Τι κρύβει το νέο master plan του ΟΛΠ

Προϊόν συμβιβασμού, που ικανοποιεί όμως την Cosco, είναι το νέο Master Plan που καταθέτει αύριο στην ΕΣΑΛ ο ΟΛΠ. Βασικός στόχος να ξεκολλήσει το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου στο λιμάνι.

Τι κρύβει το νέο master plan του ΟΛΠ

Την Παρασκευή κατατίθεται εκ νέου στην αρμόδια Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) το στρατηγικό σχέδιο (master plan) του ΟΛΠ το οποίο έχει περάσει τους τελευταίους μήνες δια πυρός και σιδήρου.

Το νέο master plan αποτελεί προϊόν συμβιβασμού, αλλά φαίνεται πως ικανοποιεί πλήρως την Cosco.

Για παράδειγμα, στην τελευταία έκδοση του master plan προβλέπεται τελικά εμπορικό κέντρο, που θα έχει τη μισή επιφάνεια (γύρω στα 20.000 τετραγωνικά μέτρα από τα περίπου 40.000 τ.μ.) σε σχέση με το αρχικό σχέδιο, το οποίο θα λειτουργεί στη ζώνη εισόδου (δηλαδή πριν τον έλεγχο διαβατηρίων) του λιμένα κρουαζιεροπλοίων, μόνο για τους τουρίστες.

Έτσι αντιμετωπίζονται και οι σφοδρές αντιδράσεις από φορείς του Πειραιά στο ενδεχόμενο λειτουργίας του εμπορικού κέντρου. Το θέμα του master plan απασχόλησε και τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνι Γεωργιάδη με τον δήμαρχο Πειραιά Γιάννη Μώραλη.

Το επενδυτικό πρόγραμμα της Cosco στον OΛΠ, με βάση το αρχικό master plan, φτάνει τα 612 εκατ. ευρώ, αλλά ο κινεζικός όμιλος σχεδιάζει ήδη την κατασκευή τέταρτου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, με πρόσθετες επενδύσεις περί τα 200 εκατ. ευρώ. Με το νέο προβλήτα, ο κινεζικός όμιλος θα ενισχύσει τη δυναμικότητα του λιμανιού του Πειραιά σε επίπεδα άνω των 10 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων (TEU), μέγεθος αντίστοιχο με τη δυναμικότητα των ισχυρότερων λιμένων της βόρειας Ευρώπης.

Ήδη ο Πειραιάς είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων, καθώς φέτος έχει ξεπεράσει τη Βαλένθια με τη διαφορά να διευρύνεται. Πέρυσι διακινήθηκαν μέσω του Πειραιά 4,9 εκατ. TEU, ενώ σύμφωνα με τις προβλέψεις του OΛΠ φέτος θα διακινηθούν περί τα 5,6 εκατ. TEU.

Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης του OΛΠ, που εγκρίθηκε από την Βουλή το 2016, ο οργανισμός είναι υποχρεωμένος να επενδύσει 293,7 εκατ. ευρώ. Οι συγκεκριμένες, υποχρεωτικές, επενδύσεις πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2021 ώστε στη συνέχεια να αποκτήσει η Cosco και το υπόλοιπο 16% των μετοχών του OΛΠ, πέραν του 51% που απέκτησε τον Αύγουστο του 2016 έναντι 293,7 εκατ. ευρώ.

Για να αποκτήσουν το πρόσθετο 16% του OΛΠ, οι Κινέζοι έχουν από το 2016 καταθέσει σε λογαριασμό μεσεγγύησης (escrow account) 88 εκατ. ευρώ τα οποία δεν μπορεί να εισπράξει το δημόσιο πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία. Όμως η Cosco έχει ήδη στείλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιστολή στην οποία υποστηρίζει πως πρέπει να λάβει τώρα το 16% καθώς το επενδυτικό πρόγραμμα καθυστερεί όχι με δική της ευθύνη, αλλά επειδή οι κρατικές υπηρεσίες χρονοτριβούν με τις αδειοδοτήσεις, κ.α.

Ο κινεζικός όμιλος, με την προσθήκη και του τέταρτου προβλήτα, υπόσχεται πρόσθετες επενδύσεις περί το μισό δισ. ευρώ, ανεβάζοντας το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα του OΛΠ σε επίπεδα άνω των 800 εκατ. ευρώ. Αρχικά οι πρόσθετες επενδύσεις, όπως το εμπορικό κέντρο, τα τέσσερα ξενοδοχεία και οι νέες αποθήκες, έχουν προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις από τοπικούς παράγοντες του Πειραιά. Τελικά σχεδόν όλες οι επενδύσεις θα προχωρήσουν, με ορισμένες αλλαγές.

Φώτης Κόλλιας fotisk2@euro2day.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v