTE, ξεκαθαρίζει: «Η τεχνολογία εξελίσσεται με εκθετικούς ρυθμούς και οι αλλαγές που φέρνει είναι επαναστατικές σε όλους τους κλάδους. Δεν μπορώ, λοιπόν, ούτε εγώ ούτε κανένας να πει με σιγουριά πού και πώς θα είμαστε σε 2, 3 ή 5 χρόνια. Μπορώ όμως να κάνω βάσιμες υποθέσεις. Τα όρια μεταξύ κλάδων και αγορών θα γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα. Η οικονομία θα βασίζεται περισσότερο στις πλατφόρμες παρά στα assets. Το connectivity, η συνδεσιμότητα, θα είναι κλειδί, καθώς στην εποχή του Internet of Things όλα θα είναι συνδεδεμένα».

Ο Αθανάσιος Συριανός, επικεφαλής της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης, δίνει το δικό του σύνθημα: «Θα μετρηθούμε με πολύ μεγαλύτερους παίκτες, όμως στόχος μας είναι με θεμιτά μέσα να αναδειχθούμε νικητές».

Από την πλευρά του, ο Βασίλης Σταύρου, Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος, μιλά για μια χρονιά-σταθμό. «Ενισχύουμε σταθερά τόσο την οργανική όσο και την ουσιαστική ανάπτυξη του δικτύου μας, με επενδύσεις που ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 46 νέων καταστημάτων, ενώ παράλληλα επενδύουμε περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ σε προωθητικές ενέργειες που θα έχουν άμεσο όφελος για τους πελάτες μας».

Ο Κυριάκος Σαράντης, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του φερώνυμου ομίλου, εξηγεί ότι «οι εξαγορές, εφόσον πραγματοποιηθούν εντός ενός συγκεκριμένου πλάνου, με σαφή κριτήρια, το οποίο θα υποστηριχθεί από due diligence σε όλα τα επίπεδα και θα εκτελεστεί με συνέπεια, αποτελούν έναν αρκετά ασφαλή τρόπο να μεγαλώσεις τη δουλειά σου και να αυξήσεις τα μερίδια αγοράς σου». Ηδη ο όμιλος αποσπά από το εξωτερικό το 65% των εσόδων του.

Σε έναν κλάδο που ο ανταγωνισμός βρίσκεται διαρκώς στο κόκκινο, αυτόν των αλκοολούχων ποτών, ο Γιάννης Αρτινός παρουσιάζει ένα διαφορετικό μοντέλο. «Επενδύουμε στους ανθρώπους μας, την πιο ουσιαστική κινητήριο δύναμη, αναπτύσσοντας νέες δεξιότητες, αυξάνοντας κάθε χρόνο τις θέσεις εργασίας και διανέμοντας κάθε χρόνο μέρος των κερδών μας σε όλους τους συντελεστές της επιτυχίας της εταιρείας».

Για τον Σπύρο Μανωλόπουλο, πρόεδρο της Space Hellas, το χαμένο έδαφος στη χώρα μας σε ό,τι αφορά την τεχνολογία μπορεί να ανακτηθεί. Ωστόσο «ειδικά για το Δημόσιο απαιτείται ένας μακροχρόνιος σχεδιασμός, με άμεσες ενέργειες και έργα τεχνολογίας που σχεδιάζονται και υλοποιούνται σε σύντομο χρονικό διάστημα».

Ο δε Αντώνης Κοτζαμανίδης, CEO της Entersoft, επισημαίνει ότι «το τοπίο σε κάθε κλάδο ξεκαθαρίζει και γίνεται φανερό ποιοι θα πρωταγωνιστήσουν μελλοντικά. Αυτοί σπεύδουν να κλείσουν το τεχνολογικό κενό και να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό τους».

Η Μαριάνα Πολιτοπούλου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της NN Hellas, εκτιμά ότι «οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να μετασχηματίσουν ψηφιακά τις παρεχόμενες λειτουργίες, να βελτιστοποιήσουν τον χρόνο ανταπόκρισης και την ικανοποίηση των πελατών σε κάθε σημείο αλληλεπίδρασης».

Στην ανάγκη να κοιτάξουμε μπροστά στέκεται ο Μάριος Ψάλτης, επικεφαλής της PwC. Εκτιμά ότι είναι αναγκαίος «ο επαναπροσανατολισμός της δημόσιας συζήτησης μακριά από την εμμονή στα προβλήματα του παρελθόντος, φέρνοντας στο επίκεντρο νέες ιδέες, που δίνουν ώθηση και αντιμετωπίζουν τις μελλοντικές προκλήσεις».

Ο Δημήτρης Δέμος, αντιπρόεδρος της Demo, εξηγεί πώς με σωστή στρατηγική και επενδύσεις, μια ελληνική φαρμακευτική κατάφερε να πετύχει στον διεθνή στίβο. Παράλληλα επισημαίνει ότι «απαιτείται διακομματική συναίνεση σε καθετί που αποτελεί εθνική υπόθεση».

Από την πλευρά του, ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, αντιπρόεδρος του ομίλου της Aldemar, δίνει την άλλη όψη για τον τουρισμό, αυτή που κρύβεται πίσω από τα αλλεπάλληλα ρεκόρ στις τουριστικές αφίξεις. «Κόσμος ήρθε, χωρίς όμως να αφήσει τα χρήματα που αντιστοιχούν στο ρεύμα του τουρισμού που καταγράφηκε», σημειώνει χαρακτηριστικά.

O Νίκος Αναστασόπουλος, CEO του ομίλου AGT, επισημαίνει ότι «η βιομηχανία απαιτεί πλέον καινοτομία και αξιοπιστία», ενώ ο Ανδρέας Ταπραντζής, διευθύνων σύμβουλος της Avis, τονίζει ότι «το αυτοκίνητο του μέλλοντος θα είναι αυτόνομο, συνδεδεμένο σε ένα δίκτυο με εκατομμύρια άλλα αυτοκίνητα και χρήστες, πιθανόν ηλεκτροκίνητο και σίγουρα ολοκληρωμένο σε έναν παγκόσμιο ιστό ΙoΤ» (Internet of Things).

Τη μετατροπή του αεροδρομίου «Μακεδονία» σε κόμβο για τα Βαλκάνια θέτει ως στόχο ο Alexander Zinell, CEO της Fraport Greece, σημειώνοντας ότι «είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη συνεργασία πολλών ενδιαφερόμενων μερών», ενώ παράλληλα επισημαίνει ότι η εταιρεία προχωρά σε μεγαλύτερες επενδύσεις από αυτές που είχε αρχικά δεσμευτεί.

O Καλλίνικος Καλλίνικος, τέλος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair, εξηγεί ότι ο τομέας των logistics εξελίσσεται σε «star-sector» της ελληνικής οικονομίας και αυτό συμβαίνει λόγω της γεωπολιτικής θέσης της χώρας και ειδικά των δύο λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, που θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για την ανάπτυξη του τομέα ως πύλης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Στο αφιέρωμα του Euro2day.gr και των New York Times μιλούν και γράφουν:

Ευάγγελος Mυτιληναίος, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, Χρήστος Χαρπαντίδης, Αθανάσιος Συριανός, Γεράσιμος Σκλαβενίτης, Βασίλης Σταύρου, Κυριάκος Σαράντης, Γιάννης Αρτινός, Μιχάλης Τσαμάζ, Σπύρος Μανωλόπουλος, Αντώνης Κοτζαμανίδης, Φωκίων Καραβίας, Μαριάννα Πολιτοπούλου, Μάριος Ψάλτης, Δημήτρης Δέμος, Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, Νίκος Αναστασόπουλος, Ανδρέας Ταπραντζής, Alexander Zinell, Καλλίνικος Καλλίνικος, Laurence Fink, Lloyd C. Blankfein, Kenneth C. Frazier, Mary T. Barra, Sundar Pichai, Steve Ballmer, Evan Spiegel, Nancy Dubuc, Dipayan Ghosh, Frida Polli, Peggy Johnson, Serkan Pianino, Dennis Crowley, Stephanie Cohen, Cyrus Taraporevala, Damien Hooper-Campbell, John Hope Bryant.

Δείτε όλο το αφιέρωμα εδώ

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v