Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποιοι παράγοντες κρίνουν την τύχη του κατώτατου μισθού

Τα βήματα και οι διαδικασίες για αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, που επηρεάζει πάνω από 500.000 εργαζόμενους. Γιατί η αξιολόγηση από Ε.Ε. και Παγκόσμια Τράπεζα «βαραίνει» περισσότερο. Συστάθηκε ήδη η πρώτη επιτροπή.

Ποιοι παράγοντες κρίνουν την τύχη του κατώτατου μισθού

Η έκθεση αξιολόγησης που συντάσσουν Ευρωπαϊκή Επιτροπή και Παγκόσμια Τράπεζα, τα πορίσματα των ειδικών επιτροπών που προβλέπει η νομοθεσία, οι προτάσεις των φορέων και η πραγματική εικόνα της οικονομίας θα τεθούν στη δικαιοδοσία του υπουργού Εργασίας, ο οποίος εντέλει θα αποφασίσει για το μέλλον του κατώτατου μισθού από τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους.

Αναλυτικά, στο τέλος Μαρτίου θα είναι έτοιμη η έκθεση αξιολόγησης της αύξησης του 2019, με τη συνδρομή και της Παγκόσμιας Τράπεζας, ενόψει της έναρξης της διαδικασίας για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού εντός του 2020.

Όπως αποκαλύφθηκε από την έκθεση της Κομισιόν, η εκ των υστέρων αξιολόγηση της αύξησης του κατώτατου μισθού κατά 10,9% καθώς και της κατάργησης του υπoκατώτατου μισθού για τους νέους έως 25 ετών, η οποία υλοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019, βρίσκεται σε στάδιο προετοιμασίας από την Ε.Ε. με την τεχνική υποστήριξη και της Παγκόσμιας Τράπεζας και θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Μαρτίου.

Μάλιστα, ήδη στις 15 Φεβρουαρίου ξεκίνησε η νέα διαδικασία διαβούλευσης με τους κοινωνικούς εταίρους και όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς για την επόμενη επικαιροποίηση, όπως προβλέπεται από τον νόμο 4172/2013, κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Την προηγούμενη eβδομάδα, συστάθηκε η τριμελής επιτροπή συντονισμού της διαβούλευσης, αποτελούμενη από τα εξής μέλη: τον πρόεδρο του ΟΜΕΔ Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου ως pρόεδρο και δύο μέλη -εκπροσώπους των αρμόδιων υπουργείων Εργασίας (κα Σταματίνα Γιαννακούρου) και Οικονομικών (κ. Μιχαήλ Αργυρού).

Ο νέος κατώτατος μισθός πρέπει να θεσμοθετηθεί από το υπουργικό συμβούλιο στο τέλος Ιουνίου, με στόχο να τεθεί σε εφαρμογή από τον Ιούλιο του 2020 έως τον Ιούνιο του 2021. Κι όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν οι τεχνοκράτες της Ε.Ε., η όποια απόφαση θα πρέπει να λάβει υπόψη της την κατάσταση της οικονομίας, τον ρυθμό ανάπτυξης, την παραγωγικότητα, τις τιμές, την ανταγωνιστικότητα, την απασχόληση, την ανεργία, τα εισοδήματα και τους μισθούς, καθώς και το πόρισμα της εκ των υστέρων αξιολόγησης της προηγούμενης αύξησης.

Βέβαια, και παρά την 4μηνη διαδικασία που προβλέπει ο νόμος, με τη συμμετοχή και των κοινωνικών εταίρων και την εμπλοκή πορισμάτων και εκθέσεων, ο τελευταίος λόγος ανήκει στον υπουργό Εργασίας, που μπορεί να λάβει ή να μη λάβει υπόψη του το τελικό πόρισμα των επιστημόνων και το αποτέλεσμα της διαβούλευσης στην εισήγησή του προς το υπουργικό συμβούλιο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, από την επικείμενη αναπροσαρμογή του μισθού επηρεάζονται περισσότεροι από 500.000 εργαζόμενοι που δουλεύουν με πλήρη ή μερική απασχόληση και μισθοδοτούνται με βάση τον κατώτατο των 650 ευρώ.

Πρόσφατα, ο ΣΕΒ στο οικονομικό του δελτίο συνέστησε «σύνεση» στην κυβέρνηση και sτους κοινωνικούς εταίρους, υποστηρίζοντας πως παρά την εντεινόμενη οικονομική δραστηριότητα, η αύξηση της απασχόλησης των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα έχει αρχίσει να επιβραδύνεται. Αργά ;h γρήγορα, μάλιστα, σύμφωνα με τους μελετητές του Συνδέσμου, εάν η τάση αυτή δεν αντιστραφεί με αύξηση της επενδυτικής δραστηριότητας, θα αρχίσει να επηρεάζει αρνητικά την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος το 2020.

«Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να επιδειχθεί σύνεση από την πολιτεία στην αύξηση του κατώτατου μισθού το 2020, καθώς μια επανάληψη της μαξιμαλιστικής πολιτικής του 2019 θα έχει αρνητικές συνέπειες για την οικονομία», καταλήγει ο ΣΕΒ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v