Μπαίνει πλαφόν στις ηλεκτρονικές αποδείξεις

Λίφτινγκ στο μέτρο, ώστε να περιοριστεί ο κίνδυνος ποινής φόρου 22% στα υψηλότερα εισοδήματα. Οι αντιδράσεις από τους ιδιοκτήτες ακινήτων για την υποχρεωτική κάλυψη του 30% των εισοδημάτων από μισθώματα με πλαστικό χρήμα.

Μπαίνει πλαφόν στις ηλεκτρονικές αποδείξεις

Στην τελική ευθεία για την κατάθεση του φορολογικού νομοσχεδίου στη Βουλή, το οικονομικό επιτελείο φιλτράρει γραμμή γραμμή τις νέες διατάξεις, οι οποίες σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα θα είναι ανοιχτές σε τυχόν διορθώσεις και συμπληρώσεις μετά από δημόσια διαβούλευση.

Ήδη όπως προκύπτει από πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών έχει αποφασίσει να καθιερώσει ανώτατο όριο απαιτούμενων e-δαπανών 20.000 ευρώ, ώστε να μην προκύψουν μεγάλες στρεβλώσεις και συνακόλουθα έξτρα φορο-ποινή για όσους έχουν μεγάλα εισοδήματα, αλλά όχι απαραίτητα και μεγάλες δαπάνες.

Η κίνηση αυτή, της καθιέρωσης πλαφόν 20.000 ευρώ ως μέγιστου απαιτούμενου ορίου εισοδήματος, έρχεται να προφυλάξει από έξτρα φόρο φορολογούμενους με εισόδημα άνω των 66.700 ευρώ. Εφόσον έχουν καταφέρει να συγκεντρώσουν αποδείξεις με πλαστικό χρήμα ύψους 20.000 ευρώ…

Σε αυτό το ύψος εισοδήματος -στις 66.700 ευρώ- «παγώνει» η υποχρέωση ηλεκτρονικών πληρωμών ύψους 30% του συνολικού εισοδήματος. Για παράδειγμα, φορολογούμενος με δηλωθέν εισόδημα 80.000 ευρώ, εάν δεν ίσχυε το πλαφόν των 20.000 ευρώ e-αποδείξεων, θα καλούνταν να εμφανίσει πληρωμές με πλαστικό χρήμα συνολικού ύψους 24.000 ευρώ. Αν του έλειπαν 4.000 ευρώ ηλεκτρονικών πληρωμών, θα καλούνταν να πληρώσει έξτρα φόρο 880 ευρώ (4.000 ευρώ, με συντελεστή φόρου 22%). Με το πλαφόν, η υποχρέωση περιορίζεται σε 20.000 ευρώ.

Το λίφτινγκ στο πλαφόν (σε σχέση με τις 34.000 ευρώ που ισχύουν σήμερα) περιορίζει αλλά δεν εξουδετερώνει τον κίνδυνο επιβολής έξτρα φόρου σε περιπτώσεις φορολογουμένων με μεγάλα εισοδήματα, αλλά και σε μεμονωμένες περιπτώσεις φορολογουμένων χωρίς οικογένεια και καλό εισόδημα.

Τα στοιχεία τα οποία ανέφερε πρόσφατα ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας δείχνουν ότι στις 10.000 ευρώ δηλωθέντος εισοδήματος, η μέση δαπάνη που εμφανίστηκε στο Taxis με ηλεκτρονικές πληρωμές ήταν 44%. Στις 30.000 ευρώ, το ποσοστό υποχωρεί στο 36%, επομένως μπορεί να θεωρήσει κανείς ότι σε αυτές τις ζώνες εισοδημάτων ο κίνδυνος επιβολής έξτρα φόρου είναι ανύπαρκτος. Ούτως ή άλλως, το απαιτούμενο 30% υπερκαλύπτεται. Ο υπουργός ανέφερε όμως ότι για εισοδήματα πάνω από 30.000 ευρώ, το καταγεγραμμένο ποσοστό ηλεκτρονικών πληρωμών είναι 18%, ποσοστό πολύ χαμηλότερο από το απαιτούμενο 30%.

