Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εγνατία Οδός: Εκτός κούρσας το σχήμα «Roadis - Ακτωρ»

Γιατί δεν θα συμμετάσχει στη φάση των δεσμευτικών προσφορών του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ η κοινοπραξία «Roadis - Άκτωρ Παραχωρήσεις». Εντός διεκδίκησης οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - EGIS PROJECTS και VINCI - MYTILINEOS - ΑΒΑΞ.

Εγνατία Οδός: Εκτός κούρσας το σχήμα «Roadis - Ακτωρ»

Εννιά μέρες απομένουν για τη «μητέρα των μαχών» στον κατασκευαστικό κλάδο και πιο συγκεκριμένα για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στον διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Η ημερομηνία-ορόσημο στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ είναι η 1η Απριλίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, από τη διεκδίκηση του οδικού άξονα θα απουσιάσει το επενδυτικό σχήμα των «ROADIS Transportation Holding S.L.U. - ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.». Αν και ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ θα είναι ο πρώτος όπου αναμενόταν οι μεγάλοι εγχώριοι παίκτες του κλάδου να κονταροχτυπηθούν μετά τις ανακατατάξεις που προκάλεσε η ολλανδική συμμετοχή της Reggeborgh, εντούτοις ο πάλαι ποτέ κυρίαρχος των κατασκευών και των παραχωρήσεων, η Άκτωρ, δεν θα συμμετέχει.

Όπως αναφέρουν πηγές, ο κύριος λόγος για τον οποίο η ελληνική εταιρεία με τον εταίρο της δεν θα κατέβουν αποδίδεται στη Roadis. Πρόκειται για τον επενδυτικό βραχίονα του καναδικού fund PSP Investments στις κατασκευές και τις παραχωρήσεις οδικών αξόνων. Οι ίδιοι κύκλοι αναφέρουν ότι οι Καναδοί, που συμμετέχουν σε αεροδρόμια και αυτοκινητοδρόμους μέσω θυγατρικών τους -όπως η Roadis-, εξαιτίας των ζημιών που έχουν υποστεί οι συγκεκριμένοι επιχειρηματικοί τομείς από την πανδημία Covid-19 φέρονται να αποφάσισαν να μη συμμετέχουν στην τελική φάση του διαγωνισμού της Εγνατίας Οδού.

Κύκλοι αναφέρουν ότι η Άκτωρ, λόγω και των μετοχικών ανακατατάξεων που έτρεχαν όλο το προηγούμενο διάστημα στη μητρική Ελλάκτωρ, δεν πρόλαβε να αναζητήσει άλλον διεθνή εταίρο, με τη σχετική ημερομηνία που είχε θέσει το ΤΑΙΠΕΔ για το συγκεκριμένο λόγο να είναι η 1η Μαρτίου: «Δεν ήταν στο χέρι της Άκτωρ να αποφασίσει για τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό», αναφέρουν χαρακτηριστικά πηγές.

Μονομαχία για δύο σχήματα

Έτσι, μετά την αποχώρηση της Άκτωρ, η Εγνατία Οδός θα αποτελέσει πεδίο μονομαχίας για δύο πλευρές. Από τη μια, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη γαλλική EGIS GROUP και από την άλλη, η συμμαχία «VINCI HIGHWAYS S.A.S - VINCI CONSECIONES S.A. - MYTILINEOS - ΑΒΑΞ».

Το πρώτο κοινοπρακτικό σχήμα ήταν και το μοναδικό που είχε καταθέσει δεσμευτική προσφορά στην αρχικώς προκαθορισμένη από το ΤΑΙΠΕΔ ημερομηνία της 11ης Δεκεμβρίου 2020. Ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μετά την αποχώρηση της Reggebborgh και την ενίσχυση του μεριδίου του μετόχου κι επικεφαλής του ομίλου Γιώργου Περιστέρη και την είσοδο της LATSCO (συμφερόντων Μαριάννας Λάτση) εμφανίζεται ισχυρός διεκδικητής της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Αξίζει να σημειωθεί πως ο ελληνικός όμιλος έχει λάβει μέρος στην πλειονότητα των διαγωνισμών πώλησης εταιρειών και παραχώρησης υποδομών του ΤΑΙΠΕΔ (ΔΕΠΑ Εμπορίας, ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας, Οργανισμούς Λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας) αλλά και στην ιδιωτικοποίηση της ΛΑΡΚΟ.

Η συμμαχία του γαλλικού κατασκευαστικού ομίλου VINCI με τη MYTILINEOS ενισχύθηκε πρόσφατα και από τη συμμετοχή της ΑΒΑΞ. Κάτι που επιβεβαίωσε και η διοίκηση των Ιωάννου - Μιτζάλη, η οποία χαρακτήρισε ως «τιμητική» την πρόταση της MYTILINEOS. Η ενδυνάμωση της συγκεκριμένης κοινοπραξίας δείχνει και την επενδυτική διάθεση ιδίως των Ελλήνων παικτών, οι οποίοι θέλουν να διεκδικήσουν δυναμικά την τελευταία ίσως ώριμη παραχώρηση οδικού άξονα.

Η ΑΒΑΞ έχει θέσει ως στόχο την επόμενη πενταετία να διεκδικήσει εμβληματικά κατασκευαστικά έργα της τάξης των 5,5 δισ. ευρώ, ενώ η MYTILINEOS αναζητά τη χρυσή ευκαιρία που θα την καθιερώσει στον τομέα των κατασκευών και των παραχωρήσεων οδικών αξόνων. Το σχήμα δε, MYTILINEOS - ΑΒΑΞ, όπως υπαινίχθηκαν οι μέτοχοι της κατασκευαστικής, αναμένεται να το δούμε και σε άλλα μεγάλα έργα.

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού θεωρείται ίσως από τα τελευταία μεγάλα οδικά έργα στη χώρα, τουλάχιστον άμεσα, που υπόσχονται ενίσχυση του τζίρου των ελληνικών κατασκευαστικών μέσα από διασφαλισμένα έσοδα. Οπότε οι προθέσεις διεκδίκησης της παραχώρησης από τους επενδυτές αναμένεται να είναι και δυναμικές.

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v