Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η κρίση αλλάζει το επιχειρηματικό μοντέλο

Λιγότερα, φθηνότερα και τα απολύτως απαραίτητα: αυτό επιτάσσει η κατάσταση που βιώνει ο μέσος Έλληνας καταναλωτής μετά από δύο χρόνια βαθιάς ύφεσης. Πώς προσαρμόζουν τη στρατηγική τους οι εταιρείες.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Η κρίση αλλάζει το επιχειρηματικό μοντέλο
Λιγότερα, φθηνότερα και τα απολύτως απαραίτητα: αυτό επιτάσσει η οικονομική κατάσταση που βιώνει ο μέσος Έλληνας καταναλωτής, ο οποίος, όπως αποδεικνύουν και σχετικές έρευνες, όχι μόνο αρχίζει να αντιλαμβάνεται την κατάσταση αλλά είναι και διατεθειμένος, εξ ανάγκης, είναι αλήθεια, να αλλάξει την καταναλωτική του συμπεριφορά αναζητώντας καλύτερες τιμές και ψωνίζοντας από εκπτωτικά καταστήματα.
 
Βέβαια, χρειάστηκαν περισσότερα από δύο χρόνια βαθιάς ύφεσης, μείωσης μισθού στην καλύτερη περίπτωση, απώλειας εργασίας στη χειρότερη και απανωτές έκτακτες εισφορές για να αναθεωρήσει ή να προσαρμόσει το life style του.

Αντίστοιχος, ίσως και μεγαλύτερος, είναι ο χρόνος που χρειάστηκαν ή χρειάζονται για να προσαρμοστούν στη νέα τάξη πραγμάτων και οι επιχειρήσεις, οι οποίες τώρα πλέον φαίνεται πως έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται ότι το παλιό μοντέλο στο οποίο στήριξαν την ανάπτυξη και την κερδοφορία τους έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

Για τον λόγο αυτόν, άλλωστε, η μία μετά την άλλη, ελληνικές αλλά και πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται εντός των ελληνικών τειχών αναζητούν ένα manual μέσω των συμβούλων επιχειρήσεων ώστε να κτίσουν νέα στρατηγική, η οποία θα βοηθήσει όχι μόνο στο να αντιμετωπίσουν την κρίση αλλά και στο να βάλουν και τις βάσεις για να αντεπεξέλθουν στη νέα τάξη πραγμάτων.

Τι αποκαλύπτει η έρευνα της Boston Consulting Group

Μια νέα τάξη πραγμάτων, η οποία οδηγείται από το γεγονός, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της Boston Consulting Group, ότι το 73% των Ελλήνων καταναλωτών έχει αποδεχθεί την ιδέα ότι θα πρέπει να καταναλώνει λιγότερο από ό,τι παλαιότερα.

Απόρροια αυτής της αναγκαστικής καταναλωτικής στροφής των 180 μοιρών είναι και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων, ήτοι ποσοστό 78%, είναι αποφασισμένη να ψωνίζει από εκπτωτικά καταστήματα. Ανάλογο είναι και το ποσοστό εκείνων που δήλωσαν ότι θα αφιερώσουν περισσότερο χρόνο στο να αναζητήσουν τις καλύτερες τιμές.

Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει και ένας ισχυρός πυρήνας, ποσοστό 24%, που απάντησε ότι δεν θα αλλάξει τις καταναλωτικές του συνήθειες, ενώ μόνο το 3% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα καταναλώνει περισσότερο από ό,τι παλιά.

Την ίδια ώρα, και παρά το μεγάλο «κούρεμα» στα έξοδά τους, οι Έλληνες καταναλωτές προτίθενται να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα μόνο για προϊόντα τα οποία έχουν σημαντικές τεχνικές διαφορές ή αποδίδουν καλύτερα αποτελέσματα.

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι κλάδοι της κρίσης

Οι παιδικές τροφές και τα φρέσκα τρόφιμα είναι πιο ανθεκτικά στην κρίση, μιας και το 10% των ερωτηθέντων -το μεγαλύτερο ποσοστό- δήλωσε προετοιμασμένο να δαπανήσει περισσότερα χρήματα για να αποκτήσει αυτά τα οποία θεωρεί καλύτερα.

Από την άλλη πλευρά, οι κατηγορίες που φαίνεται πως θα πληγούν περισσότερο είναι τα οινοπνευματώδη, τα συμβόλαια - υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και τα είδη πολυτελείας, όπου το 88%, το 78% και το 77% αντίστοιχα δηλώνουν πως θα δαπανήσουν όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα για να τα προμηθευτούν.

Επίσης, παρατηρείται μείωση στα τυποποιημένα και βιολογικά τρόφιμα, όπου το 76% και το 75% αντίστοιχα απάντησαν ότι θα μειώσουν τις δαπάνες τους.

Ποιοι θα κερδίσουν τη μάχη

Οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να αναγνωρίσουν τις αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά και στην καταναλωτική ψυχολογία των Ελλήνων καταναλωτών και θα προσαρμοστούν στις νέες τάσεις που εμφανίζονται θα βγουν κερδισμένες ακόμα και στη δύσκολη οικονομική συγκυρία όπου βρίσκεται η χώρα, σύμφωνα με τα στελέχη της Boston Consulting Group.

Συγκεκριμένα, ωφελημένες θα βγουν οι επιχειρήσεις οι οποίες θα μπορέσουν:

* Να αναγνωρίσουν τα σημάδια και τις νέες τάσεις και να προσαρμοστούν αμέσως, να επιταχύνουν τους πειραματισμούς για να προσαρμοστούν γρήγορα στα νέα δεδομένα, να αναθεωρήσουν τις τιμές των προϊόντων και τους τρόπους προώθησής τους, να προβάλουν σημαντικές τεχνικές διαφορές ή να τονίσουν την καλύτερη απόδοση των προϊόντων τους.

* Να εκμεταλλευτούν σωστά και αποτελεσματικά τις δυνατότητες που παρέχουν η νέα τεχνολογία και το διαδίκτυο και να επενδύσουν στην κοινωνική δικτύωση και να προσαρμόσουν τα κίνητρά τους ώστε να κρατήσουν τις ομάδες τους κινητοποιημένες

* Να προβάλουν το αίσθημα της «αλλαγής» και να προωθήσουν την ικανότητά τους να αντεπεξέλθουν στην αβεβαιότητα που κυριαρχεί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο