Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η κυβέρνηση αναζητά τη δική της… Aldi

Ο διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής αλυσίδας hard discount Aldi στη Βρετανία δεσμεύτηκε για διατήρηση των τιμών το 2022, μετά από έναν ανοδικό Δεκέμβριο. Το νέο κύμα ανατιμήσεων στην Ελλάδα και ο γόρδιος δεσμός της αγοράς.

Η κυβέρνηση αναζητά τη δική της… Aldi

Την ώρα που η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης συναντούσε τη Δευτέρα διαδικτυακά τους εκπροσώπους αλυσίδων σούπερ μάρκετ, στην προσπάθειά της να μετρήσει το μέγεθος και το εύρος των επικείμενων ανατιμήσεων, στη Μεγάλη Βρετανία ο διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής αλυσίδας hard discount Aldi δεσμευόταν να διατηρήσει τη φετινή χρονιά τις τιμές χαμηλά, εν μέσω της τρέχουσας πληθωριστικής κρίσης.

Η Aldi ανέφερε πως τον Δεκέμβριο οι πωλήσεις στα καταστήματά της στη Γηραιά Αλβιώνα σημείωσαν ανάπτυξη 0,4% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, όπου η χώρα βρισκόταν σε καραντίνα.

Ισχυρίστηκε δε ότι τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Kantar δείχνουν ότι ήταν το μόνο μεγάλο σούπερ μάρκετ στη Βρετανία που αύξησε τις πωλήσεις του τον περασμένο Δεκέμβριο.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το 2021 ήταν μια δύσκολη χρονιά για πολλούς ανθρώπους… Καθώς κοιτάμε μπροστά, η κορυφαία προτεραιότητα για τις περισσότερες οικογένειες φέτος είναι η διαχείριση του οικογενειακού προϋπολογισμού, ενόψει του αυξανόμενου κόστους διαβίωσης. Ως το φθηνότερο σούπερ μάρκετ στη Βρετανία, η Aldi θα προσφέρει πάντα τις χαμηλότερες τιμές και θα συνεχίσει να υποστηρίζει τους Βρετανούς αγρότες και παραγωγούς», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Aldi Stores Ltd Giles Hurley.

Στην Ελλάδα, ο Δεκέμβριος ήταν από τους χειρότερους μήνες της τελευταίας διετίας. Οι πωλήσεις σε αξία υποχώρησαν 6% -πτώση υψηλότερη από τη μείωση που κατέγραψε η κατανάλωση τον Νοέμβριο- ενώ για το σύνολο του έτους εκτιμάται ότι ο τζίρος των αλυσίδων σημείωσε οριακή άνοδο 1,5%. Αύξηση πωλήσεων που οφείλεται στις ανατιμήσεις.

Σχεδόν το σύνολο του κλάδου είδε τις πωλήσεις του να καταγράφουν απώλειες. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί, σύμφωνα με πληροφορίες, η Σκλαβενίτης, οι πωλήσεις της οποίας αναπτύχθηκαν πάνω από 5% σε σχέση με το 2020, με τον τζίρο σε επίπεδο ομίλου να ξεπερνά τα 4 δισ. ευρώ. Ο δεύτερος παίκτης που φαίνεται να κατάφερε, σε αυτή τη δύσκολη, λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, περίοδο να διατηρήσει θετικό πρόσημο είναι η Lidl. Ωστόσο η γερμανική αλυσίδα δεν μιλάει για τις επιδόσεις της ούτε ανακοινώνει οικονομικά αποτελέσματα, παρά το γεγονός ότι οφείλει με βάση την εθνική οικονομία.

Το αν κάποιος εκ των μεγάλων του κλάδου των σούπερ μάρκετ έχει τη δυνατότητα να προβεί σε αντίστοιχες δηλώσεις με αυτή της Aldi, μάλλον πρέπει να θεωρείται απίθανο. Όμως μένει να φανεί αν θα υπάρξουν προμηθευτές που θα επιλέξουν να διατηρήσουν τις τιμές τους σε κάποιους κωδικούς-κράχτες, όπως είναι το γάλα, τα ζυμαρικά, ο καφές, κ.ά. στα περσινά επίπεδα, ή δεν θα περάσουν όλη την αύξηση του κόστους, για να στηρίξουν και επικοινωνιακά τις πωλήσεις τους εις βάρος της λειτουργικής τους κερδοφορίας.

Η κυβέρνηση σίγουρα θα επιθυμούσε να συμβεί κάτι τέτοιο. Αλλά γνωρίζει από πρώτο χέρι, κάτι που επιβεβαίωσε χθες Δευτέρα η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης κατά τη διάρκεια της συνάντησής της με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, πως ο τετραπλασιασμός του κόστους ενέργειας σε συνδυασμό με την κατακόρυφη αύξηση των τιμών των πρώτων υλών και των μεταφορικών δεν αφήνει περιθώρια. Αυτό που ίσως θα μπορούσε να κάνει, είναι να παρατείνει το μέτρο της κρατικής επιδότησης στην ενέργεια τους επόμενους μήνες, όπως ζήτησαν οι εκπρόσωποι των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.

Μέχρι να υπάρξει νέο πακέτο μέτρων, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, σε μια προσπάθεια να πιέσει προς τη συγκράτηση των τιμών, «σκανάρει» τη διακύμανσή τους από το 2019 έως σήμερα αλλά και τις κερδοφορίες των επιχειρήσεων εν μέσω πανδημίας, ώστε να διακριβωθεί πού και εάν έχουν καταγραφεί αθέμιτες πρακτικές, λένε στο Εuro2day.gr πηγές του υπουργείου.

Την ίδια στιγμή, ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο MEGA και στην εκπομπή «Μεγάλη Εικόνα» με τη Νίκη Λυμπεράκη, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ σε σειρά προϊόντων για την αναχαίτιση της ακρίβειας.

Όπως είπε: «Εχουμε βάλει μια άσκηση στο καλάθι της νοικοκυράς, για να δούμε πού πρόκειται να κυμανθεί τους επόμενους μήνες. Δουλεύουμε για να δούμε αν γίνεται δια της φορολογίας να παρέμβουμε σε ορισμένα είδη, έτσι ώστε να μπορέσουμε να ανακουφίσουμε αυτό το αναπόφευκτο πληθωριστικό κύμα. Είναι ανοικτό το ενδεχόμενο για αυτό το μέτρο, αν δούμε ότι οι αυξήσεις είναι υπερβολικές, να πάρουμε επιπλέον μέτρα για να ελέγξουμε το κύμα της ακρίβειας». «Όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι οι επόμενοι 2 με 3 μήνες θα είναι δύσκολοι στον τομέα της ακρίβειας», είπε ο υπουργός.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v