Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι υποψήφιοι για την Εγνατία και η πίεση για... παράταση

Διαμορφώνονται τα σχήματα που θα διεκδικήσουν τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Οι νέοι «παίκτες» που μπαίνουν στην ελληνική αγορά, η έντονη παρουσία των Γάλλων και οι πιέσεις για νέα παράταση.

Οι υποψήφιοι για την Εγνατία και η πίεση για... παράταση

Νέοι διεθνείς παίκτες ετοιμάζονται να μπουν στην ελληνική αγορά διαχείρισης υποδομών, με αφορμή τον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει την ερχόμενη Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου ως ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση του οδικού άξονα των 658 χιλιομέτρων και τριών κάθετων αξόνων, αλλά ήδη ασκούνται πιέσεις για νέα παράταση. Στο Ταμείο εμφανίζονται ανθεκτικοί, χωρίς να είναι σίγουρο πως θα αντέξουν μέχρι το τέλος της εβδομάδας.

Νέα είσοδο στην ελληνική αγορά αποτελεί η Roadis, θυγατρική του καναδικού ομίλου PSP που ελέγχει το 40% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ). Η ΔΑΑ διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Η Roadis, που θα διεκδικήσει την Εγνατία Οδό μαζί με τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, διαχειρίζεται σήμερα αυτοκινητοδρόμους σε Ινδία (710 χιλιόμετρα), Βραζιλία (681 χιλιόμετρα), Μεξικό (155 χιλιόμετρα) και Ισπανία (64 χιλιόμετρα). Στα μέσα Δεκεμβρίου, η θυγατρική του ομίλου PSP εξαγόρασε δύο εταιρείες που διαχειρίζονται 290 χιλιόμετρα οδικών αξόνων στην Πορτογαλία.

Με γνωστό γαλλικό όμιλο, που έχει ήδη παρουσία στην Ελλάδα, λέγεται πως θα συνεργαστεί ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ με τον επίσης γαλλικό όμιλο Vinci θα διεκδικήσει την Εγνατία Οδό ο όμιλος Μυτιληναίος. Η Vinci είναι ο μεγαλύτερος διεθνής όμιλος στη διαχείριση υποδομών στην Ελλάδα καθώς έχει την πλειοψηφία της κοινοπραξίας «Γέφυρα» που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου, είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της «Ολυμπίας Οδού» ενώ συμμετέχει και στην κοινοπραξία που κατασκεύασε και διαχειρίζεται τον άξονα «Μαλιακός - Κλειδί».

Με γαλλικό επενδυτικό όμιλο ακούγεται πως θα συνεργαστεί ο όμιλος J&P ΑΒΑΞ, ενώ με Γάλλους συζητάει και η Intrakat. Η συνεργασία της τελευταίας με την Bouygues δεν επιβεβαιώνεται. Στον διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό δεν πρόκειται να συμμετάσχει η γερμανική Hochtief, ο μεγαλύτερος μέτοχος της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται το τμήμα «Μαλιακός - Κλειδί». Θεωρείται, όμως, σίγουρη η συμμετοχή άλλων ξένων επενδυτικών ομίλων.

Η περίοδος παραχώρησης της Εγνατίας Οδού θα καθοριστεί τους επόμενους μήνες και πριν από την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους. Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, διαχωρισμένων ρευμάτων κυκλοφορίας, με πλήρη έλεγχο των προσβάσεων. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους (στη συνοριακή πύλη με την Τουρκία) και διέρχεται από τη μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης.

Η Εγνατία Οδός συνδέεται με την Αλβανία, την ΠΓΔΜ, τη Βουλγαρία και την Τουρκία μέσω έντεκα καθέτων οδικών αξόνων. Τρεις από τους οδικούς αυτούς κάθετους άξονες, με συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα, θα αποτελέσουν μέρος της σύμβασης παραχώρησης. Πρόκειται για τον οδικό άξονα Σιάτιστα - Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή, που οδηγεί στην Αλβανία (Kapshtice), τον οδικό άξονα Χαλάστρα - Εύζωνοι, που οδηγεί στην πΓΔΜ (Gevgeli) και τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη - Σέρρες - Προμαχώνας, που οδηγεί στη Βουλγαρία (Kulata).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v