Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γραφικές Τέχνες: «Σωσίβιο» η χάρτινη συσκευασία στην πανδημία

Βαρίδι αποδείχθηκαν το 2020 βιβλία και εφημερίδες. Μελέτη της ICAP δείχνει σωρευτική πτώση 34% από το 2008. Νέα πτώση κατά μέσο όρο 3,5% προβλέπουν οι επιχειρήσεις το 2021.

Γραφικές Τέχνες: «Σωσίβιο» η χάρτινη συσκευασία στην πανδημία

“Σωσίβιο” αποδείχθηκε στα lockdown η χάρτινη συσκευασία για τον κλάδο γραφικών τεχνών, η αξία του οποίου υποχώρησε μετά το ανοδικό σερί της τελευταίας πενταετίας ενώ οι επιχειρηματίες προβλέπουν νέα πτώση φέτος της τάξης του 3,5% σε σχέση με το 2020 και ανάκαμψη από το επόμενο έτος, με μέσο ετήσιο ρυθμό 4,5% τη διετία 2022-2023.

Στην πανδημία οι επιχειρήσεις σε όλο το φάσμα της συγκεκριμένης αγοράς (με προεκτυπωτικές, μετεκτυπωτικές εργασίες και αυτές με καθετοποιημένη παραγωγή) ήρθαν αντιμέτωπες με την απότομη κάμψη της ζήτησης για βιβλία και εφημερίδες, τελικά προϊόντα στα οποία απευθύνονται οι υπηρεσίες τους.

Σύμφωνα με στοιχεία κλαδικής μελέτης που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP η εγχώρια αγορά γραφικών τεχνών κατέγραψε πτώση το 2020 και σωρευτικά σε σχέση με το 2008 εμφανίζει μείωση 34%. Ουσιαστικά η πανδημία διέκοψε την ανάκαμψη της περιόδου 2015-2019, με μέσο ετήσιο ρυθμό 3%. Όπως σημειώνει η Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών Κλαδικών Μελετών της ICAP, προηγήθηκε μια περίοδος πτώσης με μέσο ρυθμό 7,7% από από την έναρξη της δεκαετούς κρίσης το 2008 μέχρι το 2014 ενώ την προηγούμενη περίοδο, 2000 - 2008, σημειώθηκε ανάπτυξη με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,7%.

Την ίδια στιγμή που η τεχνολογική ανάπτυξη ενισχύει τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης μειώνοντας τη ζήτηση εφημερίδων και περιοδικών, η αγορά των ειδών συσκευασίας (χάρτινες και πλαστικές συσκευασίες) ενισχύεται από τη ζήτηση στην αγορά τροφίμων, απορρυπαντικών, ειδών υγιεινής και φαρμάκων. Παράγοντες του κλάδου αναφέρουν στην έρευνα ότι η πανδημία επέφερε μείωση διαφημιστικών και μηχανογραφικών εντύπων, αλλά και αύξηση της χάρτινης συσκευασίας και την ανάγκης υποστήριξης του τομέα με ετικέτες. Είναι ενδεικτικό ότι τα εύκαμπτα υλικά συσκευασίας και η κατηγορία των χάρτινων κουτιών κατέλαβαν τη μερίδα του λέοντος στην διάρθρωση της αγοράς, αντιπροσωπεύοντας από κοινού το 46%. Σύμφωνα με την κ. Παντελαίου ακολουθούν, με μικρότερα μερίδια τα διαφημιστικά έντυπα, οι εφημερίδες – περιοδικά και τα βιβλία.

Η πλειοψηφία των εταιρειών του κλάδου πραγματοποίησε επενδύσεις αξίας 1%-10% επί του συνολικού κύκλου εργασιών του 2019, την τελευταία διετία (2019-2020) ενώ επενδύσεις πάνω από 30% επί του συνολικού τζίρου του 2019 πραγματοποίησε μια μειοψηφία.

Διαπιστώνεται πάντως ότι η αγορά των γραφικών τεχνών επηρεάστηκε λιγότερο από άλλους κλάδους από την κρίση της πανδημίας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v