Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Απελευθέρωση» περιθωρίων κέρδους ζητούν οι εταιρείες πετρελαίου

Αίτημα του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος να σταματήσει η ισχύς του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους. Ζητά μέτρα για το λαθρεμπόριο. Οι εκτιμήσεις για τη ζήτηση.

«Απελευθέρωση» περιθωρίων κέρδους ζητούν οι εταιρείες πετρελαίου

Η παράταση της ισχύος του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους σε συνδυασμό με την αύξηση των φαινομένων παραβατικότητας στην εγχώρια αγορά αποτελούν πεδία έντονης κριτικής από την πλευρά του προέδρου του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) Γιάννη Αληγιζάκη, ο οποίος τόνισε ότι «η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον με σωστούς κανόνες και όχι να παρεμβαίνει πλήττοντας την επιχειρηματικότητα. Η συνάντηση που είχαμε με τον νέο υπουργό Ανάπτυξης έγινε σε καλό κλίμα, αλλά η αλήθεια είναι ότι έχουμε πολύ χρόνο ακόμη για την εξεύρεση μιας ουσιαστικής λύσης».

Ειδικότερα, ο Γιάννης Αληγιζάκης επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι:

  • Πρώτον, η θέσπιση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους του κλάδου είχε θεσπιστεί κατά την περίοδο της πανδημίας προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα κερδοσκοπίας σε μια πρωτόγνωρη περίοδο και συνεχίστηκε κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης. Σήμερα ωστόσο έχει παρέλθει η πανδημία και η τιμή του πετρελαίου έχει υποχωρήσει έντονα σε σχέση με πέρυσι. Ενδιάμεσα όμως οι πληθωριστικές πιέσεις (π.χ. αυξήσεις μισθών, κ.λπ.) και τα αυξημένα επιτόκια έχουν πλήξει τον κλάδο, χωρίς οι εταιρείες να μπορούν να μετακυλίσουν αυτές τις κατηγορίες κόστους στις τιμές πώλησης. Άρα τα τρέχοντα περιθώρια κέρδους είναι σαφώς χαμηλότερα από εκείνα που κάποτε θεωρούσε εύλογα η Πολιτεία. Το πλαφόν επίσης παραβιάζει και την ουσία του ανταγωνισμού, γιατί όλοι επικεντρώνονται στο πάνω όριο των τιμών.
  • Δεύτερον, τα φαινόμενα παραβατικότητας στην αγορά αυξάνονται αντί να περιορίζονται. «Εμείς ως ΣΕΕΠΕ είμαστε διατεθειμένοι να βοηθήσουμε την ΑΑΔΕ με τεχνογνωσία προκειμένου να λειτουργήσει το σύστημα εισροών-εκροών και αν εισακουστούμε από τη νέα κυβέρνηση, πιστεύουμε ότι σε δώδεκα μήνες θα μπορέσει να λειτουργήσει το σύστημα», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.
  • Τρίτον, η εγχώρια αγορά είναι προβληματική, με τις επενδύσεις του κλάδου να μην αποδίδουν. Δεν είναι τυχαίο ότι οι ξένες εταιρείες έχουν αποχωρήσει από την Ελλάδα. Και σαν να μη φτάνει αυτό, ο κλάδος κατηγορείται συνεχώς για υπερκέρδη που φυσικά δεν υπάρχουν σε μια αγορά 18 εταιρειών και 5.500 πρατηρίων. Υπερκέρδη δεν υπήρξαν ποτέ και πόσο μάλλον το 2022.

Αισιοδοξία για το β’ εξάμηνο

Κατά το πρώτο φετινό πεντάμηνο, η ζήτηση για καύσιμα κίνησης αυξήθηκε κατά 2,5%, ενώ τον Ιούνιο η αγορά κινήθηκε πολύ καλύτερα, προσεγγίζοντας το +10% (συνετέλεσαν και οι εκλογές) σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ, επικρατεί κλίμα αισιοδοξίας ότι η ζήτηση για καύσιμα κίνησης το δεύτερο μισό του 2023 θα αυξηθεί με υψηλότερο ποσοστό σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο, λόγω μιας σειράς παραγόντων όπως ο αυξημένος τουρισμός σε σχέση με πέρυσι (αλλά και με το προπανδημικό 2019), η υποχώρηση του πληθωρισμού, αλλά και το καλύτερο οικονομικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί μετά την εκλογή ισχυρής κυβέρνησης στη χώρα. Οι τιμές της βενζίνης έχουν υποχωρήσει κατά πολύ σε σχέση με πέρυσι, ενώ δεν προβλέπονται έντονες μεταβολές στις τιμές μέσα στο καλοκαίρι.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v