Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΑΒ Βασιλόπουλος: Γιατί αγοράζει η Delhaize

Η ταχεία αφομοίωση της Plus, τα ανθεκτικά φετινά κέρδη και οι προοπτικές εκτίναξής τους το 2009 οδηγούν τους Βέλγους της Delhaize σε αύξηση του ποσοστού τους άνω του 63%. Επανέρχονται τα ερωτήματα για δημόσια προσφορά.

  • του Χρήστου Κίτσιου
ΑΒ Βασιλόπουλος: Γιατί αγοράζει η Delhaize
Στη δοκιμασμένη τακτική της σταδιακής ενίσχυσης του ποσοστού της στην ΑΒ Βασιλόπουλος, κάθε φορά που η μετοχή υποχωρεί σε χαμηλά επίπεδα, επανήλθε η Delhaize προκαλώντας νέο γύρο ερωτημάτων στην αγορά για τις προθέσεις της όσον αφορά στη θυγατρική της, την ώρα μάλιστα που η τελευταία αφομοιώνει πολύ γρήγορα το κόστος από την εξαγορά της Plus Hellas.

Ο βελγικός όμιλος αλυσίδων super market Delhaize προχώρησε στις 11/11 στην απόκτηση 220.000 μετοχών της ΑΒ Βασιλόπουλος (1,7% του μετοχικού της κεφαλαίου) στην τιμή των 23,4 ευρώ. Και επειδή είχε αγοράσει και μετοχές ΑΒ πριν από την απόκτηση του παραπάνω πακέτου, υποχρεώθηκε στις 14/11 να ανακοινώσει ότι το ποσοστό της στην ΑΒ Βασιλόπουλος ανέρχεται πλέον σε 63,011% από 59,7% πριν.

Την Παρασκευή 21/11 διενεργήθηκε ακόμη ένα πακέτο 217.393 μετοχών της ΑΒ Βασιλόπουλος στην τιμή των 23 ευρώ, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες αγοράστηκε επίσης από την Delhaize. Αν οι πληροφορίες ισχύουν, το ποσοστό της Delhaize στην ΑΒ Βασιλόπουλος ανέρχεται πλέον στο 64,7%.

Οι αγορές διενεργήθηκαν πριν από την ένταξη (25/11) της ΑΒ στον MSCI Small Cap είτε για να προλάβουν την ενίσχυση της ζήτησης (από passive funds) είτε για να μη δώσουν στόχο στην αγορά. Χρηματιστές πάντως σημειώνουν ότι η Delhaize συνεχίζει να είναι από την πλευρά των αγοραστών σχεδόν καθημερινά και μετά τις 25/11.

H Delhaize δεν εμπίπτει στην υποχρέωση υποβολής δημόσιας πρότασης, οι αγορές όμως μετοχών ΑΒ έχουν θορυβήσει την αγορά. Αφενός γιατί διενεργούνται σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τα πρόσφατα υψηλά της μετοχής (51,90 ευρώ στις 12/5/08) και αφετέρου γιατί επανέρχονται σε μια περίοδο όπου η εισηγμένη επιβαρύνεται με τα κόστη εξαγοράς και ανακαίνισης των καταστημάτων Plus στην Ελλάδα, δίνοντας μάλιστα ενδείξεις ταχείας αφομοίωσης και ανθεκτικότητας κερδοφορίας.

Οι Βέλγοι είχαν κάνει το ίδιο και τη διετία 2005-06, όταν η ΑΒ έβγαινε από την περίοδο αφομοίωσης της εξαγοράς της Τροφό. Η Delhaize ενίσχυσε τότε το ποσοστό της στην ΑΒ, σε χαμηλές αποτιμήσεις, δίνοντας την εντύπωση ότι αποσκοπούσε τελικώς στην απόκτηση του 100% και στη διαγραφή της εταιρίας από το ταμπλό. Τότε πέτυχε να αποκτήσει ένα επιπλέον 10% του μετοχικού κεφαλαίου της ΑΒ πληρώνοντας ανά μετοχή όχι περισσότερα από 11,50 ευρώ.

Δεν προχώρησε, δε, σε δημόσια πρόταση, όπως φοβόταν η αγορά, ίσως επειδή η ΕΛΕΧΑ, ούσα ευρισκόμενη σε διαδικασία απορρόφησής της από την Τράπεζα Πειραιώς, προτίμησε να πουλήσει το 4,5% της ΑΒ Βασιλόπουλος σε Έλληνα ιδιώτη επενδυτή και όχι στην Delhaize, με τίμημα 11,40 ευρώ ανά μετοχή. Αποτέλεσμα να μην υπάρχουν οι προϋποθέσεις για απόκτηση του 90% και squeeze-out.

Και… του πουλιού το γάλα από το 2009;

Οι νέες αγορές της Delhaize προκαλούν και πάλι ερωτήματα για το αν προτίθεται να προχωρήσει σε προαιρετική δημόσια πρόταση προκειμένου να αξιοποιήσει τη συγκυρία των χαμηλών τιμών, εξασφαλίζοντας το 100% από του πουλιού το γάλα που υπόσχεται η πορεία της ΑΒ για το 2009.

Η εισηγμένη αλυσίδα super market δείχνει ότι θα απορροφήσει φέτος σε χρόνο-ρεκόρ το κόστος από τη μετατροπή των καταστημάτων Plus σε ΑΒ, θέτοντας παρακαταθήκες για ένα πολύ ισχυρό 2009 σε επίπεδο πωλήσεων και κερδοφορίας.

Το πρόγραμμα ανακαίνισης των καταστημάτων Plus και η μετατροπή τους σε ΑΒ έχουν ήδη ξεκινήσει από το β΄ τρίμηνο της φετινής χρονιάς και με βάση την επίσημη πρόβλεψη θα ανέλθει στα 19 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος του έχει ήδη αναληφθεί στο β΄ και στο γ΄ τρίμηνο, ενώ ένα μικρό κομμάτι θα επιβαρύνει και τα κόστη του δ΄ τριμήνου.

Το γ΄ τρίμηνο της ΑΒ Βασιλόπουλος, παρά τα έξτρα κόστη από τα Plus, ήταν καλύτερο από αυτό που περίμεναν οι αναλυτές και το δ΄ τρίμηνο, το οποίο παραδοσιακά αποτελεί το δυνατό στις πωλήσεις των αλυσίδων super market, θα κρίνει, σύμφωνα με διαχειριστές, και τη δυναμική της κερδοφορίας της το 2009.

Ήδη από τον τρέχοντα μήνα η ΑΒ διαθέτει σε λειτουργία τα περισσότερα από τα 45 νέα καταστήματα (34 Plus ανακαινισμένα και 11 νέα), τα οποία στην πλειονότητά τους βρίσκονται στη βόρεια Ελλάδα, περιοχή με μηδενική διείσδυση για την αλυσίδα. Η πλήρης λειτουργία των νέων καταστημάτων αναμένεται να συμβάλει, σύμφωνα με τους αναλυτές, σε ένα ιδιαίτερα δυνατό τρίμηνο. Διαχειριστές θεσμικών κεφαλαίων εκτιμούν μάλιστα ότι τα καθαρά κέρδη της χρήσης ενδέχεται να εκτιναχτούν στα 30 - 32 εκατ. ευρώ από 16,7 εκατ. ευρώ στο 9μηνο.

Η κατάσταση δείχνει ακόμη καλύτερη για το 2009. Η ΑΒ θα διαθέτει 45 επιπλέον καταστήματα κατά κύριο λόγο στην "παρθένα" για την ίδια τη βόρεια Ελλάδα και δεν θα επιβαρυνθεί με έξτρα κόστη ύψους 19 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας ίσως και ισόποσα την κερδοφορία της.

Δραστηριοποιούμενη δε σε ένα κατ’ εξοχήν αμυντικό κλάδο, με ισχυρές ταμειακές ροές, με μεγάλες επενδύσεις στα logistics και με νέου τύπου καταστήματα (τύπου discount) και προϊόντα (επέκταση συνεργασιών με Alpha Bank για κάρτα visa), έχει τις προϋποθέσεις να ενισχύσει έτι περαιτέρω το μερίδιό της στην ελληνική αγορά. Μόνο τα τέως Plus αναμένεται το 2009 να διπλασιάσουν τις πωλήσεις τους, σύμφωνα με εκτιμήσεις κύκλων της ΑΒ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v