Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μάχη... μεσαίων για τα πρατήρια BP-Shell

Φουντώνει ο πόλεμος στην αγορά πετρελαιοειδών για τη διεκδίκηση από μεσαίους παίκτες πρατηρίων BP και SHELL, μετά την εξαγορά των δικτύων τους από ΕΛΠΕ και Motor Oil αντίστοιχα και των οποίων λήγουν οι συμβάσεις.

  • της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Μάχη... μεσαίων για τα πρατήρια BP-Shell
Φουντώνει ο πόλεμος στην αγορά πετρελαιοειδών για τη διεκδίκηση από μεσαίους παίκτες πρατηρίων της BP και της SHELL, μετά την εξαγορά των δικτύων τους από τα ΕΛΠΕ και τη Motor Oil αντίστοιχα και των οποίων λήγουν οι συμβάσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day, στο τελευταίο δεκαήμερο η Αegean Oil προσάρτησε στο δίκτυό της 15 πρατήρια πανελλαδικά που είχαν τη σημαία της Shell, ενώ ένα πολύ μικρό αριθμό πρατηρίων της BP πήρε η Revoil.

"Η μάχη έχει ξεκινήσει", είπε χαρακτηριστικά παράγοντας της αγοράς που μίλησε στο euro2day. Ο ίδιος επιπλέον τόνισε: "Αυτή τη στιγμή στην αγορά συμβαίνουν οι σημαντικότερες εξελίξεις των τελευταίων 30 χρόνων. Ποτέ άλλοτε δεν συνέβησαν τόσες μεταβολές μέσα σε τόσο μικρό διάστημα. Είδαμε το κλείσιμο τριών εταιριών, Sunoil, El Petrol και Dracoil, την αποχώρηση δύο πολυεθνικών, της Shell και της BP, και την εξαγορά των δικτύων τους από τη Motor Oil και τα ΕΛΠΕ. Μιλάμε πλέον για άλλη αγορά". Ακόμα επισήμανε ότι ο ανταγωνισμός αναμένεται ιδιαίτερα σκληρός σε επίπεδο τόσο της ενίσχυσης μεριδίων όσο και της ποιότητας των προσφερόμενων προϊόντων.

Τέσσερις θεωρούνται οι δυνητικοί παίκτες για τη διεκδίκηση μέρους του δικτύου της Shell και της BP. Η Aegean Oil, η Ελινόιλ, η Revoil και η Jet Oil. Εκτός από την Αegean και τη Revoil, που άρχισαν να αθροίζουν ήδη πρατήρια, τα οποία είχαν έως πρότινος τη σημαία των δύο πολυεθνικών, και οι υπόλοιποι, σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day, κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση.

Η Ελινόιλ έχει ήδη υποβάλει προσφορές σε πρατήρια και των δύο εταιριών που βρίσκονται σε περιοχές του ενδιαφέροντός της και των οποίων λήγουν οι συμβάσεις, προσδοκώντας ως το τέλος του έτους να αποκτήσει έναν αξιοσημείωτο αριθμό, ενώ η Jet Oil κινείται με πιο αργούς ρυθμούς, περιμένοντας να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Άλλωστε, η Jet Oil, σε μια στρατηγική επιλογή, έχει αποκτήσει από τις αρχές του έτους περί τα 50 πρατήρια της Dracoil στη βόρεια Ελλάδα και ένα κομμάτι του δικτύου της El Petrol.

Ένα μεγάλος αριθμός των πρατηρίων των δύο αυτών εταιριών έχει γίνει Ε.Π. (ελεύθερα πρατήρια), ενώ υπάρχουν και κάποια της Dracoil, στη νότια Ελλάδα, που διατήρησαν τη σημαία της.

Ας δούμε, όμως, τα δεδομένα της νέας μάχης. Αθροιστικά, το δίκτυο της Shell και της BP που εξαγοράστηκε περιλαμβάνει περί τα 2.000 πρατήρια (1.200 της BP και 700 της Shell). Από αυτά εκτιμάται ότι διαθέτουν συμβάσεις 12ετείς περί τα 500 πρατήρια.
 
Άλλα 200 (χονδρικά το 10%) πιστεύεται ότι θα κλείσουν έως τα τέλη του έτους, καθώς είναι πρατήρια με μικρές καταναλώσεις, άρα δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στο αυξημένο κόστος που θα υποχρεωθούν να αναλάβουν όλοι οι πρατηριούχοι για μια σειρά νέες υποδομές (ταμειακές μηχανές, βυθομετρικά, κονσόλα ελέγχου εκροών - εισροών), οι οποίες είναι υποχρεωτικές από την 1η/1/2010.

Το κόστος αυτών των υποδομών υπολογίζεται σε 20-60.000 ευρώ ανά πρατήριο. Άρα, θα μείνουν περί τα 1.300 - 1.350 πρατήρια.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, έως τα τέλη του έτους λήγουν οι συμβάσεις περίπου 150 πρατηρίων, ενώ το 2010 αναμένεται να ελευθερωθούν άλλα 250.

Από αυτή λοιπόν τη δεξαμενή προσδοκούν να αλιεύσουν οι μεσαίες εταιρίες πρατήρια για την ενίσχυση των δικτύων τους, διαδικασία που ήδη βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Βέβαια, δεν σημαίνει ότι όλα τα πρατήρια, των οποίων λήγουν άμεσα οι συμβάσεις, θα αλλάξουν σημαία. Θεωρείται ότι το 60% θα παραμείνει με την ίδια σημαία, ενώ το 40% θα πάει σε άλλη εταιρία. Αυτό θα εξαρτηθεί άμεσα τόσο από τις προσφορές που θα κάνουν οι μεσαίες εταιρίες όσο και από την πολιτική των ΕΛΠΕ και της Motor Oil.

Πάντως, το γεγονός ότι φεύγουν περισσότερα πρατήρια από τη Shell δείχνει ότι δεν υπήρξαν τόσο άμεσα αντανακλαστικά για τη διατήρησή τους, σε αντίθεση με την BP που λέγεται ότι αντέδρασε γρήγορα και έγκαιρα με πολύ καλές προσφορές.

Να σημειωθεί πως προσφορές δεν καταθέτουν μόνο οι ενδιαφερόμενες εταιρίες, αλλά υπάρχουν και πρατηριούχοι που χτυπούν την πόρτα τους. "Οι πρατηριούχοι επιλέγουν γιατί υπάρχει μεγάλη προσφορά", τόνισε χαρακτηριστικά άλλος παράγοντας της αγοράς που μίλησε στο euro2day.

Η Αegean Oil, που διατηρεί αυτήν τη στιγμή δίκτυο 570 πρατηρίων, προσδοκά να προσαρτήσει συνολικά περίπου 150 και από τη Shell και από την BP. Οι υπόλοιπες εταιρίες στοχεύουν σαφώς στην ενίσχυση του δικτύου τους μέσω της ίδιας διαδρομής, αν και δεν προσδιορίζεται επί του παρόντος ο αριθμός των πρατηρίων που θα διεκδικήσουν. Η Ελινόιλ διατηρεί σήμερα δίκτυο 570 πρατηρίων, η Revoil 422, προσθέτοντας στρατηγικά κάθε χρόνο περί τα 30 καλά πρατήρια, και η Jet Oil έχει 670.

Μεγάλη μάχη αναμένεται να δοθεί και για τα περίπου 100 πρατήρια της BP στην Κρήτη, στα Δωδεκάνησα και στη Λέσβο, για την αποδέσμευση των οποίων η Επιτροπή Ανταγωνισμού υποχρεώνει τα ΕΛΠΕ ώστε να αποφευχθούν μονοπωλιακά φαινόμενα.

Η μάχη αυτή σαφώς συνδυάζεται και με την ύπαρξη αποθηκευτικών χώρων στις περιοχές αυτές, και δη στην Κρήτη, όπου τα περιθώρια κέρδους θεωρούνται πολύ υψηλά. Ήδη, η Αegean Oil έχει αποκτήσει πρόσβαση στις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της ΕΚΟ, στο Ηράκλειο Κρήτης, και κινείται επιθετικά για την ανάπτυξη του δικτύου της στη Μεγαλόνησο. Η Jet Oil έχει δρομολογήσει την κατασκευή αποθηκευτικών χώρων χωρητικότητας 40.000 κ.μ. στη Σούδα του νομού Χανίων. Πρόσφατα το ΣτΕ απέρριψε τις προσφυγές τοπικών φορέων, οπότε ανοίγει ο δρόμος για το project της εταιρίας, για το οποίο απομένει η έκδοση άδειας εγκατάστασης. Η Jet Oil διαθέτει επίσης αποθηκευτικούς χώρους 200.000 κ.μ. στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης.

Η Ελινόιλ, από την πλευρά της, αποφάσισε στρατηγικά την απόκτηση δύο πλοίων, το ένα από τα οποία θα μεταφέρει καύσιμα στην Κρήτη, προκειμένου να τροφοδοτηθεί το δίκτυο που διαθέτει εκεί. Υπό αυτήν την έννοια δεν ενδιαφέρεται για την απόκτηση πρόσβασης σε υφιστάμενες αποθήκες στη Μεγαλόνησο. Αντίθετα, η Revoil έχει υποβάλει προτάσεις σε μεγάλο όμιλο για την απόκτηση πρόσβασης σε αποθηκευτικούς χώρους που διαθέτει στην Κρήτη και στα Δωδεκάνησα και αναμένει την απάντηση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v