Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιάννης Ραπτόπουλος: Η εκτόξευση και η κατάρρευση του Mr. Express Service

Οι θρυλικές διαφημίσεις με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον «Ιππότη της Ασφάλτου», τα χρόνια της χλιδής στην αυτοκρατορική βίλα στο Πανόραμα, η πτώση που οδήγησε σε χειροπέδες και καταδίκες, ως το άδοξο τέλος.

Γιάννης Ραπτόπουλος: Η εκτόξευση και η κατάρρευση του Mr. Express Service
  • του ανταποκριτή μας στη Θεσσαλονίκη Βασίλη Ιγνατιάδη

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 η Αλίκη Βουγιουκλάκη «εισέβαλλε» στους τηλεοπτικούς μας δέκτες με μια κόκκινη Porsche 911, για να διαφημίσει το «154» της Express Service, τον πρωτοποριακό για την εποχή τριψήφιο αριθμό κλήσης για οδική βοήθεια. Αργότερα, στη διάρκεια της ταραγμένης προεκλογικής περιόδου του 1989, η εθνική σταρ και προσωπική φίλη του ιδρυτή της εταιρίας, Γιάννη Ραπτόπουλου, επανερχόταν άλλο σποτ, γράφοντας με κόκκινο σπρέι σε λευκό ταμπλό: «Εγώ ψηφίζω 154».

Είχε προηγηθεί ο David Hasselhoff, ο θρυλικός «Ιππότης της Ασφάλτου», ο οποίος είδε τον στόλο της «πιο γρήγορης της Ευρώπης» οδικής βοήθειας να τον περικυκλώνει με αυτοκίνητα, δίκυκλα και ένα ελικόπτερο, ελάχιστα λεπτά μετά την κλήση από τον «Κιτ». «Efkaristo Express Service» τον ακούσαμε να λέει.

Ήταν η εποχή που ο Γιάννης Ραπτόπουλος μεσουρανούσε στο ελληνικό επιχειρείν, γευόταν το νέκταρ της προσωπικής του επιτυχίας ζώντας την απόλυτη χλιδή και δεν φειδόταν χρημάτων προκειμένου να καλέσει τους διασημότερους celebrities να διαφημίσουν το δημιούργημά του. Η βίλα του στους Ελαιώνες Πανοράματος ήταν φαραωνικού τύπου, με πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων, ευάριθμο προσωπικό, ελικοδρόμιο και τα πιο προηγμένα συστήματα φύλαξης για τον ίδιο, την οικογένειά του και τους υψηλούς προσκεκλημένους του από την πολιτική, το επιχειρείν και τον καλλιτεχνικό χώρο.

Η πορεία προς την κορυφή είχε ξεκινήσει από το μηδέν: ο ίδιος διδάχτηκε τα μυστικά της μηχανολογίας στην τεχνική σχολή του Ευκλείδη, και έχοντας δουλέψει ως τεχνικός στον ΟΑΣΘ, άνοιξε πρώτα το δικό του συνεργείο αυτοκινήτων, πριν επιχειρήσει το μεγάλο βήμα, το 1975, ιδρύοντας την Express Service, σε ηλικία μόλις 32 ετών. Η εταιρία έσπασε το μονοπώλιο της κρατικής ΕΛΠΑ στην οδική βοήθεια και τον τεχνικό έλεγχο οχημάτων. Μέσα σε λίγα χρόνια, με τους κατάλληλους χειρισμούς κυριάρχησε, δημιουργώντας στην ουσία το δικό της, ιδιωτικό πλέον μονοπώλιο, με πανελλαδική κάλυψη και ταχύτατη εξυπηρέτηση σε 24ωρη βάση.

Το success story συνεχίστηκε και τη δεκαετία του 1990, στη διάρκεια του οποίου μπήκαν κι άλλοι παίκτες στην αγορά. Ο Ραπτόπουλος επέκτεινε τις δραστηριότητές του, δημιουργώντας και την Ιατρική Φροντίδα Express Service, με πολυιατρεία και υπηρεσία άμεσης παρέμβασης και αργότερα ιδιωτικό ΚΤΕΟ. Το 1997 εισήλθε και στον εκδοτικό χώρο, αγοράζοντας τους τίτλους των ιστορικών εφημερίδων Μακεδονία και Θεσσαλονίκη από το άλλοτε κραταιό συγκρότημα Βελλίδη. Γρήγορα, ωστόσο, εγκατέλειψε το συγκεκριμένο εγχείρημα, πουλώντας τις εφημερίδες σε ελληνοαμερικανό επιχειρηματία.

