Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Παιχνίδι για τρεις στα σούπερ μάρκετ

Σε ισχυρή φάση συγκέντρωσης ο κλάδος-οι carrefour Μαρινόπουλος, ΑΒ Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτης είχαν πέρυσι τον μισό τζίρο των εταιριών του δείγματος και το 80% των κερδών.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Παιχνίδι για τρεις στα σούπερ μάρκετ
* Οι πίνακες που αφορούν στα αποτελέσματα 20 αλυσίδων super market το 2009, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη: "Συνοδευτικό Υλικό".

Aπολύτως ενδεικτικά της τάσης στον χώρο του οργανωμένου λιανεμπορίου ήταν τα αποτελέσματα των αλυσίδων το 2009, όπως προκύπτει από την εξέταση των δημοσιευμένων ισολογισμών από 20 αλυσίδες σούπερ μάρκετ: ισχυρή συγκέντρωση, αύξηση πωλήσεων, αλλά πίεση στα κέρδη.

Ενδεχομένως η συγκεκριμένη εξέλιξη δείχνει συνολικά την επόμενη μέρα στην ελληνική αγορά, καθώς οι συνθήκες πίεσης επιταχύνουν τις εξελίξεις και τις επιχειρηματικές διεργασίες.
 
Ξεκινώντας από τα οικονομικά μεγέθη, ο τζίρος των οργανωμένων αλυσίδων του λιανεμπορίου τροφίμων έσπασε πέρυσι το «φράγμα» των 9 δισ. ευρώ, αγγίζοντας τα 9,165 δισ. ευρώ από 8,945 δισ. ευρώ που ήταν το 2008.

Μάλιστα, αν προστεθούν και τα μεγέθη των hard discounters Lidl και Aldi (δεν δημοσιεύουν συγκεντρωτικά αποτελέσματα), το ποσό υπερβαίνει τα 11 δισ. ευρώ, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.

Την ίδια ώρα, πάντως, και παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν, σε μια περίοδο όπου η ελληνική αγορά -ακόμη και αυτή των αλυσίδων τροφίμων, που είναι ο πλέον αμυντικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας- δείχνει σημάδια κόπωσης, τα αποτελέσματα της πλειονότητας του δείγματος δέχτηκαν ισχυρές πιέσεις.

Βέβαια, και σε αυτόν τον τομέα υπάρχουν εταιρείες που κόντρα στην κρίση κατάφεραν για κάποιους το... ακατόρθωτο: οι ΑΒ Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτης κατάφεραν να ενισχύσουν σημαντικά όχι μόνο τις πωλήσεις τους και τα προ φόρων κέρδη τους, αλλά και τα καθαρά κέρδη τους. Από την άλλη πλευρά, πάντως, άλλοι μεγάλοι όμιλοι, όπως η Carrefour Μαρινόπουλος, «είδαν» τον τζίρο και τα κέρδη τους να πιέζονται σημαντικά.

Μέσα σε όλα αυτά, αξίζει να επισημανθεί η πορεία της Dia Hellas -η οποία βέβαια ήταν αναμενόμενη-, που δεν κατάφερε εν μέσω κρίσης να κεφαλαιοποιήσει τη στροφή των καταναλωτών προς τις αλυσίδες discount και hard discount, με αποτέλεσμα να παρουσιάσει όχι μόνο πτώση των πωλήσεών της αλλά και διεύρυνση των ζημιών της σε σχέση με τη χρήση του 2008.

Ένα ακόμη αποκαλυπτικό στοιχείο που προκύπτει από τα αποτελέσματα των μεγάλων του κλάδου είναι ότι στους τρεις «ισχυρούς» (Carrefour Μαρινόπουλος, ΑΒ Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτης) αντιστοίχησαν πέρυσι ούτε λίγο ούτε πολύ ο μισός τζίρος των 20 εταιρειών του δείγματος και το 80% των κερδών!

Από το δείγμα, πάντως, των 20 επιχειρήσεων που έχουν δημοσιεύσει ισολογισμό μέχρι τις 15 Ιουνίου προκύπτει ότι ο τζίρος τους αυξήθηκε, έστω και οριακά, κατά 2,459%, ενώ τα κέρδη προ φόρων τους υποχώρησαν στα 101,5 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση 26,25%. Ειδικότερα, πέντε αλυσίδες από τις 20 εμφάνισαν πέρυσι ζημίες, από τρεις που ήταν στη χρήση του 2008, ενώ επτά είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται.

--- Η εικόνα του κλάδου

* Αδιαφιλονίκητος ηγέτης του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, βάσει τζίρου αλλά και δικτύου καταστημάτων στην ελληνική αγορά, αναδείχτηκε για μία ακόμη χρονιά η Carrefour Μαρινόπουλος.

Η αλυσίδα, πάντως, πέρυσι δέχτηκε πιέσεις κυρίως στα καθαρά κέρδη της, τα οποία περιορίστηκαν στα 320.413 ευρώ, από 19,039 εκατ. ευρώ που ήταν στη χρήση του 2008, ενώ πτωτικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις της οι οποίες μειώθηκαν οριακά κατά 3%, διαμορφούμενες στο 1,934 δισ. ευρώ. Ανάλογη πορεία και για τα λειτουργικά κέρδη τα οποία μειώθηκαν πέρυσι σε σχέση με το 2008 σε ποσοστό 59,76%, διαμορφούμενα στα 15,542 εκατ. ευρώ, ενώ κατά 75,32% υποχώρησαν τα κέρδη προ φόρων τα οποία περιορίστηκαν πέρυσι στα 6,208 εκατ. ευρώ.

* Η Σκλαβενίτης, η οποία ας σημειωθεί ότι διατηρεί και το μικρότερο δίκτυο μεταξύ των μεγάλων του κλάδου, κόντρα στην κρίση κατάφερε για μία ακόμη χρήση να ενισχύσει σημαντικά όλους τους δείκτες της.

Η αλυσίδα ενίσχυσε κατά 5,95% τις πωλήσεις της, κατά 41,28% τα κέρδη προ φόρων και κατά 11,46% τα κέρδη μετά από φόρους. Αποτέλεσμα οι πωλήσεις της να ξεπεράσουν πέρυσι το 1,153 δισ. ευρώ από 1,088 δισ. ευρώ το 2008, τα κέρδη προ φόρων να ανέλθουν στο ύψος των 22,559 εκατ. ευρώ έναντι 15,967 εκατ. ευρώ και τα κέρδη μετά από φόρους να ξεπεράσουν τα 11,99 εκατ. ευρώ από 10,761 εκατ. ευρώ το 2008.

Σημαντική ήταν και η αύξηση κατά 10,98% στα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA), τα οποία διαμορφώθηκαν στα 52,547 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων σημείωσαν οριακή μείωση και διαμορφώθηκαν στα 37,267 εκατ. ευρώ από 37,983 εκατ. ευρώ.

* Ανάλογη πορεία με αυτήν της Σκλαβενίτης σημείωσε και η ΑΒ Βασιλόπουλος, η μετοχή της οποίας οδεύει εκτός του ταμπλό του Χ.Α. μετά την αίτηση squeeze out που κατέθεσε ο όμιλος Delhaize.

* Οι πωλήσεις του ομίλου Ατλάντικ πέρυσι σημείωσαν κάμψη κατά 6,78% και ανήλθαν σε 572,7 εκατ. ευρώ και τα αποτελέσματα μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας διαμορφώθηκαν σε ζημίες 14,8 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 5 εκατ. ευρώ το 2008. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι η Ατλάντικ έχασε μία θέση στη φετινή λίστα και βρέθηκε στην έβδομη θέση βάσει τζίρου.

Στην έκτη θέση αναρριχήθηκε η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Δ. Μασούτης, η οποία το 2009 κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 4,99% και, παρά το γεγονός ότι τα κέρδη της μειώθηκαν σε ποσοστό 12,57%, παραμένει μία από τις πλέον κερδοφόρες του κλάδου με κέρδη προ φόρων 15,312 εκατ. ευρώ.

* Η Βερόπουλος σε ενοποιημένο επίπεδο εμφάνισε καθαρά κέρδη έναντι ζημιών, ενώ οι πωλήσεις της κατέγραψαν οριακή άνοδο 0,95% και διαμορφώθηκαν στα 931,723 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον δημοσιευμένο ισολογισμό του ομίλου, τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 741.074 ευρώ από ζημίες 46.551 ευρώ, ενώ τα κέρδη μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας διαμορφώθηκαν στα 132.212 ευρώ όταν στη χρήση του 2008 είχαν διαμορφωθεί σε ζημίες 990.387 ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν κατά 31,13%, με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν στα 2,974 εκατ. ευρώ από 4,318 εκατ. ευρώ που ήταν στη χρήση του 2008.

* Σημαντικά κέρδη, αν και μικρότερα από το 2008, εμφάνισε και η ΜΕΤΡΟ, οι πωλήσεις της οποίας σημείωσαν οριακή άνοδο της τάξεως του 2,7%, ενώ στην όγδοη θέση με πωλήσεις 445,25 εκατ. ευρώ και κέρδη 15,123 εκατ. ευρώ βρίσκεται η ΠΕΝΤΕ Γαλαξίας, η οποία είναι μία από τις πέντε συνολικά εταιρείες που εμφάνισαν πέρυσι κέρδη πάνω από 15 εκατ. ευρώ. 

* Οι πίνακες που αφορούν στα αποτελέσματα 20 αλυσίδων super market το 2009, δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη: "Συνοδευτικό Υλικό".

*** Αναδημοσίευση από το 639ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 18 – 22 Ιουνίου 2010.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο