Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μειώσεις προσωπικού και αμοιβών στις συγκοινωνίες

Η αναδιάρθρωση των συγκοινωνιακών φορέων είναι το μεγάλο στοίχημα του υπουργείου Υποδομών καθώς πρόκειται για έναν τομέα που σε μεγάλο βαθμό αφορά στην καθημερινότητα των πολιτών.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Μειώσεις προσωπικού και αμοιβών στις συγκοινωνίες
Τον ιδιαίτερα δυσεπίλυτο γρίφο της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού των αστικών συγκοινωνιών έχει πλέον να διαχειριστεί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Η αναδιάρθρωση των συγκοινωνιακών φορέων, το σχέδιο που "τρέχει" αυτό το διάστημα, είναι το μεγάλο στοίχημα καθώς πρόκειται για έναν τομέα που σε πολύ μεγάλο βαθμό αφορά στην καθημερινότητα των πολιτών και τυχόν αναταράξεις θα προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα.

Τα πάλαι ποτέ ισχυρά συνδικάτα των αστικών συγκοινωνιών ανασυντάσσονται προετοιμάζοντας μάλιστα πανσυγκοινωνιακές απεργίες, με στόχο να αποτρέψουν τις δυσμενείς αλλαγές που περιέχονται στον κυβερνητικό σχεδιασμό.

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, στις προθέσεις του αρμόδιου υπουργείου είναι η μείωση του προσωπικού των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, που στο σύνολό του ανέρχεται σε 12.000 άτομα. Περίπου 1.000, κατά κύριο λόγο διοικητικό προσωπικό, υπολογίζεται ότι πρέπει να μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. αφού με την συγχώνευση των φορέων δεν θα έχουν πλέον αντικείμενο εργασίας λόγω επικάλυψης.

Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Ρέππας, εδώ και αρκετές ημέρες έχει σπεύσει να διαμηνύσει ότι δεν θα συμπράξει σε απολύσεις προσωπικού από τις ΔΕΚΟ, ζήτημα που εποπτεύει, και το θέμα των υπεράριθμων υπαλλήλων θα λυθεί με μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού σε άλλους φορείς του Δημοσίου.

Με δεδομένο όμως ότι οι μετατάξεις αποτελούν ανακύκλωση του προσωπικού και ουσιαστικά δεν μειώνουν δραστικά τη μισθολογική δαπάνη του Δημοσίου, αλλά τη μεταφέρουν από τον έναν φορέα στον άλλον, από την πλευρά της τρόικας ζητείται η κάθε μετάταξη να λογίζεται ως πρόσληψη και για να δοθεί το πράσινο φως θα πρέπει να έχουν αποχωρήσει από την εν λόγω υπηρεσία πέντε υπάλληλοι.

Η εφαρμογή του κανόνα αυτού θα δέσει τα χέρια του αρμόδιου υπουργείου και στην περίπτωση των αστικών συγκοινωνιών καθώς θα πρέπει να διαχειριστεί προσωπικό που το ίδιο θεωρεί πλεονάζον, ωστόσο οι δυνατότητες μετακίνησης σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου θα είναι ιδιαίτερα περιορισμένες και θα πρέπει να αναζητήσει σύντομα εναλλακτική πρόταση.

"Μαχαίρι" σε δευτερεύουσες απολαβές

Οι εργαζόμενοι των αστικών συγκοινωνιών, σε κάθε περίπτωση, θα δουν τις αποδοχές τους να μειώνονται δραματικά γιατί θα προχωρήσει η δεύτερη φάση περικοπών στα επιδόματα και στις δευτερεύουσες απολαβές.

Στον βασικό μισθό θα προστίθενται, για όποιον κάθε φορά τα δικαιούται, τα επιδόματα θέσης, το οικογενειακό επίδομα, το χρονοεπίδομα και το επίδομα πτυχίου. Σε όλες τις υπόλοιπες δευτερεύουσες απολαβές (λοιπά επιδόματα, υπερεργασία, υπερωρίες κ.λπ.) θα μπει πλαφόν και δεν θα ξεπερνούν το 8% ή το 10% του μισθού.

Η αλλαγή αυτή θα σημάνει δραστικό περιορισμό για το τελικό ποσό που λαμβάνει κάθε μήνα ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων, αφού ένα πολύ σημαντικό ποσό των απολαβών του προέρχεται από εργασία κατά τα ρεπό (υπερεργασία) ή υπερωριακή απασχόληση. Οι αρμόδιοι εκτιμούν ότι με την αναδιάταξη των δρομολογίων, την προσθήκη νέων σταθμών του μετρό στο σύστημα αλλά και την πλήρη λειτουργία του ηλεκτρικού, είναι δυνατές σημαντικές περικοπές τόσο σε υπερεργασία όσο και σε υπερωρίες κυρίως στους εργαζομένους της ΕΘΕΛ, η οποία αναμένεται ότι φέτος θα έχει μισθολογική δαπάνη που θα ξεπεράσει τα 276 εκατομμύρια ευρώ.

Στην κλίνη του Προκρούστη οι μισθοί

Βίαιη, προς τα κάτω, προσαρμογή θα επιφέρουν επίσης και για έναν μεγάλο αριθμό εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες και οι συγχωνεύσεις φορέων που επίκεινται, ώστε να υπάρξουν τελικά δύο σχήματα.

Σήμερα οι μισθολογικές ανισότητες είναι πολύ μεγάλες καθώς οι μέσες ετήσιες απολαβές ξεκινούν από τα 34.000 ευρώ στην περίπτωση των εργαζομένων του τραμ και φτάνουν έως τα 72.000 ευρώ ετησίως για τους απασχολουμένους στον ΗΣΑΠ.

Με τη συγχώνευση των φορέων θα υπάρξουν αλλαγές και στις συμβάσεις των εργαζομένων, με στόχο το μέσο κόστος στις αστικές συγκοινωνίες αλλά και στις λοιπές ΔΕΚΟ να προσεγγίσει το αντίστοιχο των εργαζομένων στον στενό δημόσιο τομέα, που είναι κατά πολύ χαμηλότερο.

Οι αλλαγές αυτές θα ισχύσουν για τους υφιστάμενους εργαζομένους, ενώ για όσους στο μέλλον προσληφθούν στις συγκοινωνίες το εργασιακό καθεστώς θα είναι πολύ διαφορετικό και θα ακολουθεί τα πρότυπα που έχουν εφαρμοστεί για τους απασχολουμένους του μετρό.

Τα σχέδια του υπουργείου προκαλούν ήδη την αντίδραση των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες, που συγκροτούν κοινό μέτωπο και ετοιμάζουν τις επόμενες μέρες κινητοποιήσεις, στις οποίες αναμένεται ότι θα έχουν γενική συμμετοχή, αφού, όπως αναφέρεται, οι δυσμενείς αλλαγές αφορούν στο σύνολο των εργαζομένων στις συγκοινωνίες.

ΥΠΑ: Πάνω από έναν χρόνο χρειάστηκαν για τις μετατάξεις των εργαζομένων της παλιάς Ο.Α.

Εν τω μεταξύ, περισσότερο από έναν χρόνο χρειάστηκαν οι αρμόδιες υπηρεσίες για να ολοκληρώσουν τις μετατάξεις των πρώτων υπαλλήλων της παλαιάς Ολυμπιακής σε νέες θέσεις.

Η Ολυμπιακή πέρασε στο νέο ιδιοκτησιακό της καθεστώς την 1η Οκτωβρίου 2010, ωστόσο μόλις χθες έπιασαν δουλειά οι 255 πρώην υπάλληλοι της εταιρίας που πήραν μετάταξη στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Στην πλειονότητά τους οι νέοι υπάλληλοι της ΥΠΑ προέρχονται από οικονομικές και διοικητικές υπηρεσίες, ενώ ανάμεσά τους υπάρχουν και αρκετοί τεχνικοί, όπως σιδηρουργοί και φανοποιοί, αλλά και οι οδηγοί.

Οι ειδικότητες αυτές είναι πολύτιμες για την ΥΠΑ, η οποία δεν έχει αρκετό διοικητικό προσωπικό ούτε και οδηγούς για τα πυροσβεστικά και τα οχήματα υποστήριξης στα περιφερειακά αεροδρόμια. Άλλωστε, οι 94 από τους 255 νέους υπαλλήλους τοποθετήθηκαν στην περιφέρεια και οι 161 στην κεντρική υπηρεσία.

Οι μεταταχθέντες καταλαμβάνουν προσωποπαγείς θέσεις με συμβάσεις αορίστου χρόνου στην ΥΠΑ, δηλαδή είναι μόνιμοι υπάλληλοι που πληρώνονται με το μισθολογικό καθεστώς της νέας τους υπηρεσίας και όχι με αυτό της πρώην Ολυμπιακής.

Αντίθετα, κραδασμούς προκαλεί η μετάταξη στην ΥΠΑ των 162 μηχανικών και των 325 πιλότων της παλαιάς Ολυμπιακή, η οποία αναμένεται μέσα στις επόμενες μέρες.

Σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις του προέδρου της Ομοσπονδίας Σωματείων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ), κ. Αλεβιζόπουλου, οι πιλότοι θα μεταταγούν στην ΥΠΑ με μισθούς που ανάλογα με τα χρόνια εμπειρίας κυμαίνονται από 4.000 εως 11.000 ευρώ αλλά και με ειδικά προνόμια, ενώ σχεδόν στο σύνολό τους δεν θα έχουν αντικείμενο εργασίας.

Πάντως, από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων επισημαίνεται ότι, εφόσον μηχανικοί ή πιλότοι κριθούν πλεονάζοντες στη νέα υπηρεσία, θα μετακινηθούν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, όπου μπορούν να προσφέρουν, ενώ σε ό,τι αφορά τους μισθούς τους αυτοί δεν θα ξεπερνούν σε καθαρές απολαβές τις 3.500 ευρώ τον μήνα, όπως προβλέπει πρόσφατη νομοθεσία για τους μισθούς στο Δημόσιο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v