Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανοικτή σύγκρουση ΑΔΜΗΕ με ΡΑΕ

Ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης κατηγόρησε ευθέως τη ΡΑΕ ότι αντιμετωπίζει τον Διαχειριστή όχι σαν μια εταιρεία ανεξάρτητη και πλήρως διαχωρισμένη ιδιοκτησιακά, αλλά σαν θυγατρική της ΔΕΗ.

Ανοικτή σύγκρουση ΑΔΜΗΕ με ΡΑΕ

Αναδείχθηκε σήμερα σε όλη της την έκταση η διάσταση απόψεων, που υπέβοσκε εδώ και καιρό, μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕ για μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα της αγοράς, που έχουν άμεσες συνέπειες και στους καταναλωτές.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, σε press call, που πραγματοποιήθηκε σήμερα, κατηγόρησε ευθέως τη ΡΑΕ ότι αντιμετωπίζει τον Διαχειριστή όχι σαν μια εταιρεία ανεξάρτητη και πλήρως διαχωρισμένη ιδιοκτησιακά, αλλά σαν θυγατρική της καθετοποιημένης επιχείρησης (ΔΕΗ).

«Μας αντιμετωπίζει σαν δημόσια υπηρεσία», τόνισε χαρακτηριστικά και προανήγγειλε ότι για οποιαδήποτε απόφαση του Ρυθμιστή κρίνεται ότι βλάπτει τα συμφέροντα του ΑΔΜΗΕ, θα υπάρχει δικαστική προσφυγή. Σε πρώτη φάση, αυτό αφορά στο πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ που επέβαλε η ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ, με το αιτιολογικό της μη ενημέρωσής της για την καθυστέρηση ολοκλήρωσης του Δυτικού Διαδρόμου, στην Πελοπόννησο και στη συνέχεια, στην περίπτωση που υπάρξει και νέα καθυστέρηση στην έγκριση του ρυθμιζόμενου εσόδου του Διαχειριστή για το 2022, όπως συνέβη και με το έσοδο του 2021, σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, που θα διατεθεί το 2023. «Σε αυτό το πλαίσιο σχέσεων είμαστε υποχρεωμένοι να αντιμετωπίσουμε κι εμείς τον Ρυθμιστή ως κάτι που είναι απέναντί μας», τόνισε ο ίδιος.

Αύξηση των χρεώσεων

Στην αντεπίθεση πέρασε ο κ. Μανουσάκης σε ό,τι αφορά τις νέες αυξημένες χρεώσεις για τη χρήση του δικτύου μεταφοράς. «Προφανώς, όταν γίνεται μια επένδυση από τον ΑΔΜΗΕ, όπως οι διασυνδέσεις των νησιών, αυξάνει η ρυθμιζόμενη περιουσιακή του βάση και αντίστοιχα αυξάνονται οι χρεώσεις χρήσης του συστήματος μεταφοράς», είπε. «Ταυτόχρονα πρέπει να μειώνονται και τα ΥΚΩ, ώστε το αποτέλεσμα στον λογαριασμό του καταναλωτή να είναι θετικό. Έτσι έχει νόημα να κάνει ο ΑΔΜΗΕ τις επενδύσεις».

Από τη στιγμή που σβήσαμε το πετρελαϊκό εργοστάσιο στη Σύρο και την Πάρο, πρόσθεσε ο ίδιος, η ΡΑΕ έπρεπε να έχει εισηγηθεί συγκεκριμένη μείωση των ΥΚΩ. Γιατί δεν έγινε ως τώρα; Ας μας απαντήσει η ΡΑΕ, γιατί δεν έχει εισηγηθεί τη μείωση των ΥΚΩ μέχρι αυτή τη στιγμή».

Ο κ. Μανουσάκης ανέφερε ότι ο ΑΔΜΗΕ είχε εισηγηθεί στη ΡΑΕ, σε συνεννόηση και με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, να υπάρχει εσωτερική ανακατανομή γι' αυτούς που κερδίζουν περισσότερο από τα ΥΚΩ, δηλαδή, η χαμηλή τάση και να ευνοηθεί η υψηλή και ενεργοβόρα μέση τάση. «Αυτό η ΡΑΕ αρνήθηκε να το κάνει», είπε. «Γι' αυτό βλέπουμε τόσο μεγάλες αυξήσεις στη μέση τάση μέσα στο 2021. Λέει ότι θα εφαρμόσει νέα μεθοδολογία από το 2022, με βάση την εισήγηση που θα δώσουμε αυτές τις μέρες. Εμείς εισηγηθήκαμε να ισχύσει από το 2021, δεν το δέχθηκε».

Επικριτικός ήταν και για την καθυστέρηση στην έγκριση της ΡΑΕ για το ρυθμιζόμενο έσοδο του ΑΔΜΗΕ για το 2021. «Το 2021 ο ΑΔΜΗΕ θα έπρεπε να πάρει 211 εκατ. ευρώ. Η ΡΑΕ καθυστέρησε πάρα πολλούς μήνες να εγκρίνει το ρυθμιζόμενο έσοδο για τον ΑΔΜΗΕ, με αποτέλεσμα να μην το πάρουμε τελικά για φέτος. Η ΡΑΕ στο σκεπτικό της λέει, «εντάξει, θα το πάρετε αργότερα, το 2023». Δηλαδή, η ΡΑΕ σαν να είναι δημόσια υπηρεσία παλαιάς κοπής, μας αντιμετωπίζει όχι σαν εταιρεία, αλλά σαν δημόσια υπηρεσία. Να μην έχει σημασία ποιο θα είναι το έσοδό μας φέτος, σαν να μην έχουμε την υποχρέωση να απολογηθούμε στους επενδυτές που έχουν αγοράσει τη μετοχή της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, σαν να μην έχουμε μετόχους. Κι αυτή είναι η πρόκληση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε για το επόμενο διάστημα. Δεν μπορούμε να πούμε στους μετόχους μας ότι δεν θα έχουμε το έσοδο, επειδή η ΡΑΕ καθυστερεί να βγάλει μια απόφαση. Εάν του χρόνου δούμε ότι καθυστερεί και τον Οκτώβριο του 2021 δεν μας έχει βγάλει το έσοδο του 2022, μετά τις 60 μέρες που μας δίνει ο νόμος θα πάμε στα διοικητικά δικαστήρια». Η απώλεια του εσόδου για το 2021 στοιχίζει, όπως είπε ο κ. Μανουσάκης, στο PNL της εταιρείας γύρω στα 10 εκατ. ευρώ.

Κατά τον ίδιο, «ο Ρυθμιστής θα πρέπει να ευθυγραμμιστεί με την ευρωπαϊκή οδηγία και να μη μας ρυθμίζει πια σαν θυγατρική μιας καθετοποιημένης επιχείρησης αλλά σαν εταιρεία πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένη. Κι αυτό επιφέρει αρκετές αλλαγές στο καθεστώς της ρύθμισης. Δεν θα έχει τις ίδιες εξουσίες που έχει απέναντι στον Διαχειριστή σήμερα».

Μεθοδολογία για το έσοδο

Η διαμόρφωση της μεθοδολογίας για το ρυθμιζόμενο έσοδο όλων των Διαχειριστών είναι «το επόμενο μέτωπο», όπως το χαρακτήρισε ο κ. Μανουσάκης. Ο πρόεδρος της ΡΑΕ, Αθανάσιος Δαγούμας έχει επαναλάβει σε δημόσιες δηλώσεις του ότι οι Διαχειριστές έχουν επαναπαυθεί στο εγγυημένο έσοδο που διαθέτουν και δεν κάνουν τη δουλειά τους όπως πρέπει να την κάνουν.

«Έκπληκτος διάβασα κι εγώ αυτά που είπε ο πρόεδρος της ΡΑΕ», ανέφερε ο κ. Μανουσάκης. «Ο ΑΔΜΗΕ έχει αποδείξει με πράξεις το αν κάνει σωστά τη δουλειά του και το αν υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. Τα τέσσερα χρόνια που λειτουργεί ως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένη εταιρία έχει αυξήσει κατά 30% το δίκτυο μεταφοράς της χώρας. Αλλάξαμε τον μετασχηματιστή που έπαθε βλάβη στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου μέσα σε τρεισήμισι μήνες».

