Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Βαρίδι έγινε το μέγεθος για τις μεγάλες αλυσίδες της ένδυσης

Για ασύλληπτων διαστάσεων κρίση μιλούν εκπρόσωποι του κλάδου, αν χαθεί η περίοδος των εκπτώσεων. Πώς η συγκυρία έγινε Γολγοθάς για τους μεγάλους παίκτες της αγοράς. Τα μικρά περιθώρια των e-shop και το αίτημα στην κυβέρνηση.

Βαρίδι έγινε το μέγεθος για τις μεγάλες αλυσίδες της ένδυσης
  • της Σοφίας Εμμανουήλ

Νέες ζημιές προσθέτει το 2021 στην αγορά ένδυσης, με τα επιτελεία των μεγάλων αλυσίδων να μιλούν για μια ακόμη χαμένη χρονιά. 

Τα παρατεταμένα lockdown έχουν εξασθενήσει τις επιχειρήσεις ήδη από το 2020 που τους «φόρτωσε» υποχρεώσεις, αδιάθετο στοκ εμπορευμάτων και απώλειες, οι οποίες ξεπερνούν κατά μέσο όρο το 35% ενώ ακόμη μεγαλύτερες είναι οι επιπτώσεις της πανδημίας για malls και πολυκαταστήματα.

Οι σχεδόν τέσσερις μήνες εκτός λειτουργίας, λόγω των lockdown του 2020, συσσώρευσαν υποχρεώσεις και δημιούργησαν αδιέξοδα στις επιχειρήσεις που ασφυκτιούν στο σημερινό περιβάλλον και ειδικά εν μέσω εκπτώσεων. Ας σημειωθεί, μάλιστα, ότι οι εταιρείες είχαν προετοιμαστεί να ανοίξουν 10 Δεκεμβρίου και είχαν κάνει παραγγελίες, τις οποίες έπρεπε να επιστρέψουν όταν ήρθε η απόφαση για παράταση του lockdown.

Ο Ιανουάριος μαζί με τον Ιούλιο είναι οι πιο αποδοτικοί μήνες για την ένδυση/υπόδηση από πλευράς όγκου πωλήσεων. «Αν χαθεί ο Ιανουάριος, το στοκ στις εταιρείες θα είναι ασύλληπτο», όπως μεταφέρουν στελέχη της αγοράς. Κάτι επίσης σημαντικό είναι ότι ο Δεκέμβριος και ο Νοέμβριος είναι δύο μήνες που έχουν γίνει «ισότιμοι» εμπορικά τα τελευταία χρόνια, λόγω της ανάπτυξης του εμπορικού θεσμού της Black Friday και του δεκαήμερου προσφορών που ενισχύουν τις συναλλαγές του Νοεμβρίου.

Με το τελευταίο lockdown του 2020 να έχει την αφετηρία του στις αρχές Νοεμβρίου, οι επιχειρηματίες μιλούν για ασφυξία στην αγορά. Επιπλέον αναδεικνύουν ως κρίσιμο και τον παράγοντα «ψυχολογία» στις αλυσίδες του κλάδου, με εκατοντάδες εργαζόμενους σε αναστολή εργασίας τους τελευταίους δυόμισι μήνες.

Από την άλλη πλευρά, τα e-shop δεν είναι σε θέση να φέρουν τον τζίρο που χρειάζεται μια μεγάλη αλυσίδα για να συντηρήσει θέσεις εργασίας, να πληρώσεις εισφορές, προμηθευτές κ.ο.κ. «Μια εταιρεία με 4-5 καταστήματα και μια οργανωμένη παρουσία στο διαδίκτυο μπορεί να αναπληρώσει κάποιο τζίρο μέσω του e-shop, αλλά σε μια αλυσίδα με 140 καταστήματα ή και περισσότερα, το cash flow που κινεί μια σειρά από τομείς, από μισθούς και προμηθευτές μέχρι εισφορές, δεν αναπληρώνεται…», σημειώνει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας ένδυσης, επιχειρώντας να καταδείξει τον αντίκτυπο της πτώσης 35% σε έναν κλάδο με σημαντικό αποτύπωμα στην αγορά εργασίας και στα κρατικά έσοδα.

Όμως και το click away δεν έκανε μεγάλη διαφορά στις μεγάλες αλυσίδες ένδυσης, αν και κατά κοινή ομολογία η περίοδος που εφαρμόστηκε ήταν καλύτερη από αυτό που συμβαίνει σήμερα.

Οι προβληματισμοί είναι έντονοι στην αγορά, είτε πρόκειται για ελληνικές αλυσίδες όπως η Attrattivo είτε για πολυεθνικές όπως η Zara και τα άλλα σήματα της ισπανικής Inditex, της σουηδικής H&M κ.α.

Το παράδοξο με την πανδημία είναι ότι όσο πιο δυνατή ήταν μια αγορά τόσο μεγαλύτερη ζημιά υπέστη, σημειώνει εμπορικός διευθυντής μεγάλης αλυσίδας, αναφερόμενος στο βαρύ τίμημα της πανδημίας για εμπορικές πιάτσες όπως τα καταστήματα της οδού Ερμού ή αυτά στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens, το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της χώρας, που σε εποχή κανονικότητας υποδέχονται εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο.

Οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι δεν υπάρχει σαφές σχέδιο για την επανεκκίνηση του λιανεμπορίου, που να δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλες τις επιχειρήσεις -ανεξαρτήτως κλάδου. Επίσης για τις αγορές με ραντεβού (click in shop) λαμβάνουν προς το παρόν μόνο υποσχέσεις. Χθες, σε συνάντηση που είχε το επιτελείο της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας με την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων έλαβε διαβεβαιώσεις από την κυβέρνηση για γρήγορη επιστροφή σε μία μορφή κανονικότητας, με υιοθέτηση του μοντέλου click in shop σε επιλεγμένους κλάδους όπως ένδυση, υπόδηση και κόσμημα. Οι αγορές με ραντεβού στο κατάστημα προκρίνονται στον κλάδο της ένδυσης, καθώς ρούχα και υποδήματα απαιτούν δοκιμή.

Τέλος, σημειώνεται ότι η σκέψη για στήριξη του κλάδου με ένα είδος επιδότησης με βάση τις δαπάνες κάθε εταιρείας στο 12μηνο από τον Μάρτιο του 2020 που επιβλήθηκαν τα πρώτα περιοριστικά μέτρα μέχρι τον Μάρτιο του 2021 κρίνεται δίκαιη από μερίδα της αγοράς, που θεωρεί αντικειμενικό κριτήριο τις δαπάνες: εργατικό κόστος, ενοίκιο, ΔΕΚΟ κ.ο.κ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v