Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Χωρίς πρόβλεψη για το ΣτΕ ο προϋπολογισμός

Πλεόνασμα ύψους 1,843 δισ. ευρώ για τον λεγόμενο Κοινωνικό Προϋπολογισμό, με αύξηση εσόδων κατά 106 εκατ. ευρώ. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τα αναδρομικά που διεκδικούν οι συνταξιούχοι και για πιθανές αλλαγές στο ασφαλιστικό.

Χωρίς πρόβλεψη για το ΣτΕ ο προϋπολογισμός

Χωρίς προβλέψεις για τις πιθανές συνέπειες των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) όσον αφορά τα αναδρομικά ποσά που διεκδικούν οι 2,5 εκατ. συνταξιούχοι αλλά και για τις αναγκαίες αλλαγές σε συντάξεις και εισφορές που επιβάλλει το ανώτατο δικαστήριο, κατατέθηκε στη Βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2020.

Αναλυτικά, για τον λεγόμενο Κοινωνικό Προϋπολογισμό προβλέπεται πλεόνασμα ύψους 1,843 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας βελτίωση σε σχέση με τις εκτιμήσεις έτους 2019, κατά 174 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα προβλέπεται να παρουσιάσουν αύξηση κατά 106 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της αύξησης των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές, αφού η εισφορά του κράτους ως εργοδότη (για τους δημοσίους υπαλλήλους) αυξάνεται από 10% σε 13,3%. Παράλληλα, προβλέπεται μείωση στις μεταβιβάσεις.

Συγκεκριμένα η μείωση κατά 550 εκατ. ευρώ των εσόδων από μεταβιβάσεις αντισταθμίζεται από την πρόβλεψη για αυξημένα κατά 658 εκατ. ευρώ έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές, στα οποία ενσωματώνεται και η τελευταία αύξηση του ποσοστού των εργοδοτικών εισφορών για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου, που πλέον ανέρχεται στο προβλεπόμενο ποσοστό 13,33%.

Τα έξοδα του Κοινωνικού Προϋπολογισμού προβλέπεται ότι θα παρουσιάσουν μείωση κατά 68 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Ειδικότερα, η συνταξιοδοτική δαπάνη εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 211 εκατ. ευρώ εξαιτίας της μείωσης του εκτιμώμενου κόστους των αναδρομικών ποσών που καταβάλλονται τόσο στις κύριες όσο και στις επικουρικές συντάξεις. Παράλληλα, αυξημένες κατά 100 εκατ. ευρώ αναμένεται να είναι οι κοινωνικές παροχές σε είδος, εξαιτίας της θετικής αναπροσαρμογής του ορίου δαπανών του ΕΟΠΥΥ από την τιμαριθμοποίηση με βάση τον πραγματικό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας.

Να σημειωθεί ότι στο προσχέδιο, το οικονομικό επιτελείο επικαλείται, βάσει της έκθεσης των δανειστών, καθυστέρηση στην εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και στην αναμόρφωση του συστήματος πρόνοιας.

Στον τομέα της αγοράς εργασίας, κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η απασχόληση αυξήθηκε κατά 2,1%, με τη νέα εκτίμηση για το σύνολο του έτους να ανέρχεται σε δυο ποσοστιαίες μονάδες, υποδηλώνοντας πορεία επιτάχυνσης για τρίτο διαδοχικό έτος.

Έτσι, η νέα εκτίμηση για την ανεργία του 2019 είναι ευμενέστερη του Προγράμματος Σταθερότητας κατά 0,3%, στο 17,4% του εργατικού δυναμικού. Έναντι της συνολικής απασχόλησης, η απασχόληση μισθωτών αυξήθηκε ταχύτερα στο πρώτο εξάμηνο του 2019 (+4,1% έναντι του πρώτου εξαμήνου 2018), αντανακλώντας μία αρχικώς περιορισμένη επίπτωση της αύξησης του κατώτατου μισθού στην πορεία της απασχόλησης και του μέσου μισθού (+0,4% έναντι του πρώτου εξαμήνου 2018).

Έτσι, για το επόμενο έτος, εκτιμάται ότι η αύξηση της απασχόλησης θα συνεχιστεί (+1,8% σε ετήσια βάση), όπως και η μείωση της ανεργίας (με σταθερό ρυθμό σε σχέση με το 2019, ήτοι κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες), ενώ ο ρυθμός αύξησης του μέσου μισθού θα διπλασιαστεί έναντι του τρέχοντος έτους (+1,2%). Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι η ανεργία από 17,4% που αναμένεται να κλείσει το 2019, θα διαμορφωθεί στο 15,6% στο τέλος του 2020.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v