Σχολιάζοντας τις προτάσεις του Ρυθμιστή για τη νέα μεθοδολογία εξέφρασε την άποψη ότι δεν περιέχουν καθόλου θετικά κίνητρα. Μόνον αρνητικά. Αναφερόμενος ειδικότερα σε ορισμένες από τις αλλαγές που επιδιώκει η ΡΑΕ μίλησε για ανατροπές που δεν ευνοούν τις επενδύσεις στη χώρα. Ενδεικτικά, για τα έργα μέγιστου ενδιαφέροντος ο ΑΔΜΗΕ έχει ζητήσει να μην προσμετρώνται στην περιουσιακή βάση του, αν πρώτα δεν τα έχει ηλεκτρίσει. Αυτό το αφαιρεί η ΡΑΕ, κατά τον κ. Μανουσάκη. «Είναι σαν να θεωρεί ότι δεν είναι στρατηγικής σημασίας τα έργα αυτά», είπε.

Επίσης, για τις παράλληλες δραστηριότητες, όπως, η ανάπτυξη οπτικών ινών στις υποδομές του ΑΔΜΗΕ, η ΡΑΕ προτείνει να παίρνει το 50% των κερδών από τις δραστηριότητες αυτές. «Είναι σαν να μας λέει, μην το κάνετε», ανέφερε ο κ. Μανουσάκης.

Ζήτημα δημιουργείται και με την κοστολόγηση των επενδύσεων, αφήνεται ανοικτό το ενδεχόμενο άλλο κόστος να εκτιμηθεί στην αρχή και άλλο να γίνει αποδεκτό όταν ολοκληρωθεί. «Άρα μας βάζει σε καθεστώς τεράστιας αβεβαιότητας, το οποίο οδηγεί στο να πληγεί η ποιότητα των έργων. Μας λέει αν έχετε καθυστέρηση στα έργα άνω των 50 εκατ. ευρώ θα έχετε πρόστιμο για κάθε μέρα καθυστέρησης. Δεν μας λέει όμως αν τελειώσετε ένα έργο νωρίτερα θα έχετε θετικό κίνητρο», κατέληξε ο ίδιος.

Δυτικός Διάδρομος και πρόστιμο

Ο κ. Μανουσάκης επιβεβαίωσε το Euro2day.gr για την εναλλακτική όδευση του Δυτικού Διαδρόμου, στην Πελοπόννησο που ετοιμάζει ο ΑΔΜΗΕ, ύστερα από τις αντιδράσεις των πέντε μοναχών. Όπως είπε, τελειώνουν όλες οι σχετικές μελέτες κι αυτό που χρειάζεται είναι η επιτάχυνση της έγκρισης από όλους τους αρμόδιους φορείς τόσο για την τροποποίηση των αδειών που έχουν ληφθεί, όσο και για τις νέες που θα απαιτηθούν.

Όμως, ο ΑΔΜΗΕ παράλληλα σκοπεύει να ασκήσει όλα τα νόμιμα δικαιώματα του στη δικαστική διαμάχη με τις μοναχές. Αυτή θα είναι μια παράλληλη διαδικασία, η οποία προσβλέπεται να τελεσφορήσει κατά τη διάρκεια της αδειοδοτικής διαδικασίας. Το τι θα επιλεγεί τελικά, είναι συνάρτηση της τελικής δικαστικής απόφασης. Αν δικαιώσει τον ΑΔΜΗΕ οι πυλώνες θα τοποθετηθούν λίγο έξω από το μοναστήρι των Αγίων Θεοδώρων, διαφορετικά, θα εφαρμοστεί η εναλλακτική όδευση.

Σε ό,τι έχει να κάνει με το πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ που επέβαλε η ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ ο κ. Μανουσάκης έκανε γνωστό ότι υποβλήθηκε ήδη στον Ρυθμιστή αίτηση αναθεώρησης για την απόφαση του. Στην περίπτωση που εκπνεύσουν οι 60 ημέρες χωρίς απάντηση, ο Διαχειριστής θα προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια για την αναίρεση της.

«Το να βάζεις πρόστιμο σε έναν επενδυτή επειδή αντιδρούν πέντε πολίτες της χώρας δίνει αρνητικό σήμα συνολικά και όχι μόνον στον ΑΔΜΗΕ», είπε οκ. Μανουσάκης. «Χρειάζεται να προστατεύσουμε αυτές τις επενδύσεις αν θέλουμε απολιγνιτοποίηση. Οι νέες ΑΠΕ και οι μονάδες φυσικού αερίου χρειάζονται μεγάλες γραμμές μεταφοράς. Η συνεργασία, η κατανόηση και η συναίνεση είναι οδηγός για να βγει κερδισμένη η χώρα», κατέληξε ο ίδιος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v