Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα μηνύματα από την πρώτη μέρα επανεκκίνησης του λιανεμπορίου

Ουρές έξω από τα επώνυμα καταστήματα, μποτιλιάρισμα στα πάρκινγκ των εμπορικών κέντρων αλλά και κίνηση στα καταστήματα της γειτονιάς συνθέτουν την εικόνα της αγοράς κατά τη χθεσινή πρώτη ημέρα επαναλειτουργίας του λιανεμπορίου.

Τα μηνύματα από την πρώτη μέρα επανεκκίνησης του λιανεμπορίου
  • της Σοφίας Εμμανουήλ

Οι εισπράξεις μπορεί να μην ήταν αντίστοιχες του ενθουσιασμού που επικράτησε, αν και σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούσαν το 50% της αντίστοιχης εκπτωτικής ημέρας του 2020. Ωστόσο, η ζήτηση που εκδηλώθηκε σε όλο το φάσμα του λιανεμπορίου δεν άφησε κανέναν επαγγελματία παραπονεμένο. Μάλιστα, όπως φαίνεται, ο καιρός αποτέλεσε ρυθμιστικό παράγοντα της ζήτησης σε δημοφιλείς εμπορικές πιάτσες, όπου παρατηρήθηκε έντονη κινητικότητα, κυρίως από την ηλικιακή ομάδα κάτω των 25.

Με κλειστά τα cafe και τα bar, το άνοιγμα του λιανεμπορίου έδωσε ευκαιρία εκτόνωσης σε χιλιάδες νέους που ξεχύθηκαν για ψώνια αψηφώντας το τσουχτερό κρύο. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ συνολικά στην αγορά και σε εμπορικούς δρόμους τόσο της Αθήνας -ειδικά στο ιστορικό κέντρο- όσο και της Θεσσαλονίκης επικρατούσε λελογισμένη κίνηση για τα δεδομένα μιας μέρας με πολύ κρύο, έξω από καταστήματα νεανικής ένδυσης σημειώνονταν ουρές. Σε Bershka, Stradivarius αλλά και ελληνικά σήματα όπως Attrativo, BSB, η αναμονή ήταν κατά παρέες ενώ σε άλλα επώνυμα καταστήματα όπως στα Zara η αναμονή ήταν της τάξης των 10-12 ατόμων.

Πιο ομαλή ήταν η ροή καταναλωτών σε καταστήματα πολλών τ.μ. ενώ δεν έλειψαν και οι περιπτώσεις αναμονής πριν ακόμη ανοίξουν τα ρολά. Ειδικά στα Jumbo (αλυσίδα που δεν λειτούργησε με click away), αν και δεν καταγράφονται ουρές, το μποτιλιάρισμα στα parking ήταν ενδεικτικό της εκρηκτικής ζήτησης, που ήταν συνεχής καθόλη τη διάρκεια της ημέρας.

Έντονη κίνηση παρατηρήθηκε επίσης σε εμπορικά κέντρα, με χαρακτηριστικές τις ουρές καταναλωτών σε απόσταση δύο μέτρων ο ένας από τον άλλο. Στα malls τη διαφορά έκαναν τα καταστήματα νεανικής μόδας. Επίσης σε πολλές περιπτώσεις εμπορικών σημάτων, μεταξύ των οποίων εταιρείες παιδικών ειδών, υποδημάτων και κάποιων αθλητικών ειδών, οι καταναλωτές είχαν κάποιες εκκρεμότητες με αγορές της περιόδου του click away, καθώς είχαν επιλέξει αλλαγές προϊόντων όταν ανοίξουν τα καταστήματα.

Παράγοντες της αγοράς σημείωναν στο Euro2day.gr ότι η εμπορική κίνηση ήταν 3-4 φορές πάνω από την κίνηση που σημειωνόταν στην αγορά όταν λειτουργούσε με το υβριδικό μοντέλο της “παράδοσης εκτός” (click away).

Σε γενικές γραμμές, οι επιχειρηματίες χαρακτηρίζουν δυναμικό και ελπιδοφόρο το άνοιγμα της αγοράς και θεωρούν διαχειρίσιμο τον μικρό συνωστισμό στην αναμονή έξω από τα καταστήματα. Εξάλλου οι καταναλωτές πάνω από δύο μήνες δεν μπορούσαν να κάνουν με τον παραδοσιακό τρόπο τα ψώνια τους. Ως εκ τούτου, το «ξέσπασμα» ήταν αναμενόμενο και μένει τώρα να επιτηρηθούν τα μέτρα και οι αποστάσεις μέσα και έξω από τα σημεία πώλησης, για να μην υπάρξει πισωγύρισμα στα μέτρα.

Όσο για το ταμείο, θα κριθεί τις επόμενες ημέρες, καθώς η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών έχει περιοριστεί εν μέσω πανδημίας, ενώ οι αυξημένες καταθέσεις δείχνουν ακριβώς την ανασφάλεια για τις παρενέργειες στο εισόδημα και την εργασία από πιθανή ύφεση τους μήνες που έπονται. Υπενθυμίζεται εξάλλου ότι η πρόσφατη μελέτη του ΣEΛΠE έδειξε ότι η οικονομική κατάσταση μεγάλου μέρους των καταναλωτών χειροτέρεψε και περιμένουν επιδείνωση. Οι επτά στους δέκα (70%) ξοδεύουν πάνω από το 80% του διαθέσιμου εισοδήματός τους κάθε μήνα και ένας στους δέκα (9%) δανείζεται για να τα καταφέρει.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v