Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι δύο μονομάχοι στην Εγνατία Οδό και η «άσφαιρη» προσπάθεια ΕΛΛΑΚΤΩΡ

Δεν μπλοκάρει την αποσφράγιση των προσφορών η συζήτηση των ασφαλιστικών μέτρων στις 10 Μαΐου, όπως αναφέρουν πηγές του ομίλου Ελλάκτωρ. Πώς έμεινε εκτός του διαγωνισμού παρά την εξασφάλιση εγγυητικής επιστολής. Το μυστήριο με τη Roadis και η μετάθεση ευθυνών.

Οι δύο μονομάχοι στην Εγνατία Οδό και η «άσφαιρη» προσπάθεια ΕΛΛΑΚΤΩΡ
  • Της Πέννυς Κούτρα

Χωρίς αποτέλεσμα παράτασης του διαγωνισμού παραχώρησης για την Εγνατία Οδό αλλά και συμμετοχής, έστω στο «και ένα», κατέληξαν οι εντατικές προσπάθειες του ομίλου Ελλάκτωρ κατά το τελευταίο επταήμερο, θέτοντας έτσι ουσιαστικά εκτός μάχης τη θυγατρική Ακτωρ Παραχωρήσεις, από τη διεκδίκηση του μεγαλύτερου ίσως έργου αυτής της περιόδου.

Ως εκ τούτου, όπως επιβεβαιώθηκε και από την επίσημη ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, στον διαγωνισμό συμμετείχαν με πλήρεις φακέλους και δεσμευτικές οικονομικές προσφορές οι κοινοπραξίες VINCI HIGHWAYS S.A.S. - VINCI CONCESIONES S.A.S. - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε - ΑΒΑΞ Α.Ε. και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. - EGIS PROJECTS S.A.

Η δε διαγωνιστική διαδικασία και το τελικό άνοιγμα των προσφορών το προσεχές διάστημα δεν ανατρέπεται από το γεγονός του ότι ο όμιλος Eλλάκτωρ έχει λάβει ημερομηνία εκδίκασης των ασφαλιστικών μέτρων ενώπιον του ΣτΕ στις 10 Μαΐου, εξέλιξη που επιβεβαίωσαν και κύκλοι προσκείμενοι στη διοίκηση του ομίλου.

Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού διασώζεται -έστω προς το παρόν- από ενδεχόμενες νομικές περιπλοκές και νέες αναβολές, ωστόσο, η παραπάνω εξέλιξη απηχεί σε μεγάλο βαθμό τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει ο όμιλος, ο οποίος βρέθηκε εκτός νυμφώνος.

Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στη διοίκηση του ομίλου, υπήρξε εντατική προσπάθεια αυτόνομης συμμετοχής της Ακτωρ Παραχωρήσεις (μετά το αιφνιδιαστικό και μονομερές διαζύγιο με την Roadis) στον εν λόγω διαγωνισμό, έχοντας μάλιστα προετοιμάσει τόσο τον τεχνικό φάκελο, αλλά κυρίως έχοντας εξασφαλίσει και την απαραίτητη εγγυητική επιστολή, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες του Εuro2day.gr ανερχόταν σε 15 εκατ. ευρώ.

Παρ' όλα αυτά και παρά το γεγονός του ότι διατηρούνταν «προφορικές συζητήσεις» έως την τελευταία στιγμή για τη συμμετοχή της Άκτωρ Παραχωρήσεις, τελικώς το αίτημα Προδικαστικής Προσφυγής ενώπιον του ΤΑΙΠΕΔ δεν έγινε δεκτό.

Κατά τους ίδιους κύκλους, πέρα των αιτημάτων προς το ΤΑΙΠΕΔ και την εξάντληση όλων των διαθέσιμων νομικών μέσων, η διοίκηση του ομίλου απέστειλε αναλυτική επιστολή στο ΤΑΙΠΕΔ, όπου εμπεριέχεται όλη η προσπάθειά της αλλά και η αποκάλυψη πως ενημερώθηκε για την υπαναχώρηση της Roadis μόλις στις 25 Μαρτίου 2021. Καταλήγει ωστόσο με την αναφορά στην ανάγκη διεύρυνσης του ανταγωνισμού, και άρα επανεξέτασης της πιθανότητας συμμετοχής της στον διαγωνισμό. Σύμφωνα δε με τις ίδιες πηγές, η διοίκηση της Eλλάκτωρ έλαβε και επιστολή από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, με αφορμή δημοσιεύματα και πληροφορίες που αφορούσαν την (εντέλει βάσιμη) εκτίμηση πως δεν θα συμμετάσχει στον εν λόγω διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού.

Σε ό,τι αφορά την αιφνίδια αποδρομή της Roadis, πηγές προσκείμενες στη διοίκηση του ομίλου αναφέρουν πως η κοινοπραξία των δύο πλευρών βασιζόταν σε ένα μάλλον «χαλαρό» MoU, που δεν περιλαμβάνει ρήτρες ικανές να υποστηρίξουν μια νομική διεκδίκηση ή αποζημίωση. Η παραπάνω πληροφορία προκαλεί εντύπωση, καθώς αφενός η κοινοπραξία διεκδικούσε έργο -που εκτιμάται ότι σε αξία παραχώρησης θα ξεπεράσει το 1,3 δισ. ευρώ- και αφετέρου, μόλις τον Δεκέμβριο του 2020, είχαν από κοινού μπλοκάρει την εξέλιξη του διαγωνισμού προσφεύγοντας στο ΣτΕ. Για όλα αυτά πάντως, η σημερινή διοίκηση της Eλλάκτωρ παραπέμπει στα πεπραγμένα της προηγούμενης διοίκησης (όπου η μετοχική κυριαρχία ανήκε στους αδελφούς Καλλιτσάντση).

Σημειώνεται πάντως πως τόσο η προδικαστική προσφυγή όσο και η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατατέθηκε από την ένωση των δύο εταίρων Roadis - Άκτωρ Παραχωρήσεις. Κατά πληροφορίες, αυτό οφείλεται σε τυπικούς λόγους, καθώς δεν υπήρχε χρόνος λύσης της κοινοπραξίας σε τόσο σύντομο διάστημα.

Όλα τα παραπάνω πάντως διαμείβονται σε μια εποχή όπου μαίνεται νέο proxy-war στον όμιλο Eλλάκτωρ, με το μπλοκ των μετόχων της Greenhill Investments Limited (συμφερόντων των εφοπλιστών Δ. Μπάκου - Γ. Καϋμενάκη) να έχουν προαναγγείλει αγωγές κατά τον μελών της διοίκησης της Eλλάκτωρ και της Άκτωρ για απιστία, με αιτία τη μη συμμετοχή στον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού.

*Η αναλυτική επιστολή στο ΤΑΙΠΕΔ, δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v