Οι πρώτοι τριγμοί στο οικοδόμημα, που οδήγησαν και στην κατάρρευσή του, εμφανίστηκαν όταν ο επιχειρηματίας είδε το πελατολόγιό του να μειώνεται σταδιακά, για λόγους που ο ίδιος απέδιδε σε πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού. Ο ίδιος άρχισε ένα μπαράζ δικαστικών προσφυγών, τόσο για την καταβολή ΦΠΑ που δεν όφειλε όσο και για τις αθέμιτες όπως υποστήριζε πρακτικές ασφαλιστικών εταιριών υπό κρατικό έλεγχο, που αναλάμβαναν και έργο οδικής βοήθειας.

Στη διάρκεια των δικών άρχισαν να συσσωρεύονται χρέη προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς και οι καθυστερήσεις μισθοδοσίας του προσωπικού του, που στην περίοδο της άνθισης αριθμούσε χιλιάδες ανθρώπους.

Σταδιακά ο επιχειρηματίας αναδείχτηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους οφειλέτες του δημοσίου και των ταμείων. Έγινε δέσμευση περιουσιακών στοιχείων και τραπεζικών λογαριασμών, ενώ στα πρώτα χρόνια των μνημονίων ο κλοιός άρχισε να σφίγγει περισσότερο. Το 2012 ο Ραπτόπουλος δέχτηκε τηλεφώνημα από την Ασφάλεια Θεσσαλονίκης που τον καλούσε να επισκεφθεί το Αστυνομικό Μέγαρο για προσωπική του υπόθεση.

Όταν πήγε εκεί του ανακοίνωσαν ότι συλλαμβάνεται για χρέη 7,2 εκατομμυρίων ευρώ και μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών.

Το διάστημα που ακολούθησε οι συλλήψεις του για τον ίδιο λόγο ήταν τόσο συχνές που έπαψαν να αποτελούν είδηση στα δημοσιογραφικά γραφεία.

Τόσο στις επαφές του με τους κρατικούς φορείς, όσο και στο εδώλιο του δικαστηρίου, επικαλούνταν κάθε φορά τις δικαστικές αποφάσεις που τον δικαιώνουν και ζητούσε να συμψηφιστούν με τα χρέη του: Σύμφωνα με τον ίδιο, με βάση τη μία απόφαση, του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, είχε λαμβάνειν 27,5 εκατομμύρια ευρώ από αχρεωστήτως καταβληθέν ΦΠΑ, ενώ η δεύτερη, του Πρωτοδικείου Αθηνών, επιδίκασε στην Express τεράστιο ποσό αποζημίωσης, ύψους 2,7 δις ευρώ για χιλιάδες περιπτώσεις αθέμιτων πρακτικών ασφαλιστικής εταιρίας.

Το 2014, όταν το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης τον καταδίκασε για μια από τις υποθέσεις, καταλογίζοντάς του εξαγοράσιμη ποινή φυλάκισης 5 ετών και 8 μηνών, ο ίδιος είπε πως προσπαθεί με νύχια και με δόντια να κρατήσει ανοικτές τις επιχειρήσεις του, παρά τις υπέρογκες ζημιές, αναμένοντας να εισπράξει αυτά που δικαιούται, προκειμένου να πληρώσει τις οφειλές του σε δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, εργαζόμενους κ.ά.

2018- βράβευση από Ρόταρι

Τα τελευταία χρόνια το όνομά του ακουγόταν όλο και λιγότερο. Το 2018 απασχόλησε την τοπική επικαιρότητα με αφορμή την απονομή του βραβείου Επιχειρείν από τον Μητροπολιτικό Ροταριανό Όμιλο Θεσσαλονίκης, για την πολυετή επιχειρηματική και κοινωνική του προσφορά.

Ο Γιάννης Ραπτόπουλος έφυγε από τη ζωή την Τρίτη, σε ηλικία 78 ετών. Οι συνεργάτες του στην Express τον αποχαιρέτισαν με το μήνυμα: «Καλό ταξίδι στον ‘ΙΔΡΥΤΗ’ της ΟΔΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ στην Ελλάδα. Η EXPRESS SERVICE πενθεί».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο