Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λιανεμπόριο: Μεγάλες εκπτώσεις στη μάχη για τον χαμένο τζίρο

Ικανοποίηση στην αγορά για το άνοιγμα των καταστημάτων τη Δευτέρα. Προσφορές με στόχο να διατεθεί το στοκ και να μην απαξιωθούν τα εμπορεύματα. Οι κινήσεις των μεγάλων αλυσίδων.

Λιανεμπόριο: Μεγάλες εκπτώσεις στη μάχη για τον χαμένο τζίρο
  • της Σοφίας Εμμανουήλ

Με ενθουσιασμό υποδέχθηκε ο εμπορικός κόσμος τις αποφάσεις της κυβέρνησης για επανεκκίνηση, καθώς πήρε κάτι παραπάνω από αυτό που ζητούσε, αφού τα καταστήματα θα λειτουργήσουν από Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου, όπως περίπου τα σούπερ μάρκετ, με τη διαφορά ότι οι καταναλωτές θα έχουν περιορισμένο χρόνο δύο ωρών για να κάνουν τις αγορές τους στο κατάστημα της επιλογής τους. Εξαίρεση αποτελούν οι περιοχές με επιβαρυμένο επιδημιολογικό προφίλ όπου η αγορά θα λειτουργήσει με το υβριδικό μοντέλο click away.

Η κυβέρνηση πήρε μεγαλύτερο ρίσκο από το αναμενόμενο και έπειτα από την εισήγηση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων αποφάσισε να επιτρέψει μεγαλύτερη ευελιξία στις επιχειρήσεις, που έχουν την ευκαιρία να “ξεστοκάρουν” εμπορεύματα που προμηθεύτηκαν ενόψει της χειμερινής περιόδου και των γιορτών, τα οποία όμως έμειναν αδιάθετα στις αποθήκες εξαιτίας του παρατεταμένου lockdown.

Η τρέχουσα περίοδος των εκπτώσεων δημιούργησε επιπλέον πίεση, καθώς πέραν των άλλων αύξησε τον κίνδυνο να απαξιωθούν εμπορεύματα που έχουν πληρωθεί εδώ και ένα εξάμηνο. Εξάλλου, όπως μας μεταφέρουν στελέχη μεγάλων αλυσίδων, οι πιστώσεις ανοίγουν το Μάρτιο για τις παραγγελίες της χειμερινής σειράς.

Σημειώνεται επίσης ότι οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου μόνο τον τελευταίο μήνα έχουν χάσει πάνω από τα 2/3 του περσινού εορταστικού τζίρου και το 1/7 του τζίρου των εκπτώσεων αφού πέρασε ήδη μία εβδομάδα αυτής της περιόδου 11/1 - 28/2. Πρακτικά αυτή την περίοδο “κάηκε” αξία άνω των 3 δισ. ευρώ στην αγορά που επανεκκινεί με προσδοκίες να ανακτήσει μέρος του χαμένου τζίρου και να διατηρηθεί ανοιχτή όσο περισσότερο γίνεται.

Οι εταιρείες, επικοινωνούν ήδη δυναμικές εκπτώσεις από την αρχή της εβδομάδας μέσω των e-shop και των ιστοσελίδων τους. Ειδικά στον κλάδο της ένδυσης/υπόδησης, σε συνέχεια των χθεσινών επίσημων ανακοινώσεων, ετοιμάζονται να προσφέρουν στα φυσικά τους καταστήματα εκπτώσεις που θα κυμαίνονται κατά μέσον όρο σε 30-50% αλλά θα φτάνουν και στο 70% και ακόμη υψηλότερα σε πολλά καταστήματα και πολυκαταστήματα. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι οι αλυσίδες Zara και H&M διαθέτουν είδη της χειμερινής συλλογής με με μειωμένες τιμές ως 65% και 70%, στα Attica κατά μέσον όρο οι εκπτώσεις κυμαίνονται σε 50-60%, μέχρι 50% χαμηλότερες είναι οι τιμές σε Attrattivo, BSB αλλά και στα Notos Galleries, τα Hondos Center κ.α.

