Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κωτσόβολος: Οι άμυνες για τη «χειρότερη χρονιά της δεκαετίας»

Συνέχεια επενδύσεων και πρόβλεψη για μονοψήφια πτώση πωλήσεων στη νέα χρήση, μετά από ένα θετικό αλλά «λαβωμένο» 2019. Πώς η πανδημία θα αλλάξει φέτος την κατανάλωση και τον θεσμό της Black Friday. Πώς αντιμετωπίζει η διοίκηση της αλυσίδας τον ανταγωνισμό.

Κωτσόβολος: Οι άμυνες για τη «χειρότερη χρονιά της δεκαετίας»

Με την πρόβλεψη πως το δ' τρίμηνο του 2020 θα είναι το «δυσκολότερο της τελευταίας δεκαετίας», προϊδέασε για το πλήγμα που επέρχεται στην εγχώρια αγορά -τόσο από την πανδημία όσο και από τη συνδεόμενη οικονομική ύφεση- ο διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος Γιάννης Βασιλάκος.

Η τελευταία οικονομική χρήση της αλυσίδας που έκλεισε τον Απρίλιο με αύξηση μεγεθών και προώθηση σημαντικών επενδύσεων σε υποδομές αποτελούν ωστόσο τη γραμμή άμυνας της αλυσίδας για τη νέα χρήση, η οποία άρχισε με την επαναλειτουργία των φυσικών καταστημάτων τον Μάιο. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του επικεφαλής της αλυσίδας, στην τρέχουσα χρονιά το σύνολο της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών θα υποχωρήσει κατά 10%-15% (πέρυσι το μέγεθός της άγγιξε τα 2,2 δισ. ευρώ), ωστόσο, η Κωτσόβολος επιδιώκει να περιορίσει την πτώση τζίρου σ’ ένα υψηλό μονοψήφιο ποσοστό.

Αναλυτικότερα στη χρήση 2019-2020, ο κύκλος εργασιών έκλεισε στα 538 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,5% σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό έτος 2018-2019, ενώ τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) έφτασαν τα 26,2 εκατ. ευρώ από 25,2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 1%. Οι επενδύσεις για το συγκεκριμένο οικονομικό έτος ανήλθαν στα 11,4 εκατ. ευρώ, από 10,7 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Κατά τον κ. Βασιλάκο, η παραπάνω επίδοση θα ήταν προφανώς βελτιωμένη, αν δεν επερχόταν το lockdown, που καθόρισε την πορεία της χρήσης καθώς η πτώση πωλήσεων κινήθηκε μεταξύ 50%-65%.

Ωστόσο, παρουσιάζοντας αναλυτικά τα τεκταινόμενα των τελευταίων μηνών, παρατήρησε ότι η αγορά είχε βρεθεί σε φάση υστέρησης ήδη από τον Ιανουάριο του 2020, ακολουθώντας ένα ισχυρό κύμα ζήτησης στο δίμηνο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου 2019, με θετική επίδραση από την Black Friday και τις χριστουγεννιάτικες προσφορές.

Στο δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου, οι πωλήσεις ανέκαμψαν καταγράφοντας αύξηση κατά 15% σε σχέση με την περυσινή περίοδο, ενώ η πρόβλεψη για το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου είναι πως οι πωλήσεις θα είναι οριακά αρνητικές, αφού από την εξίσωση λείπει ο κλιματισμός -που εμφανίζεται φέτος καθηλωμένος-, αλλά και η κατηγορία των τηλεοράσεων, μια και στη συγκεκριμένη χρονιά ματαιώθηκαν λόγω πανδημίας τόσο το Ευρωπαϊκό Κύπελλο Ποδοσφαίρου όσο και οι Ολυμπιακοί Αγώνες, γεγονότα που παραδοσιακά τονώνουν τη ζήτηση.

Βασιζόμενος στις ενδείξεις από τον τουρισμό, τα προβλεπτικά μοντέλα για την πορεία της ύφεσης, αλλά και τις αλλαγές που επιφέρει η πανδημία στην κατανάλωση, ο Γ. Βασιλάκος εκτίμησε ότι στο δ' τρίμηνο της χρονιάς, η πτώση της αγοράς θα κινηθεί από 15%-20%. Με βάση τα παραπάνω, προέβλεψε ότι το σύνολο της αγοράς το 2020 θα κινηθεί με πτώση 10%-15%.

