Επενδύσεις 43,8 δισ. έως το 2030 υπόσχεται το Εθνικό Σχέδιο Ενέργειας

Στο 35% το μερίδιο των ΑΠΕ στην τελική κατανάλωση ενέργειας και στο 0% ο λιγνίτης το 2030, σύμφωνα με το ΕΣΕΚ που παρουσίασε ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης. Το 30% των νέων οχημάτων το 2030 θα είναι ηλεκτροκίνητα. Σε δημόσια διαβούλευση το Σχέδιο.

Επενδύσεις 43,8 δισ. έως το 2030 υπόσχεται το Εθνικό Σχέδιο Ενέργειας

Ανεβάζει τον πήχη η κυβέρνηση ως προς την επίτευξη των στόχων της πράσινης ενέργειας και της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).

Τους κύριους άξονες του παρουσίασαν κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και ο υφυπουργός Γεράσιμος Θωμάς με τον πρώτο να κάνει λόγο για «πράσινο» ΕΣΕΚ σημειώνοντας ότι «πρόκειται για Σχέδιο που αν κι έχει φιλόδοξους στόχους μπορεί να πάρει σάρκα και οστά και σε πολλές περιπτώσεις πρωτοπορεί στην Ευρώπη».

Εμβληματικός στόχος, σύμφωνα με τον υπουργό στο Σχέδιο είναι η πλήρης απολιγνιτοποίηση έως το 2028. Στους στόχους που βάζει για το 2030 το επικαιροποιημένο ΕΣΕΚ το οποίο εντός της ημέρας βγαίνει σε δημόσια διαβούλευση και θα αποσταλεί στην Ευρ. Επιτροπή στο τέλος του χρόνου, συμπεριλαμβάνονται:

1. Το μερίδιο των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας να ανέλθει στο 35% έναντι 31% του αρχικού σχεδίου.

2. Το μερίδιο των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας να φτάσει στο 61% με 64% από 56% που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο.

3. Η τελική κατανάλωση ενέργειας θα ανέλθει στα 16,1 με 16,5 εκατ. τόνους ισοδύναμου πετρελαίου ήτοι 38% έναντι του αρχικού σχεδίου για 18,1 εκατ. τόνους (32% με 35%).

4. Το μερίδιο λιγνίτη θα ανέλθει στο 0% από 16,5% που προέβλεπε για το 2030 το αρχικό σχέδιο.

5. Η μείωση των αερίων θερμοκηπίου θα είναι της τάξης του 42% σε σχέση με το 1990 και 55% σε σχέση με το 2005. 

Στο ΕΣΕΚ περιγράφονται επίσης οι προβλεπόμενες επενδύσεις ανά τομέα, οι οποίες εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 43,8 δισ. ευρώ ήτοι 10 δισ. ευρώ περισσότερα σε σχέση με το αρχικό κείμενο.

Αναλυτικά:

1. ΑΠΕ για ηλεκτροπαραγωγή 9 δισ. ευρώ.

2. Υποδομές ηλεκτρικού συστήματος 5,5 δισ. ευρώ

3. Νέες θερμικές μονάδες και αποθήκευση ενέργειας 1,3 δισ. ευρώ

4. Διανομή ηλεκτρικής ενέργειας - ψηφιοποίηση 3,5 δισ. ευρώ

5. Αγωγοί φυσικού αερίου 2,2 δισ. ευρώ

6. Δίκτυα διανομής φυσικού αερίου 2 δισ. ευρώ.

7. Έρευνα και καινοτομία 800 εκατ. ευρώ

8. Ενεργειακή απόδοση 11 δισ. με 60.000 θέσεις εργασίας

9. Επενδύσεις τομέα διυλιστηρίων 1,5 δισ. ευρώ.

10. Κλιματική αλλαγή – δάση και πλημμύρες 2 δισ. ευρώ

11. Κυκλική οικονομία 5 δισ. ευρώ.

Φιλόδοξοι είναι και οι στόχοι που θέτει η κυβέρνηση και για την ηλεκτροκίνηση θέλοντας το 30% ή ένα στα τρία νέα οχήματα που θα κυκλοφορήσουν το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητα. Σύμφωνα με τη γενική γραμματέα Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου το 2030 θα ταξινομηθούν 275.133 νέα οχήματα εκ των οποίων τα 82.422 θα είναι είτε απλά ηλεκτροκίνητα, είτε υβριδικά.

Αναφορικά με τις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης που θα βιώσουν το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, ο υφυπουργός Γεράσιμος Θωμάς έκανε γνωστό πως τον Ιούνιο θα είναι έτοιμο προς υλοποίηση το μάστερ πλαν για μία «δίκαιη» μετάβαση το οποίο θα αφορά δράσεις σε όλους τους τομείς.

Χρήστος Κολώνας [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v