Οι επιχειρηματίες επισημαίνουν πάντως ότι έχουν περιορισμένο διάστημα για να αξιοποιήσουν προκειμένου να αποφορτίσουν τις αποθήκες τους. Άλλοι εκτιμούν ότι μεγάλη μερίδα καταναλωτών θα σπεύσουν να εκτονώσουν την “καταπιεσμένη επιθυμία” τους για ψώνια αλλά και για να καλύψουν πραγματικές ανάγκες μετά από δυόμισι μήνες περιοριστικών μέτρων.

Στην αγορά πάντως δεν φοβάται κανείς ότι θα δούμε σκηνές Harrods γιατί "η Αθήνα δεν είναι Λονδίνο". Από την άλλη μεριά, όπως αναφέρθηκε χθες στην επίσημη ενημέρωση από τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, θα υπάρξει αυστηρή επιτήρηση της εφαρμογής των μέτρων ενώ από την πλευρά τους οι επιστήμονες τόνισαν ότι είναι μεγάλη και η ατομική ευθύνη ενόψει και της πτώσης της θερμοκρασίας που θα αυξήσει την κινητικότητα σε κλειστούς χώρους.

Αν η καμπύλη των κρουσμάτων κρατηθεί χαμηλά και το 3ο κύμα της πανδημίας προσκρούσει στο φράγμα που επιχειρείται να χτιστεί με τους μαζικούς εμβολιασμούς θα έχει κερδηθεί ένα σημαντικό στοίχημα για την κυβέρνηση αλλά και για την αγορά, η οποία κινδυνεύει να χάσει δια παντός ένα σημαντικό μέρος της αξίας της.

Τι λέει η αγορά για τις προσδοκίες και τις προκλήσεις

Πολλές επιχειρήσεις έχουν βρεθεί σε οριακό σημείο και χωρίς ένα θετικό σοκ δεν θα επιβιώσουν. “Αν δεν γίνει κάτι άμεσα δεν υπάρχει αύριο για ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς”, ανέφερε χαρακτηριστικά στο Euro2day.gr λίγα λεπτά πριν από την χθεσινή ενημερωτική συνέντευξη τύπου στέλεχος κορυφαίου εμπορικού ομίλου.

“Όλα τα καταστήματα κινδυνεύουν” σημείωνε από την πλευρά εμπορικός διευθυντής ελληνικής αλυσίδας ένδυσης αναδεικνύοντας επίσης τον δυνητικό κίνδυνο ενός νέου κύματος πανδημίας. Όλα τα στελέχη τονίζουν ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις είναι προετοιμασμένες να τηρήσουν όλα τα μέτρα υγιεινής και αποστάσεων που προβλέπονται και μιλούν για σημαντική ευκαιρία να λειτουργήσει ομαλά η αγορά.

Βέβαιος ότι καταστηματάρχες, εργαζόμενοι και καταναλωτές θα συνεργαστούν αρμονικά τηρώντας απόλυτα τις υγειονομικές προφυλάξεις εμφανίζεται ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, δηλώνοντας ικανοποιημένος από την προσπάθεια που καταβλήθηκε με τεκμηριωμένες επιστημονικές προτάσεις για επανεκκίνηση της αγοράς.

“Οι κανόνες προστασίας της δημόσιας υγείας θα τηρηθούν από τους μικρομεσαίους εμπόρους υποδειγματικά. Υποχρέωση της Πολιτείας να διασφαλίσει ότι τηρούνται εξίσου σε όλες τις επιχειρήσεις”, ανέφερε σε δήλωσή του ο Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Σημειώνει ότι το μοντέλο επανεκκίνησης της αγοράς αποτρέπει τον “ξαφνικό θάνατο” χιλιάδων μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων αλλά απαιτεί από όλους την μέγιστη υπευθυνότητα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v