Παρά τις δυσμενείς συνθήκες, ωστόσο, εκτίμησε ότι η αγορά μπορεί να επανέλθει δυναμικά το 2021, αποκαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό τη διαταραχή του 2020.

Στρατηγική 

Προκειμένου ο όμιλος Κωτσόβολος να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της χρονιάς βασίζεται τόσο στις υφιστάμενες επενδύσεις του σε νέα αποθήκη και ΙΤ συστήματα, όσο και σε νέες δαπάνες ύψους 8-9 εκατ. ευρώ στην τρέχουσα χρήση. Αυτές θα κατευθυνθούν σε νέες τεχνολογικές εφαρμογές, στη δημιουργία ενός νέου καταστήματος στην περιφέρεια, σε ανακαινίσεις 4 σημείων και σε μεταστέγαση δύο ακόμη, αλλά και στον εκσυγχρονισμό του στόλου αυτοκινήτων.

Ο κ. Βασιλάκος έκανε ειδική αναφορά στην περίοδο του lockdown και στο πρόβλημα παραδόσεων που παρουσιάστηκε κατά τη συγκεκριμένη περίοδο, υπογραμμίζοντας ότι ο όμιλος Κωτσόβολος προσπαθεί να ενισχυθεί τόσο εσωτερικά όσο και με έξτρα συνεργασίες με ταχυμεταφορικές, προκειμένου να αντιμετωπίσει τον χειμώνα και την αυξημένη ζήτηση.

Σύμφωνα με τον ίδιο, λόγω πανδημίας και καιρικών συνθηκών, από το φθινόπωρο προβλέπεται σημαντική στροφή των καταναλωτών στα εναλλακτικά κανάλια παραγγελιών (call center και ηλεκτρονικά καταστήματα), προκειμένου να εξυπηρετηθεί. Εκτίμησε δε πως ο φετινός θεσμός της Black Friday θα είναι «πολύ διαφορετικός», καθώς οι ουρές και η παραλαβή από τα καταστήματα θα είναι, εν πολλοίς, πρακτική προς αποφυγή. Σημειώνεται ότι βάσει πρόβλεψης, τα εναλλακτικά κανάλια της Κωτσόβολος στην τρέχουσα χρήση θα αγγίξουν το 25% του συνολικού κύκλου εργασιών, από 12% που ήταν προ πανδημίας.

Παρ' όλα αυτά η αλυσίδα συνεχίζει να επενδύει στον εκσυγχρονισμό και εμπλουτισμό του φυσικού δικτύου με προϊόντα και υπηρεσίες, καθώς αυτό αποτελεί το «ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα».

Ανταγωνισμός

Αναφερόμενος στον ανταγωνισμό ο κ. Βασιλάκος εκτίμησε πως παρά την είσοδο νέων παικτών στα ηλεκτρικά, όπως η Public με τη MediaMarkt, αλλά και η Πλαίσιο, η Κωτσόβολος θα συνεχίσει να κερδίζει μερίδια αγοράς, διατηρώντας την ηγετική της θέση. Ωστόσο, έκανε λόγο για την πιθανότητα εισόδου νέων παγκόσμιων παικτών όπως η Amazon και η Alibaba, σημειώνοντας ότι σε μια τέτοια εξέλιξη, το φυσικό δίκτυο και το brand της Κωτσόβολος θα αποτελέσουν τα εργαλεία ανάσχεσης.

Ρευστότητα

Η αλυσίδα έκλεισε τη χρήση του 2019/2020 με ταμειακά διαθέσιμα της τάξης των 32,4 εκατ. ευρώ από 95,4 εκατ. ευρώ στο τέλος της χρήσης 2018/2019, καθώς έλαβε την απόφαση να αποπληρώσει υποχρεώσεις προς προμηθευτές στο διάστημα που τα καταστήματά της ήταν κλειστά, «υποβοηθώντας έτσι ολόκληρη την αλυσίδα της αγοράς», όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκος.

Στο επίπεδο του κόστους, η αλυσίδα εκμεταλλεύθηκε τις κυβερνητικές παροχές για αναστολή εργασίας και έκπτωση ενοικίου και περιέκοψε δαπάνες μάρκετινγκ και επενδύσεων, προσαρμοζόμενη στις συνθήκες.

Πέννυ Κούτρα [email protected]

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v