Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εμπόριο: Ο λογαριασμός εξαμήνου και πώς κινούνται οι μεγάλοι

Ο απολογισμός των πρώτων μηνών του 2020 και η αβεβαιότητα για το φθινόπωρο. Το ύψος των απωλειών και το πόσο διαχειρίσιμες είναι μετρά η αγορά. Πώς έχουν κινηθεί 10 μεγάλες εταιρίες του κλάδου. Ποιοι έχουν κερδίσει μερίδια.

Εμπόριο: Ο λογαριασμός εξαμήνου και πώς κινούνται οι μεγάλοι

Τις πληγές που ήδη προκάλεσε η πανδημία μετρούν οι ελληνικές επιχειρήσεις κάνοντας «ταμείο» για τους πρώτους έξι μήνες της χρονιάς και ευελπιστώντας να αποφύγουν το κακό «σενάριο» στη συνέχεια του 2020.

Παρά τη θετική ανταπόκριση των καταναλωτών -μετά την παρένθεση της καραντίνας και των περιοριστικών μέτρων- η αβεβαιότητα παραμένει ισχυρή τόσο για υγειονομικούς, όσο και για οικονομικούς λόγους. Ωστόσο, παρά τους πολλούς «άγνωστους Χ» μπροστά τους, οι επιχειρήσεις που εξαρτώνται από την κατανάλωση δείχνουν να αντέχουν ένα ορισμένο επίπεδο μείωσης των πωλήσεων τους για την τρέχουσα χρονιά. Ο πήχης, σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις, τοποθετείται ανάμεσα σε μια πτώση ετήσιου κύκλου εργασιών της τάξης του 15%-20%, ανάλογα με την ευρωστία και τις αντοχές κάθε επιχείρησης. Σε κάποιες αγορές όπως της εστίασης ή των προϊόντων που σχετίζονται με την κατανάλωση σε εστιατόρια, καφέ και ξενοδοχεία το παραπάνω «ανεκτό» όριο έχει ήδη ξεπεραστεί.

Για παράδειγμα, ο όμιλος Goody’s αναμένει πτώση πωλήσεων της τάξης του 30% με 40% για το 2020, εξαιτίας τόσο όσων προηγήθηκαν, αλλά και των δυσμενών προβλέψεων για τον τουρισμό. Αντιστοίχως, η αγορά μπύρας μετρά πτώση πωλήσεων που αγγίζει ήδη το 50%.

Σε μια μέση κατάσταση, κινούνται άλλες επιχειρήσεις που σχετίζονται με την κατανάλωση. Στο πρώτο εξάμηνο του 2020, ο όμιλος Jumbo περιόρισε την πτώση πωλήσεων του (από την επίδραση της καραντίνας) στο -17%. Αντιστοίχως, ο όμιλος Φουρλή (με τα λιανικά concepts της ΙΚΕΑ και της Intersport), μέχρι το Μάιο κατάφερε να περιορίσει τις απώλειες στο 15%, ενώ εκτιμά ότι ο Ιούνιος έκλεισε στα ίδια επίπεδα πωλήσεων με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Η αλυσίδα Πλαίσιο κατά το διάστημα της καραντίνας, κατάφερε επίσης να περιορίσει τις απώλειες της, εμφανίζοντας μείωση πωλήσεων κατά 20%, αφού αξιοποίησε το ηλεκτρονικό της κατάστημα, τις τηλεφωνικές παραγγελίες αλλά και τις υποδομές της όσον αφορά την εξυπηρέτηση των παραγγελιών.

Αντίστοιχα, η εταιρία Κλουκίνας-Λάππας, που αναπτύσσει στην Ελλάδα τις αλυσίδες Mothercare (βρεφικά και παιδικά είδη) και ELC (παιχνίδια), κατάφερε μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος να υποκαταστήσει το 48% των πωλήσεων του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος.

Απώλειες της τάξης του 35% παρουσιάζει στο εξάμηνο και ο όμιλος Αττικά Πολυκαταστήματα, αν και κέρδισε πόντους στην online αγορά καλλυντικών.

Η εικόνα ωστόσο δεν είναι η ίδια για τον κύριο όγκο της αγοράς και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Αν και ασφαλή στατιστικά συμπεράσματα θα προκύψουν τους επόμενους μήνες, εν τούτοις, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το Μάιο έδειξαν πτώση πωλήσεων της τάξης του 27,1% σε σχέση με τον περυσινό αντίστοιχο μήνα.

Πέρα από τους «χαμένους», ωστόσο, η πανδημία ανέδειξε και κερδισμένους. Μερίδιο αγοράς κατά τις 12 εβδομάδες του lockdown κέρδισαν οι τρεις μεγαλύτεροι παίκτες της αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων σύμφωνα με την ανάλυση της Nielsen ενώ την ίδια στιγμή κερδισμένα εμφανίζονται και τα μικρά καταστήματα γειτονιάς. Σύμφωνα με τα στοιχεία οι συνολικές πωλήσεις εν μέσω της πανδημίας (μεταξύ 24 Φεβρουαρίου έως 17 Μαίου) αυξήθηκαν κατά 19,8% ή κατά 386 εκατ. ευρώ, αγγίζοντας τα 2,335 δισ. ευρώ.

Σ’ αυτό το διάστημα, οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, ΜyMarket) αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 15,4% κερδίζοντας μερίδιο 1,3%, με αποτέλεσμα το μερίδιο τους, στη συνολική αγορά να ενισχυθεί, στο 65,6%.

Σε επίπεδο επιχειρήσεων, η βιομηχανία τροφίμων είχε την «τιμητική» της, διατηρώντας υψηλά τις πωλήσεις της προ και μετά καραντίνας, γεγονός που προοιωνίζεται μια θετική χρονιά. Στους κερδισμένους και ο όμιλος Σαράντη, ο οποίος κατά το διάστημα των πρώτων 3 μηνών του έτους κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ αύξησης εσόδων κατά 21,04%, τάση που συνεχίστηκε και στο δίμηνο Απριλίου- Μαίου.

Πέννυ Κούτρα [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v