Σούπερ μάρκετ: Κατανάλωση 2,4 δισ. ευρώ... εκτός έδρας

Η αύξηση των τιμών, η ζήτηση στην περιφέρεια και η ενίσχυση των private label αναδιαμορφώνουν τον χάρτη των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα. Ποια προϊόντα ξεχωρίζουν, ποια καταστήματα προτιμούνται.

Σούπερ μάρκετ: Κατανάλωση 2,4 δισ. ευρώ... εκτός έδρας

Με αύξηση 6,6% στην αξία των πωλήσεων το πρώτο πεντάμηνο του 2025, η ελληνική αγορά ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCG) δείχνει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Circana, ο συνολικός τζίρος έφτασε τα 5,4 δισ. ευρώ από 5 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, επιβεβαιώνοντας ότι η κατανάλωση παραμένει ενεργή. Αν και το κόστος ανά μονάδα αυξήθηκε κατά 1,7% συνολικά και 2,6% στα τρόφιμα, ο όγκος των πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 4,1%. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές δεν περιόρισαν τα ψώνια τους.

Το ενδιαφέρον είναι που καταναλώνουν περισσότερο και που ξοδεύουν περισσότερα. Η περιφέρεια, λόγω του τουρισμού, δείχνει σημάδια σημαντικής ανάκαμψης με αποτέλεσμα πλέον να αντιπροσωπεύει κοντά στο 46% της συνολικής πίτας ή 2,4 δισ. ευρώ στο 5μηνο.

Τα νησιά και η Κρήτη καταγράφουν τη μεγαλύτερη αύξηση στις πωλήσεις, με 8,7% και 8,2% αντίστοιχα, υπερδιπλάσια από την ηπειρωτική χώρα που αναπτύχθηκε κατά 4,1%. Από την άλλη πλευρά, η Αττική, η μεγαλύτερη και πιο ανταγωνιστική αγορά, παραμένει σταθερή με ρυθμό ανάπτυξης 5,8%, ενώ περιοχές όπως η Πελοπόννησος και η Θεσσαλονίκη καταγράφουν αξιοσημείωτη ανάπτυξη, 6,7% και 5,9% αντίστοιχα, που δεν συνάδει με την τοπική οικονομία και το κατά κεφαλήν εισόδημα.

Την ίδια στιγμή η σταθερά ανοδική πορεία των ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων (private label) επιβεβαιώνει τη διάθεση των καταναλωτών να μειώσουν το καθημερινό έξοδο. Οι πωλήσεις PL αυξήθηκαν κατά 6,7%, ξεπερνώντας τον ρυθμό των επώνυμων προϊόντων (+5,5%).

Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη διείσδυση είναι το τρόφιμο και τα οικιακά είδη, με τις μάρκες των ίδιων των σούπερ μάρκετ να κυριαρχούν σε ράφια και προσφορές. Η πτώση της έντασης προσφορών καταγράφεται στις κατηγορίες εκτός τροφίμων, ειδικά σε είδη προσωπικής φροντίδας και καθαρισμού.

Ποιες κατηγορίες ξεχωρίζουν

Τα snacks, το αλκοόλ και τα κατεψυγμένα είναι οι κατηγορίες που γράφουν την υψηλότερη ανάπτυξη. Στις κατηγορίες τροφίμων, τα σνακ (+10,5%), τα αλκοολούχα ποτά (+8,9%) και τα κατεψυγμένα τρόφιμα (+7,7%) σημειώνουν την υψηλότερη άνοδο των πωλήσεων. Το κοινό τους στοιχείο είναι ότι προσφέρουν «μικρές απολαύσεις» ακόμη και αν η αύξηση της τιμής είναι μεγάλη. Ειδικά στα snacks, η αύξηση της τιμής ανά μονάδα (+8%) αποκαλύπτει ότι ο καταναλωτής δεν εγκαταλείπει εύκολα τις συνήθειες που τον κάνουν να αισθάνεται καλύτερα.

Την ίδια στιγμή η πιο αθόρυβη αλλά σημαντική αλλαγή αφορά τον τύπο των καταστημάτων. Αν και τα υπερμάρκετ συνεχίζουν να διατηρούν τον όγκο, τα καταστήματα κάτω των 400 τ.μ. και τα μεσαίου μεγέθους σημεία πώλησης παρουσιάζουν δυναμική ανάπτυξη, συνδεόμενη με τη γειτονιά, την ευκολία και τη συχνότητα επισκέψεων. Η προτίμηση για τοπικές, ευέλικτες αγορές φαίνεται να σταθεροποιείται ως μόνιμη τάση.

Σε ότι αφορά τα ψηφιακά ράφια, το ηλεκτρονικό παντοπωλείο δείχνει σταθερότητα και όχι εκρηκτική ανάπτυξη. Με τζίρο 131 εκατ. ευρώ στο πεντάμηνο (+6%), η ψηφιακή κατανάλωση μένει σταθερή, με σημαντικές αυξήσεις σε κατεψυγμένα, είδη αρτοποιίας και προϊόντα για κατοικίδια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο