Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αντίστροφη μέτρηση στη «μάχη των τριών» για τον ΒΟΑΚ

Στο επόμενο στάδιο εισέρχεται ο διαγωνισμός παραχώρησης, με διεκδικητές τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τις κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις-Μυτιληναίος και Άβαξ-Egis-Μeridiam.

Αντίστροφη μέτρηση στη «μάχη των τριών» για τον ΒΟΑΚ

Την έγκριση των τεχνικών φακέλων για το έργο παραχώρησης του μεγάλου μεσαίου τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έδωσαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, θέτοντας πλέον τη βάση για το άνοιγμα των φακέλων Γ’, δηλαδή των οικονομικών προσφορών εκ μέρους των διεκδικητών.

Σημειώνεται πως και οι τρεις υποψήφιοι ανάδοχοι του έργου δημιουργίας, συντήρησης και λειτουργίας του συγκεκριμένου έργου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις-Μυτιληνιαίος και Άβαξ-Egis-Μeridiam) εγκρίθηκαν να προχωρήσουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού. Εφόσον δεν υποβληθούν ενστάσεις εντός του προσεχούς 10ημέρου, τότε προβλέπεται να ανοίξουν στη συνέχεια οι οικονομικές προσφορές που έχουν υποβληθεί από τις 8 Μαΐου 2023.

Υπενθυμίζεται πως προκειμένου να τηρηθούν οι όροι της προκήρυξης, το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε δίμηνη παράταση ισχύος των προσφορών και παράταση ισχύος των εγγυητικών επιστολών έως τις 7 Μαρτίου 2024, διάστημα που οριοθετεί -εφόσον δεν υπάρξουν επιπλοκές- το χρονικό ορόσημο αποσφράγισης των προσφορών και την ανακήρυξη πλειοδότη για τον διαγωνισμό.

Σε ό,τι αφορά τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου και που αφορούν τους περιβαλλοντικούς όρους για την παράκαμψη Ηρακλείου (ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης, καθώς οι δύο δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης), δεν φαίνεται να επηρεάζουν την αποσφράγιση των προσφορών. Πάντως, η εξέταση των παραπάνω προσφυγών θα πραγματοποιηθεί αυτό τον μήνα.

Σημειώνεται πως το ύψος του «σκιώδους» διοδίου, αλλά και η οικονομική προσφορά σε σχέση με τη δημόσια χρηματοδότηση που έχει εξασφαλίσει το έργο θα αποτελέσουν τα βασικά κριτήρια επιλογής του αναδόχου για τη mega παραχώρηση του μεσαίου τμήματος του ΒΟΑΚ.

Ήδη στον σπονδυλωτό σχεδιασμό για τη δημιουργία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη μήκους 22,5 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, που θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Ιntrakat. Επιπλέον έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος 14,5 χλμ., προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο (με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον κρατικό προϋπολογισμό) με ανάδοχο την Άκτωρ.

Το μεγάλο έργο συμπλήρωσης ωστόσο του αυτοκινητοδρόμου αφορά στα 100 χλμ. (+57 χλμ. προαίρεση) προβλέπεται να λάβει δημόσια και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ως προς το πρώτο σκέλος, έχουν εξασφαλιστεί 600 εκατ. ευρώ από πόρους ΕΣΠΑ και 200 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Όσον αφορά το «σκιώδες» διόδιο, η συγκεκριμένη πρακτική αποζημίωσης του Παραχωρησιούχου υιοθετείται για πρώτη φορά και επιλέχθηκε προκειμένου να υποστηριχθεί το έργο, καθώς οι μελέτες αποδεικνύουν ότι οι διελεύσεις είναι περιορισμένες και κυρίως τοπικές, άρα το κλασικό κόμιστρο διέλευσης θα ήταν ασύμφορο -χωρίς τη συγκεκριμένη υποστήριξη από το κράτος- για τους διεκδικητές του έργου. Σημειώνεται ότι στον ΒΟΑΚ θα εγκατασταθούν ηλεκτρονικά διόδια με χιλιομετρική χρέωση (0,063 ανά χλμ.) καθόλο το μήκος του, εκτός των παρακάμψεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v