«Ανάπτυξη με… ολίγη» βλέπουν φέτος στην ασφαλιστική αγορά

Οι πέντε λόγοι για τους οποίους παράγοντες του ασφαλιστικού κλάδου μιλούν για περιορισμένους ρυθμούς αύξησης της παραγωγής μέσα στο 2020. Από του χρόνου «και βλέπουμε» τα όποια κυβερνητικά κίνητρα.

«Ανάπτυξη με… ολίγη» βλέπουν φέτος στην ασφαλιστική αγορά

Την αισιοδοξία τους για νέα αύξηση της ασφαλιστικής παραγωγής μέσα στο 2020 εκφράζουν παράγοντες του κλάδου, θεωρώντας ωστόσο δύσκολο το ενδεχόμενο μια ανόδου που θα ξεπεράσει σε ποσοστό το περυσινό +8,7%.

«Δεν θέλω να πιστεύω ότι ο κορωνοϊός θα αποτελέσει σημαντικό πρόβλημα για την αγορά και το πιθανότερο σενάριο είναι να οδηγήσει σε ολιγόμηνη αναβολή τις αποφάσεις κάποιων πελατών. Το σημαντικότερο πρόβλημα εστιάζεται στο περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, παρά την όποια ανάπτυξη σημειώσει μέσα στη φετινή χρονιά η ελληνική οικονομία» υποστηρίζει γνωστός παράγοντας της αγοράς.

Γενικότερα, πολλοί είναι εκείνοι που δεν συμμερίζονται τους πανηγυρισμούς ορισμένων λόγω του ότι πέρυσι η ασφαλιστική παραγωγή αυξήθηκε κατά 8,7%, καθώς πιστεύουν η συνολική εικόνα δεν είναι τόσο ευχάριστη, όσο φαίνεται εκ πρώτης όψεως.

Πρώτον, γιατί παρά την άνοδό της, η εγχώρια παραγωγή προσέγγισε πέρυσι τα 4,1 δισ. ευρώ, όταν είχε βρεθεί στα 4,4 δισ. ευρώ το 2012, στα 5 δισ. το 2011 και στα 5,5 δισ. ευρώ το 2009.

Δεύτερον, επειδή το μεγαλύτερο τμήμα της περυσινής ανόδου προήλθε από τις ασφαλίσεις ζωής (+16,9% ο κλάδος ζωής και μόλις +2% οι γενικές καλύψεις) και κυρίως από το bancassurance (από τη γενικότερη πολιτική των τραπεζών να στρέψουν ορισμένους καταθέτες τους σε αμοιβαία κεφάλαια και ασφαλιστικά προϊόντα).

Ωστόσο, σε ένα περιβάλλον αρνητικών επιτοκίων, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν είναι διατεθειμένες πλέον να προσφέρουν προϊόντα ελάχιστης εγγυημένης απόδοσης (ή έστω εγγυημένου αρχικού κεφαλαίου) στους πελάτες τους, μεταφέροντας έτσι το επενδυτικό ρίσκο στους ασφαλισμένους. Άρα λοιπόν η επανάληψη του περυσινού +15% στα ατομικά προϊόντα ζωής δύσκολα θα επαναληφθεί.

Τρίτον, στον κλάδο αυτοκινήτου δεν έχει παρατηρηθεί κάποια ουσιαστική αύξηση τιμολογίων στο σύνολο της αγοράς, ενώ παράλληλα το πρόβλημα των ανασφάλιστων οχημάτων (έστω και σε μικρότερο βαθμό από τα προ τριετίας δεδομένα) παραμένει.

Τέταρτον, στα νοσοκομειακά προγράμματα αναμένεται μεν μια νέα αύξηση παραγωγής, οδηγούμενη ωστόσο κυρίως από τα ανοδικά τιμολόγια παρά από τη διεύρυνση του αριθμού των ασφαλισμένων.

Και πέμπτο, η όποια τόνωση της ασφαλιστικής αγοράς μέσω ΣΔΙΤ και φορολογικών κινήτρων δεν αναμένεται να λάβει σάρκα και οστά μέσα στην τρέχουσα χρονιά. Όπως άλλωστε φάνηκε και από την τοποθέτηση του υπουργού Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη στην εκδήλωση της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, η κυβέρνηση έχει τη διάθεση να βοηθήσει με μέτρα για την τόνωση της ασφαλιστικής αγοράς, ωστόσο δεν υπήρξε κάποια συγκεκριμένη δέσμευση ούτε ως προς τον χρόνο, αλλά ούτε και ως προς το περιεχόμενο των μέτρων.

Ειδικότερα, ο κ. Γεωργιάδης: α) Μίλησε για φοροαπαλλαγές για όσους ασφαλίσουν την πρώτη κατοικία τους, αλλά αυτές θα ενταχθούν στο «μεσοπρόθεσμο» κυβερνητικό πρόγραμμα (προφανώς, σε βάθος χρόνου) β) Αναφέρθηκε στην προϋπόθεση εύρεσης δημοσιονομικού χώρου προκειμένου να υπάρξουν φορολογικά κίνητρα γ) Μίλησε μεν για συζητούμενα ΣΔΙΤ στο χώρο της υγείας, χωρίς όμως να φανεί κάποια ενδεχόμενη εμπλοκή των ασφαλιστικών εταιρειών σ’ αυτά.

Επιπρόσθετα, οι επαφές του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Μάκη Βορίδη με τις ασφαλιστικές εταιρείες για πιθανή συνεργασία των τελευταίων με τον ΕΛΓΑ βρίσκονται σε αρχικό στάδιο, οπότε δεν είναι βέβαιο ούτε αν τελικά θα προκύψει μια τέτοια συνεργασία, ούτε η μορφή που θα λάβει, ούτε τέλος το πότε θα ξεκινήσει.

Στέφανος Kοτζαμάνης [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v