Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σούπερ μάρκετ: Πόσο έχουν στοιχίσει στους Ελληνες οι ανατιμήσεις

Τα επιπλέον έσοδα των σούπερ μάρκετ από ανατιμήσεις-πληθωρισμό. Ξεπέρασαν τα 13,05 δισ. ευρώ οι πωλήσεις της οργανωμένης λιανικής τροφίμων. Κερδισμένοι, χαμένοι και παράδοξα.

Σούπερ μάρκετ: Πόσο έχουν στοιχίσει στους Ελληνες οι ανατιμήσεις

Επιπλέον 1,05 δισ. ευρώ κλήθηκαν να πληρώσουν πέρυσι, σε σχέση με το 2022, οι Έλληνες καταναλωτές λόγω ανατιμήσεων για την αγορά των ίδιων, τεμαχιακά, προϊόντων. Αποτέλεσμα οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ να σπάσουν το φράγμα των 13,05 δισ. ευρώ (στοιχεία Nielsen IQ), καταγράφοντας αύξηση 8,9% έναντι του 2022, χρονιά που είχαν προσεγγίσει τα 12 δισ. ευρώ.

Παρά όμως τον επίμονο πληθωρισμό και κατ’ επέκταση την αύξηση του κόστους διαβίωσης, η κατανάλωση σε όγκο διατηρήθηκε και μάλιστα στις περισσότερες βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων κωδικών (πρόκειται για προϊόντα που πωλούνται περισσότερο και με τη μεγαλύτερη συχνότητα) αυξήθηκε.

Συνολικά για το 2023 τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα αύξησαν τις πωλήσεις τους σε αξία κατά 9,1%, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ενώ οι τιμές αυξήθηκαν με την ίδια ένταση, όπως και το 2022 (+8,7%), η ζήτηση παρουσίασε οριακή αύξηση, στο +0,4%. Με 7 στις 10 κατηγορίες με τη μεγαλύτερη συμβολή στην ανάπτυξη των ταχυκίνητων κωδικών να καταγράφουν σημαντική αύξηση και τρεις να σημειώνουν πτώση.

Μεταξύ των προϊόντων που συνέχισαν για μια ακόμη χρονιά να γράφουν απώλειες στην κατανάλωση ήταν το γάλα (-2,2% πτώση του όγκου πωλήσεων με ανατιμήσεις 8,1%), ενώ οριακή ήταν η πτώση 0,6% και 0,1% της κατανάλωσης σε μπισκότα και αναψυκτικά, οι τιμές των οποίων αυξήθηκαν 10,7% και 16,4% αντίστοιχα.

Στον αντίποδα, τα σνακ και το εμφιαλωμένο νερό, παρά τις ανατιμήσεις 13,5% και 7,6% αντίστοιχα, εμφάνισαν αύξηση της κατανάλωσης κατά 5,3% και 5,9% αντίστοιχα. Κατά 3,3% ενισχύθηκαν οι πωλήσεις τυροκομικών προϊόντων (οι ανατιμήσεις ήταν 5,9%), +2,8% της σοκολάτας, η τιμή της οποίας αυξήθηκε 10% και +3,1% των προϊόντων γιαούρτης (ανατιμήσεις 7,7%).

Στους μεγάλους χαμένους, όχι μόνο σε επίπεδο όγκου πωλήσεων αλλά και εσόδων, είναι προϊόντα που συνδέθηκαν με την πανδημία της Covid ή με τις γεωπολιτικές αναταραχές (σ.σ. πόλεμος στην Ουκρανία), όπως είναι τα σπορέλαια, οι πωλήσεις των οποίων υποχώρησαν 22,2%, το αλεύρι (-3,7%), τα γάντια (-22,2%) και τα απολυμαντικά χεριών (-48,6%).

Όσον αφορά τώρα στις επιμέρους μεγάλες κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα Τρόφιμα & Ποτά παρουσίασαν αύξηση 9%, με τη ζήτηση να παραμένει αμετάβλητη σε σχέση με το 2022. Την ίδια ακριβώς αυξητική τάση κατέγραψαν και οι κατηγορίες που αφορούν στα Προϊόντα Προσωπικής Περιποίησης, με τη διαφορά ότι η πιο μετριοπαθής αύξηση των τιμών +3,7% τόνωσε την κατανάλωση κατά +5,3%, ενώ στα Προϊόντα Οικιακής Χρήσης η αύξηση 9,9% του τζίρου προήλθε από τις ανατιμήσεις κατά 9,1% αφού η τεμαχιακή ανάπτυξη ήταν οριακή +0,8%.

Για τη φετινή χρονιά, η εκτίμηση είναι ότι οι τιμές σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Με χαμηλότερο ρυθμό σε σχέση με πέρυσι, αλλά θα συνεχίσουν να αυξάνονται.

Το βασικό σενάριο της Circana για την πορεία των πωλήσεων σε αξία τη φετινή χρονιά προβλέπει ανάπτυξη 4,8%. Στα τρόφιμα εκτιμάται ότι θα καταγραφεί αύξηση των πωλήσεων κατά 5,2%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας 3,2% έναντι 8% και στα προϊόντα για το σπίτι 4,5%.

Η ανάπτυξη αυτή συνδέεται άμεσα με το νέο κύμα ανατιμήσεων. Σύμφωνα με το βασικό σενάριο της Circana, εφέτος προβλέπονται ανατιμήσεις 4,5% στο σύνολο των FMCGs (πρόκειται για ταχυκίνητους κωδικούς). Στα τρόφιμα εκτιμάται ότι οι ανατιμήσεις θα κινηθούν στο +4,6%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας στο +4% και στα προϊόντα για το σπίτι στο +5,7%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v