Επιπλέον, όπως αναφέρει αναγνώστης, προβλήματα αναμένεται να δημιουργήσει το μέτρο και για φορολογούμενους με συγκριτικά υψηλά εισοδήματα, αλλά χωρίς μεγάλες δαπάνες. Ο ίδιος, όπως μας μετέφερε, έχει συνολικό εισόδημα 24.000 ευρώ, δεν έχει παιδιά και οι δαπάνες διαβίωσής του είναι πολύ χαμηλότερες από 8.000 ευρώ τον χρόνο. «Είναι σαν να μου βάζουν φόρο στην αποταμίευση», μας είπε.

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η αύξηση της υποχρέωσης ηλεκτρονικών πληρωμών, αλλά και η επέκταση του μέτρου σε όλα τα εισοδήματα, στους κόλπους των ιδιοκτητών ακινήτων. Σήμερα, μόνο μισθωτοί και συνταξιούχοι έχουν υποχρέωση να πληρώνουν με πλαστικό χρήμα για την κατοχύρωση του αφορολόγητου ορίου. Το 2020, όλοι οι φορολογούμενοι, αθροίζοντας και το εισόδημα που προκύπτει από ενοίκια, θα πρέπει να εμφανίζουν ηλεκτρονικές πληρωμές ίσες με το 30%.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων κάνει λόγο για απαράδεκτη και ανεφάρμοστη ρύθμιση, κόντρα στις προεκλογικές εξαγγελίες της κυβέρνησης. Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση, «αναφερόμενοι σε τελευταίες δηλώσεις σας σχετικά με τα θέματα που μας αφορούν, διαπιστώνουμε ότι αντί να ανακοινώσετε το ποσοστό 30% ως μείωση του ΕΝΦΙΑ για όλους τους φορολογούμενους, όπως ρητά είχε υποσχεθεί ο κ. Πρωθυπουργός, το ανακοινώσατε ως ελάχιστο ποσοστό υποχρεωτικών δαπανών με πλαστικό χρήμα, βάσει του εισοδήματος από μισθώματα!

Μια τέτοια πρωτοφανής ρύθμιση, η οποία δεν συμπεριλήφθηκε ποτέ, σε καμιά προεκλογική εξαγγελία της κυβέρνησης, είναι απαράδεκτη αλλά και ανεφάρμοστη, για τους εξής λόγους:

Πρώτον, η ανωτέρω υποχρέωση για μισθωτούς και συνταξιούχους προϋπήρχε, συνδυαζόμενη είτε με αφορολόγητο όριο είτε με χαμηλό φορολογικό συντελεστή, πράγμα το οποίο έχει καταργηθεί για τα μισθώματα. Συνεπώς μια τέτοια ρύθμιση θα έπρεπε να συνδυαστεί με την καθιέρωση αφορολόγητου ορίου και στα εισοδήματα από μισθώματα, τουλάχιστον για όσους αυτά είναι το μοναδικό τους εισόδημα, αλλά και με ουσιαστική μειωτική παρέμβαση στην ισχύουσα ληστρική κλίμακα φορολογίας των μισθωμάτων, πράγμα που δεν φαίνεται να είναι στις προθέσεις σας.

Δεύτερον, η αθροιστική φορολόγηση των μισθωμάτων της «μεσαίας τάξης» με συντελεστή 35-45%, με εισφορά αλληλεγγύης έως και 10%, με ετήσιο ΕΝΦΙΑ και με τον συμπληρωματικό του φόρο, ο οποίος επιβάλλεται κυρίως σε απρόσοδα ακίνητα, χωρίς κανένα όριο προς τα επάνω, αλλά και σειρά από άλλους πολυποίκιλους φόρους και κάθε είδους τέλη, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά κ.λπ., έχει συνολικά δημευτικό χαρακτήρα, "τα παίρνει όλα" κυριολεκτικά, με αποτέλεσμα να μην απομένει διαθέσιμο εισόδημα της τάξης του 30%, που αξιώνετε να δαπανηθεί μέσω του τραπεζικού συστήματος! 

Συνεπώς, επειδή είναι πρακτικά αδύνατον για τους περισσότερους εκμισθωτές να προβούν σε τέτοιου ύψους δαπάνες, ελλείψει διαθέσιμου εισοδήματος, η ρύθμιση αυτή θα καταλήξει σε πραγματική καταλήστευσή τους, με την πρόσθετη "φορολογία" του 22%. Γι' αυτό και σας καλούμε να μη συμπεριλάβετε μια τέτοια απαράδεκτη ρύθμιση στο φορολογικό νομοσχέδιο».

Έλενα Λάσκαρη e.laskari@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v